وزارت صحت عامه: به‌زودی مقرره غنی‌سازی آرد، گندم و روغن اجرا می‌شود

گزارشگر:ناجیه نوری/ چهار شنبه 1 جدی 1395 - ۳۰ قوس ۱۳۹۵

وزارت صحت عامه مقرره غنی‌سازی آرد گندم و روغن را تهیه و به وزارت عدلیه فرستاده که بعد از تصویب این مقرره تمامی تولیدات کننده‌گان آرد و روغن، اجباراً با معیارهای غنی‌سازی عیار شده و مهر غنی‌سازی را باید به نمایش بگذارند.
وزیرصحت این سخنان را در اولین کنفرانس غنی‌سازی مواد غذای که دیروز در کابل برگزار شد، ابراز کرد.
mandegar-3فیروزالدین فیروز وزیرصحبت عامه دراین نشست گفت: اولین فابریکه تولید نمک آیودین‌دار در کابل باهمکاری سکتور خصوصی آغاز گردید و در حال حاضر ۳۱ فابریکه ثبت و راجستر وزارت صحبت عامه با ظرفیت سه تن در ساعت در ۱۴ ولایت فعالیت دارد.
او از غنی‌سازی روغن با ویتامین‌های A،D خبر داده گفت: در حال حاضر در ولایات بلخ، هرات و کابل روغن غنی شده تولید می‌شود و در سال ۲۰۰۶ وزارت صحت عامه غنی‌سازی آرد گندم را با همکاری و حمایت شش فابریکه از بخش خصوصی و با همکاری وزارت زراعت در پنج شهر بزرگ، کابل، کندز، مزارشریف، جلال‌آباد و هرات آغاز نموده و براساس توصیه سازمان صحی جهان و تایید وزارت صحبت عامه، یک مخلوط آبی آهن، ویتامین دی و بی ۱۲ و فولیک اسید به آرد اضافه می‌گردد.
وزیر صحت گفت: از آن زمان تاکنون این برنامه در ۲۷ فابریکه تولیدی آرد گندم، با ظرفیت تولیدی، ۹۰ هزار مگریی تن در ماه توسعه یافته است.
او همچنان گفت: وزارت صحت عامه مقرره غنی‌سازی آرد گندم و روغن را تهیه و به وزارت عدلیه جهت طی مراحل تقنینی فرستاده که بعد از تصویب این مقرره تمامی تولیدات کننده‌گان آرد و روغن، اجباراً با معیارهای غنی‌سازیی عیار شده و مهره غنی‌سازی را باید به نمایش بگذارند.
خان‌جان الکوزی رییس عامل اتاق‌های تجارتی در این نشست از متوقف شدن واردات دارو از پاکستان خبر داده گفت: در حال حاضر واردات دوا از پاکستان متوقف شده و تاجران از سایر کشورها دارو وارد می‌کنند.
او همچنان افزود: اتاق‌های تجارتی به تنهایی نمی‌تواند از واردات مواد غذایی و دارویی بی‌کیفیت جلوگیری کند؛ بنابراین باید وزارت صحت عامه و زراعت با ما همکاری کنند.
الکوزی تأکید کرد: ما همواره از حکومت تقاضا کردیم که باید به این مشکل توجه شود؛ زیرا ما به تنهایی نمی‌توانیم مشکل واردات دوا و مواد غذایی بی‌کیفیت را حل کنیم و مساله مهم دیگر اینکه باید تولیدات داخلی را از طرق مختلف تشویق نمایم.
درهمین حال، احمدضیا مسعود نماینده خاص رییس‌جمهور در حکومت‌داری خوب در این نشست گفت: وزارت صحت عامه مسوولیت عرضه مواد غذایی با کیفیت را دارد و وزارت زراعت مسوولیت دارد تا زمینه تولید مواد غذایی داخلی با کیفیت را فراهم کند؛ زیرا تولید موادغذایی داخلی از یک سو سبب ایجاد زمینه کار و رشد اقتصاد کشور می‌شود از طرفی هم از واردات جلوگیری می‌شود و ما را به خودکفایی می‌رساند.
مسعود دراین کنفرانس گفت: اگر ما بتوانیم یک استراتیژی خوب طرح کنیم، بدون شک بعد از چند سال به خودکفایی مواد غذایی و با داشتن زمین‌های وسیع زراعتی به خودکفایی تولید گندم برسیم.
به گفته او: وزارت صحت عامه در سرحدات کشور تاسیسات لازمی را که بتواند مواد غذایی وارداتی را از لحاظ کیفیت بررسی کند، دراختیار ندارد؛ پس لازم است تا تاسیساتی را که مواد غذایی و داروی وارداتی را در کمرگات بررسی می‌کند وجود داشته باشد تا از ورود مواد بی‌کیفیت جلوگیری شود.
نماینده ویژه رییس جمهوری می‌گوید: تاجران به کارخانه‌های تولید موادغذایی سفارش می‌دهند که ارزانترین مواد غذایی را برای آنان تولید کنند و چون در کمرگات تاسیسات لازم بررسی مواد غذایی وجود ندارد، بی‌کیفیت‌ترین مواد غذایی را وارد کرده و به فروش می‌رسانند که بعداً سبب امراض مختلف می‌شود؛ بنابراین ایجاد تاسیسات بررسی مواد غذایی در سرحدات یا همان کمرگات یک امر بسیار مهم و لازمی است.
این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که اکثریت مواد خوراکی که از بیرون وارد می‌شود از کیفیت بسیار پایین برخودار بود و در کنار اینکه کیفیت ندارد؛ سبب امراض گوناگون شده و همین‌طور مواد بی‌کیفیت دواهای بی‌کیفیت نیز وارد می‌گردد و این داروهای بی‌کیفیت در کنار اینکه سبب بهبود بیمار نمی‌شود، گاهاً سبب مرگ بیماران نیز می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.