وزیر دفاع آلمان به حامد کرزی: مشاجرۀ انتخاباتی کارمان را دشوار کرده است

گزارشگر:4 اسد 1393 - ۰۳ اسد ۱۳۹۳

mnandegar-3اورزولا فون دیر لاین، وزیر دفاع آلمان روز پنج شنبه در کابل با رییس‌جمهور کرزی دیدار کرد. او خواستار حل سریع مشاجره درونی بر سر نتایج انتخابات افغانستان شد تا ناتو بتواند ماموریت بعدی خود را طرح‌ریزی کند.
وزیر دفاع آلمان در سفرش به کابل واضح ساخت که به درازا کشیدن روند انتخابات افغانستان می‌تواند برنامه‌ریزی ناتو برای ماموریت بعدی در افغانستان را مختل کند. او گفت: «این تاخیر می‌تواند زمانبندی را دشوارتر سازد، اما ناممکن نمی‌کند».
دفتر ریاست جمهوری افغانستان خبر داده است که خانم فون دیر لاین و حامد کرزی در این دیدار در مورد همکاری‌های دوامدار دوجانبه، توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن، ادامۀ حضور ناتو، انتقال مسوولیت‌های امنیتی و روند انتخابات گفت‌وگو کردند.
به گزارش دفتر ریاست جمهوری افغانستان، وزیر دفاع آلمان از پیشرفت‌ها در عرصه‌های مختلف خصوصاً نیروهای امنیتی و بخش صحی ابراز خرسندی کرده و به حامد کرزی اطمینان داده است که آلمان به مثابه کشور دوست، به همکاری خود با افغانستان به خصوص با نیروهای امنیتی این کشور ادامه می‌دهد.
پروسه انتخابات افغانستان پس از آن طولانی شد که نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات جنجالی شد و فعلاً روند تفتیش کل آرای انتخابات به کندی پیش می رود و احتمال دارد چند هفته دیگر به طول بکشد.
پیمان ناتو در نظر دارد که در جلسه سران به تاریخ چهارم و پنجم سپتمبر در مورد ماموریت بعدی در افغانستان زیر نام «حمایت قاطع» تصمیم بگیرد. ماموریت جنگی کنونی ناتو تا آخر سال روان میلادی به پایان می‌رسد.
در طرح ماموریت آموزشی و مشورتی ناتو برای نیروهای امنیتی افغانستان استقرار حدود ۱۲ هزار سرباز پیش بینی می شود، اما پیش شرط این ماموریت امضای پیمان امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده امریکا است.
آقای کرزی از امضای این موافقتنامه خودداری کرده است و قرار است که توسط جانشین او امضا گردد. به این ترتیب، به هر اندازه که روند انتخابات افغانستان طولانی شود، تصمیم گیری در مورد ماموریت بعدی ناتو در افغانستان نیز دشوارتر می گردد.
خانم اورزولا فون دیر لاین روز پنجشنبه با حدود دو هزار سرباز آلمانی در شهر مزار شریف در شمال افغانستان دیدار کرد و سپس وارد کابل شد و با جوزف دانفورد، فرمانده نیروهای بین المللی در افغانستان نیز دیدار کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.