امضای تفاهم‌نامۀ۱۰ میلیون یورویی با دولت آلمان

گزارشگر:25 سرطان 1393 - ۲۴ سرطان ۱۳۹۳

mnandegar-3تفاهم‌نامۀ ارتقای کیفیت و استندردهای آموزشی به ارزش ۱۰ میلیون یورو میان وزارت معارف و ادارۀ انکشاف بین المللی آلمان به امضا رسید.
هدف از امضای این تفاهم‌نامه که توسط وزیر معارف کشور و سفیر آلمان در کابل به امضا رسید بالا بردن ظرفیت درسی و سطح آموزشی است.
فاروق وردک وزیر معارف حین امضای این توافقنامه گفت: « هدف از امضای این تفاهم‌نامه ارتقای کیفیت و استندرهای تعلیمی لیسه‌های امانی، عایشه درانی و جمهوریت می‌باشد که در نظر است از لحاظ سویه درسی و شیوه‌های تدریسی در سطح افغانستان و منطقه به مکاتب نمونه مبدل گردد».
آقای وردکهمچنان گفت که با تطبیق این پروژه، علاوه بر فراهم شدن زمینه فراگیری آموزش با کیفیت، زمینه‌های رقابت سالم و آزاد میان تمامی شاگردان مکاتب کشور به وجود می‌آید.
به گفتۀ وزیر معارف، بر مبنای معیارهای تعیین شده، شاگردان ممتاز صنوف هفت ولایت و صنوف چهارم شهر کابل خواهند توانست برای ادامه تحصیل شان به این مکاتب معرفی شوند.
وزیر معارف افزود: « نصاب تعلیمی و سیستم امتحانات و ارزیابی شاگردان در این مکاتب بر اساس نصاب ملی و بین المللی ارتقا یافته و به مضامین ساینس و انجینری با در نظر داشت اضافه نمودن زمان درسی توجه صورت می‌گیرد».
آقای وردک همچنین خاطرنشان کرد که در این مکاتب، استادانی که آموزش های مسلکی و تخصصی را با معیارهای جهانی آموزش دیده اند؛ استخدام خواهند شد.
وزیر معارف بیان داشت که مرحله اول این پروژه شش سال را در برگرفته و هزینه آن به ارزش ۱۰ میلیون یورو می باشد که توسط اداره انکشاف بین المللی آلمان (GIZ) تمویل می گردد.
در همین حال، مارتین ایگر سفیر آلمان حین امضای این تفاهم‌نامه گفت: « هدف از تطبیق این پروژه این است که کسانی که از این مکاتب فارغ شوند؛ فراتر از مرزهای افغانستان باشند».
آقای ایگر با ویژه خواندن این پروژه بر تداوم کمک‌های کشور آلمان در امر بازسازی افغانستان به خصوص در بخش معارف تاکید نمود.
دولت آلمان از ده سال ۲۰۰۲ میلادی بدین سو تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون یورو در بخش های مختلف معارف کمک نموده است.
این کمک‌ها بیشتر در شمال شرق متمرکز بوده و شامل پروژه های زیر بنایی، ساخت و اعمار مکاتب و دارالمعلمین‌ها و ارتقای ظرفیت‌های آموزشی بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.