کابل به اسلام‌آباد: تنها طالب پاکستانی را آماج قرار ندهید/ اسلام‎آباد: تبعیضی نیست، همه را نابود می‎کنیم

گزارشگر:31 سرطان 1393 - ۳۰ سرطان ۱۳۹۳

درجریان دیدار روز دوشنبه دیپلمات ارشد امریکا با مقام‌های دولت پاکستان، دو طرف بر توسعه همکاری مشترک برای کمک به برقراری صلح در افغانستان و تداوم رایزنی‌ها پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ تاکید کردند.
جیمز دابینز نماینده ویژه دولت واشنگتن در امور پاکستان و افغانستان روز گذشته با سفر به اسلام آباد با سرتاج عزیز مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امنیت ملی و امور خارجی دیدار کرد.mnandegar-3
دراین ملاقات سرتاج عزیز بااشاره به ادامه عملیات گسترده ارتش پاکستان علیه شبه نظامیان در منطقه قبیله‌یی وزیرستان شمالی در شمال غرب این کشور تاکید کرد: نیروهای مسلح پاکستان تمام گروه‌های مسلح و ضددولتی را بدون هیچ تبعیضی در وزیرستان شمالی هدف قرار می‌دهد.
وی خاطر نشان کرد: پاکستان تلاش‌های خستگی ناپذیری در مسیر مبارزه با تروریسم به جای گذاشته و درحال حاضر دولت و نیروهای امنیتی این کشور نیز بدون هیچ تبعیض و تمایزی تهدیدهای تروریسم و افراط گرایی را از بین می‌برند.
سخنان این مقام ارشد پاکستان درحالی عنوان می‌شود که جوزف دانفورد فرمانده امریکایی نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) مستقر در افغانستان اخیر ادعا کرد که وی نسبت به نتایج عملیات ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی اعتراض دارد.
دانفورد گفت نظامیان پاکستانی عملیات‌های موفقیت‌آمیز علیه شبه نظامیان طالبان و جنبش ازبکستان در وزیرستان شمالی انجام داده‌‍اند اما نیروهای امنیتی پاکستان اقدام قطعی علیه ستیزه جویان شبکه حقانی که واشنگتن بیشتر خواستار این اقدام می‌باشد، انجام ندادند.
وزارت خارجۀ افغانستان نیز می‌گوید که عملیات جاری نظامیان پاکستانی در وزیرستان شمالی قابل قبول برای حکومت افغانستان نمی‌باشد، چرا که در این عملیات پاکستان خلاف تعهدش با افغانستان، تنها طالبان پاکستانی را هدف قرار می‌دهد.
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، در این عملیات که به اساس آن باید همه گروه‌های تروریستی مورد هدف قرار گیرند، تا حالا به شبکۀ حقانی تلفات وارد نشده است.
او گفت: «عملیاتی که در وزیرستان شمالی انجام می‌شود از این رو قابل قبول حکومت افغانستان نیست که این عملیات تنها در مقابل طالبان پاکستانی صورت می‌گیرد، و به صورت مشخص تا حالا کدام عملیاتی در مقابل شبکۀ حقانی صورت نگرفته است، و تلفاتی هم به این شبکه وارد نشده است. «
اما مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان خطاب به نماینده ویژه دولت امریکا تاکید کرد که نیروهای امنیتی پاکستان شبه نظامیان وابسته به تمام گروه‌های غیرقانونی و تروریستی را بدون هیچ تمایزی هدف قرار داده و آنان را نابود خواهند کرد.
وزارت امورخارجه پاکستان نیز درخصوص این دیدار اعلام کرد: سرتاج عزیز و جیمز دابینز بر تعمیق و گسترش رایزنی‌های دوجانبه درباره افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی درسال ۲۰۱۴ و کمک به پیشبرد روند صلح و اهداف مشترک ثبات و توسعه اقتصادی در این کشور تاکید کردند.
مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان از یافتن راه حل مسالمت آمیز برای بحران نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استقبال کرد و افزود: اسلام آباد از تقویت دموکراسی در افغانستان پشتیبانی می‌کند زیرا ترویج نظام مردم سالاری همراه با ارتقای صلح در افغانستان به تثبیت امنیت و ثبات در منطقه کمک می‌کند.
سرتاج عزیز از تلاش‌های جیمز دابینز نماینده ویژه امریکا در امور پاکستان و افغانستان برای ارتقای روابط و همکاری‌های متداوم میان اسلام آباد و واشنگتن قدردانی کرد.
قرار است دابینز از منصب خود به عنوان نماینده ویژه امریکا در امور پاکستان و افغانستان بازنشسته شده و معاون وی بعنوان نماینده جدید واشنگتن این مسوولیت را به عهده بگیرد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.