کارمندان شما از محیط کاریِ خود لذت می‌برند؟

گزارشگر:سه شنبه 7 دلو 1393 - ۰۶ دلو ۱۳۹۳

بخش سوم و پایانی

mnandegar-3آیا آن‌ها فقط به پول فکر می‌کنند؟
بهترین حالت این است که افراد غیر از کسب درآمد، انگیزۀ دیگری هم برای انجام کار داشته باشند. اگر حس کردید کارمند شما فقط برای درآمدِ آخر ماه کار می‌کند، می‌توانید به رضایت او از کار شک کنید. کارمندانی که تنها برای پول کار می‌کنند، بازده پایین‌تری دارند و به احتمال زیاد نمی‌توان به کاری که انجام می‌دهند، دل خوش کرد. شما به عنوان یک مدیر لازم است انگیزه‌های دیگری هم برای کارکنان ایجاد کنید. آن‌ها باید حس کنند کاری که انجام می‌دهند باعث پیشرفت‌شان خواهد شد یا می‌تواند به انسان‌های دیگر کمک کند. یک بررسی آماری بین کارکنان شرکت گوگل نشان داده کسانی که برای برنامۀ جهانی مبارزه با گرسنه‌گی اطلاعات جمع می‌کردند، بیشتر از تمام بخش‌های دیگر برای کار انگیزه داشتند. آن‌ها صبح‌ها زودتر از همه سر کار می‌آمدند و شب‌ها دیرتر از همه به خانه می‌رفتند.

اگر مشکلی برای شرکت به وجود بیاید، آن‌ها چه‌طور رفتار می‌کنند؟
این فاکتور به شما نشان می‌دهد نیروهای‌تان خود را در کاری که انجام می‌دهند، دخیل می‌دانند یا نه. در واقع به شما نشان می‌دهد آن‌ها درست مثل شما خود را صاحب کار می‌دانند یا صرفاً خود را فردی می‌بینند که قرار است کاری را برای فرد دیگری انجام دهد و در ازای آن پول دریافت کند. فرض کنید مشکلی برای شرکت پیش آمده و شما برای مدتی نمی‌توانید حقوق کارمندان را سر وقت پرداخت کنید. می‌توانید از آن‌ها دعوت کنید و مشکل را برای‌شان توضیح دهید. برخورد آن‌ها با این مشکل می‌تواند نشان‌دهندۀ علاقۀ آن‌ها به کاری که می‌کنند، باشد. کسانی که علاقه‌مند به کار هستند، شرایط را درک می‌کنند و همگام با شما برای رفع مشکل گام برمی‌دارند، اما آن‌هایی که کار را دوست ندارند، احتمالاً از فردای آن روز دنبال کار دیگری خواهند گشت.
آیا حاضرند در صنف‌‌های فوق برنامۀ غیراجباری شرکت کنند؟
تا به حال شده برای کارمندان خود برنامه‌یی اضافه بر کار بگذارید؟ برای مثال، صنفی در ارتباط با کارشان برای‌شان ترتیب دهید بدون این‌که آن‌ها مجبور باشند در آن شرکت کنند؟ قبول چنین برنامه‌هایی بدون در نظر گرفتن اجبار می‌تواند نشان‌دهندۀ میزان رضایت شغلی آن‌ها باشد. کسانی که از کار خود احساس رضایت می‌کنند، دوست دارند دربارۀ آن بیشتر بیاموزند و مهارت‌های خود را افزایش دهند. این اصل را می‌توان در مورد برنامه‌های غیرکاری هم در نظر گرفت. اگر کارمندان شما دوست داشته باشند در سفری که به همراه همکاران ترتیب داده‌اید شرکت کنند، می‌توانید مطمین باشید از محیط کار خود لذت می‌برند.

از آیندۀ کاری خود چه‌طور صحبت می‌کنند؟
تا به حال شده پای آرزوهای کارمندانِ خود بنشینید؟ کاری که حالا انجام می‌دهند، در آیندۀ آن‌ها چه‌قدر پُررنگ است؟ آیا آن‌ها از پیشرفت در کاری که می‌کنند حرف می‌زنند؟ برای آیندۀ کار برنامه‌ریزی دارند؟ وقتی از آینده حرف می‌زنند، خودشان را در چه موقعیتی خواهند دید؟ روی همان چوکی و در حال همان کار یا مشغول کاری دیگر؟
بهترین حالت این است که فرد خودش را در همان شرکت اما با پُست بالاتری تصور کند. این به شما نشان می‌دهد او برای پیشرفت کار می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.