موش‌وپشک‌بازی در توافق بر سرِ معیارهای ابطالِ آرای ناپاک

گزارشگر:اکرام اندیشمند/ 4 اسد 1393 - ۰۳ اسد ۱۳۹۳

روزها است که دو تیمِ اصلاحات و همگرایی و تحول و تداوم در توافق بر سرِ ابطال آرای ناپاک و تقلبی از آرای پاک، مشغول جدال و چانه‌زنی هستند. این در حالی است که پیش‌تر رییسانِ دو تیم (عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمدزی) پس از پادرمیانی جان کری وزیرخارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، بر سرِ معیارهای ابطال آرای تقلبی و مخدوش به‌صورتِ کتبی توافق کرده بودند. مهم‌ترین نکتۀ این توافق در این مورد، رعایتِ معیارهای بین‌المللی بود.mnandegar-3 اما به‌رغم آن‌که معیارهای مروجِ بین‌المللی در بررسی آرای انتخابات، امری پیچیده و ناروشن نیست، چرا دو تیم رقیبِ انتخاباتِ ریاست‌جمهوری افغانستان، به‌جای امضای توافق‌نامه، بازی موش و گربه را به‌راه انداخته‌اند؟

از گفت‌وگوها و مباحثِ سخن‌گویان و نماینده‌گانِ تیم‌های مذکور در رسانه‌ها برمی‌آید که تیم تحول و تدوام به ریاستِ اشرف‌غنی احمدزی، از امضای این توافق طفره می‌رود و نماینده‌گانِ این تیم، برداشت‌های متفاوت و نامتقارن از شمارشِ مجددِ آرا و معیارهای ابطال آرای تقلبی و ناپاک ارایه می‌کنند.
صرف‌نظر از این‌که تیم تحول و تداوم چه اهدافی را در این طفره‌روی و چانه‌زنیِ ملالت‌انگیز دنبال می‌کند، شمارش مجددِ صد در صدِ آرا و جداسازی آرای ناپاک و تقلبی از آرای پاک با نظارت هر دو تیم و ناظرین بین‌المللی، یگانه راهِ عبور از این بن‌بست و بحران است. راه رسیدن به تشکیل دولت وحدت ملی که یکی از دو بخش اصلیِ توافقات طرفین پس از میانجی‌گریِ وزیر خارجۀ امریکا بود، از همین گذرگاه عبور می‌کند.
به نظر نمی‌رسد که هر دو تیم‌های رقیبِ انتخابات به‌خصوص رییسان دو تیم و به‌ویژه دکتر اشرف‌غنی احمدزی رییس تیم تحول و تداوم، در صددِ بازگشت به نقطۀ قبل از توافقات باشند و از اجرای آن توافقات امتناع ورزند. زیرا آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که امریکا به عنوان عامل بقای دولتِ افغانستان و متضمن ثبات سیاسی موجود، کم از کم در شرایط فعلی، بی‌ثباتیِ سیاسی و فروپاشی نظام حاکمِ سیاسی افغانستان را نمی‌پذیرد. اگر این موش و گربه‌بازیِ طفلانه ادامه یابد، شاید امریکایی‌ها این سخن اخیرِ وزیر خارجۀشان را که به رییس‌جمهور کرزی گفته است «شما تا حال با آدم‌های خوبِ ما سروکار داشته‌اید…»، بار دیگر تکرار کنند و پای بدهای خود را (بدمن) برای پادرمیانی به میدان بکشند. زیرا تقدیر چنان رفته است که این ملت کم از کم در تاریخ معاصرش، آن سروری را به‌دست نیاورده تا تقدیرش را به‌دستِ خودش بنویسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.