مجلس سنا: سفر غنی به پاکستان زیان‌بار است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دو شنبه 17 میزان 1396 - ۱۶ میزان ۱۳۹۶

شماری از اعضای مجلس سنا در نشست عمومی دیروز یک‌شنبۀ ۱۶ میزان از احتمال سفر رییس حکومت وحدت ملی به پاکستان ابراز نگرانی کرده گفتند، سفر احتمالی محمداشرف غنی به پاکستان، به نفع آن کشور و به ضرر افغانستان تمام خواهد شد.
mandegar-3در حین حال، فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا گفت که محمد اشرف غنی در مورد صلح با پاکستان حساس است و در این خصوص با سیاست‌مداران داخلی، کشورهای منطقه و جهان مشورت خواهد کرد.
اعضای مجلس سنا می‌گویند که سفر رییس‌ حکومت به پاکستان اگر با دقت انجام نشود، تمامی دست‌آوردهای سیاست خارجی کشور را زیر سوال خواهد برد و فشارهای جهانی بر آن کشور رفع خواهد شد.
عبدالرحیم حسن‌یار، عضو مجلس سنا می‌گوید که حکومت در سیاست خارجی خود دست‌آوردِ خوبی داشته و توانسته امریکا را قناعت دهد که پاکستان یک کشور حامی تروریسم است، بنابراین، محمداشرف غنی نباید با سفر خود به پاکستان این دست‌آوردها را نابود کند.
آقای حسن‌یار به این باور است که هم‌اکنون پاکستان منزوی شده و سفر ناسنجیدۀ رییس حکومت آن کشور را از انزوای جهانی بیرون خواهد کشید.
از سویی هم، نظرمحمد فقیری، عضو دیگر مجلس سنا بیان داشت: «سیاست خارجی افغانستان در برابر پاکستان کامیاب بوده و فشار امریکا، اسلام‌آباد را نگران کرده است؛ بناً رییس‌ حکومت نباید به پاکستان سفر کند».
آقای فقیری بیان داشت که سفر رییس‌ حکومت به پاکستان در شرایط کنونی، پاکستان را از زیر فشارهای جهانی بیرون می‌کند و به نفع آن کشور خواهد بود و به زیان افغانستان.
به گفتۀ این سناتور، رییس‌جمهور سابق افغانستان {حامد کرزی} نیز در ۲۱ مورد به منظور بهبود روابط به پاکستان سفر کرد، اما هیچ نتیجه‌یی نداد.
هم‌زمان بااین، فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا می‌گوید که رییس حکومت وحدت ملی در مورد صلح با پاکستان و سفر به آن کشور، محتاط است و نشست‌های مشورتی‌ خود را با سیاست‌مداران داخلی آغاز کرده است.
آقای مسلم‌یار می‌گوید: «آقای غنی در مورد سفر به پاکستان و آغاز گفت‌وگوهای صلح با آن کشور با کشورهای منطقه، عربستان سعودی و دیگر کشورهای جهان از جمله امریکا مشورت خواهد کرد».
به گفتۀ آقای مسلم‌یار، نشست‌های مشورتی حکومت حدود ۶ تا ۷ ماه طول خواهد کشید و زمانی که محمداشرف غنی نسبت به پاکستان اطمینان حاصل کند، به آن کشور سفر خواهد کرد.
او هم‌چنان یادآور شده که گفت‌وگوهای صلح افغانستان با پاکستان در کشور سومی صورت می‌گیرد.
این درحالی است که عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نماینده‌گان نیز روز شنبۀ همین هفته گفته بود که هیأت پاکستانی که به کابل آمده بود، وعدۀ قاطع داده که علیه پناهگاه طالبان در خاک خود اقدام می‌کند و نیز دولت پاکستان علمای آن کشور را وادار خواهد کرد تا اعلام کنند جنگِ افغانستان جهاد نیست.
آقای ابراهیمی تأکید کرده بود که رییس حکومت وحدت ملی در سفر به پاکستان محتاط خواهد بود و پس از آنکه از صداقت پاکستان اطمینان حاصل کند، به آن کشور سفر خواهد کرد.
در عین حال، جنرال عبدالرازق، فرمانده پولیس ولایت قندهار در تازه‌ترین اظهاراتش گفته است که ملا هیبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان، شماری از اعضای شورای کویته و هم‌چنان اعضای استخبارات پاکستان، حدود ده روز پیش از ولایت هلمند دیدن کرده اند.
فرمانده پولیس قندهار می‌گوید که رهبر طالبان با شماری از فرمان‌دهان محلی و بزرگان طالبان در ولسوالی موسا قلعه دیدار کرده است. به گفتۀ او: رهبر طالبان برخی از فرمان‌دهانِ این گروه را از ولایت‌های دیگر به این نشست دعوت کرده و با آنان در مورد تحولات اخیر گفت‌وگو کرده است.
گفتنی است که هیأت اداری پارلمان در مورد سفر رییس ستاد ارتش پاکستان به کابل با محمداشرف غنی دیدار کرده اند. رییس ستاد ارتش پاکستان در سفر هفتۀ پیش خود به کابل، از رییس حکومت وحدت ملی دعوت کرده تا به اسلام‌آباد سفر کند و آقای غنی نیز این دعوت را پذیرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.