معین وزارت داخله: به‏‎سختی قاچاق‌چیان را می‎‏گیریم و مفت رها می‌شوند

گزارشگر:28 سرطان 1393 - ۲۷ سرطان ۱۳۹۳

پولیس مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله می‌گوید که از آغاز سال ۱۳۹۲ تا حالا بیش از سه هزار قاچاقچی مواد مخدر را بازداشت کرده و ادعا می‌کند که مقام‌های عدلی و قضایی این قاچاقچیان را به ساده‌گی آزاد می‌کنند.
معینیت مبارزه با مواد مخدر در وزارت داخله روز چهارشنبه (۲۵ سرطان/ ۱۶ جولای) گزارش تحقیقاتی جدیدش را در رابطه با وضعیت کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در سال ۱۳۹۲ به نشر رساند. در این گزارش آمده است که کشت مواد مخدر در این سال نسبت به سال گذشته اش ۴۸ درصد افزایش یافته بود.mnandegar-3
بازمحمد احمدی، معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله در جریان ارایه این گزارش گفت که نبود یک میکانیزم خوب برای محو کشت کوکنار علت این افزایش بوده است. وی اضافه کرد که از آغاز سال ۱۳۹۲ تا کنون سه هزار و ۷۳ قاچاقچی داخلی بازداشت گردیده اند.
قاچاقچیان بازداشت شده شامل ۲۷ زن، ۷ قاچاقچی مشمول لیست سیاه، ۵۵۰ قاچاقچی بزرگ و ۵۱ کارمند دولت می‌باشند. همچنان ۲۰ تبعه خارجی نیز به اتهام قاچاق مواد مخدر در افغانستان دستگیر شده‌اند.
معین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله از نهادهای عدلی و قضایی انتقاد کرد که قاچاقچیان بازداشت شده را به آسانی آزاد می‌کنند: «حتی ما طرفدار این هستیم که باید برای قاچاقیان مواد مخدر یک زندان اختصاصی ساخته شود که ما بر آن نظارت داشته باشیم تا این افراد خطرناک به آسانی رها نشوند. ما به سختی آنان را می‌گیریم و مفت رها می‌شود که این برای ما بسیار خطرناک است».
آقای مبارز افزود که تمرکز این بخش از پولیس بر مبارزه با مواد مخدر در پایتخت افغانستان افغانستان بوده است، چنانچه از مجموع ۹۲ تن مواد مخدری که توقیف کرده اند ۲۲ تن در کابل ضبط شده است. وی اضافه کرد که ۷ درصد از تریاک تولید شده در افغانستان توقیف شده که ۱۶ تن از قاچاقبران خارجی در سال ۱۳۹۲ و ۴ تن در سال جاری به دست نیروهای امنیتی افتاده اند.
براساس آمار ارایه شده در این گزارش، ۴۲ درصد قاچاق به سوی پاکستانی، ۳۰ درصد به ایران، ۲۴ درصد به آسیای میانه و دیگر کشورهای جهان صورت گرفته است.
آقای مبارز افزایش ناامنی در جنوب افغانستان را که مرکزیت کشت مواد مخدر این کشور است، خطری جدی خوانده افزود: «ما باید این مشکل را درک کنیم که مواد مخدر یک چالش بسیار جدی است. یک درصدی بیشتر جنگ افغانستان در جنوب غرب شاید جنگ تریاک باشد که شما هم این قسمت را می فهمید. دولت افغانستان و ارگان های امنیتی بیشتر تمرکز دارند روی مبارزه با تروریسم و تامین امنیت و ثبات در کشور».
وی به این باور است که جنگ مواد مخدر حتی خطرناکتر از جنگ تروریسم و بخش عمده ای از تامین کننده مصارف تروریستان است و نیاز است حکومت بیشتر به آن توجه کند.
سازمان های بین‌المللی هنوز هم افغانستان را به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان می شناسد. ۴۸ درصد مواد مخدر افغانستان در هلمند کشت و تولید می شود و بعد از آن در حال حاضر ولایت بدخشان رتبه دوم را دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.