مثلث تقلب مانع تفتیش درست آرا می شود

گزارشگر:4 اسد 1393 - ۰۳ اسد ۱۳۹۳

تا کنون بازشماری آرای انتخاباتِ دور دوم، پس از کنارآمدنِ ستادهای انتخاباتی چندین‌بار توقف یافته و دوباره از سر گرفته شده است که این کندوگریز، احتمالاً زمانِ بیشتری را در بر خواهد گرفت.
در اخلالِ پروسۀ بازشماریِ آرا و در نهایت بحرانی ساختن وضعیت، نقش رییس‌جمهور کرزی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که از آغازِ کار تا کنون به صورتِ سیستماتیک در روند مداخله می‌کند. چندان که بارها خود به‌نحوی نارضایتی‌اش را نشان داده است. بی‌تردید که این دخالت‌ها بالاخره کارِ خود را می‌کند؛ زیرا در صورتی که یکی از تیم‌های موجود از قبولی نتایجِ بازشماریِ آرای دور دومِ انتخابات سر باز زند، منفعتِ آقای کرزی بارِ دیگر رونما می‌‌گردد.
از طرف دیگر تا جایی که روشن است، دلیل توقف‌های ممتد و زمان‌گیر، اعتراض‌های بی‌مورد و باموردِ تیمِ تحول و تداوم بوده است. چندان‌که ناظران این تیم، هر بار پس از باطل شدنِ صندوق‌های مربوط به اشرف‌غنی احمدزی، معترض می‌شوند و روند شمارشِ آرا را مختل می‌سازند. اعضای کمیسیون انتخابات نیز در ایجاد مشکل در روند تفتیش و کند سازی آن دست بلندی دارند.
بنا بر گزارش‌های ناظران، تا کنون آرای اکثرِ صندوق‌های مربوط به تیم تحول و تداوم از سوی ناظرانِ بین‌المللی باطل اعلام شده‌اند و احتمالاً اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، تقلبِ افتضاح‌آور جای هیچ استدلال و توجیهی را برای این تیم نخواهد گذاشت.
اما شرایط موجود در کمیسیونِ انتخابات طوری‌ست که هنوز در شفافیتِ روند بازشماری آرا، جای سوال وجود دارد. بنا بر مشاهداتِ منابع مستقل، هنوز بخش اعظمی ‌از کارکنان کمیسیون انتخابات، سعی در کتمانِ تقلبِ گستردۀ ۲۴ جوزا دارند. گفته می‌شود نزدیک به هشتادوپنج درصدِ کارمندانِ این کمیسیون، از کسانی هستند که مستقیماً به واسطۀ ضیاءالحق امرخیل انتخاب شده‌اند و تا کنون به کارشان ادامه می‌دهند. بدیهی‌ست که چنین افرادی هیچ‌گاه به شفاف‌سازی پروسه کمکی نمی‌کنند. به همین دلیل است که اکثراً، باطل شدنِ آرای تقلبی با چانه‌زنیِ این کارکنان و نیز ناظرانِ تیم تحول و تداوم روبه‌رو می‌شود.
بنابراین، به نظر می‌رسد که پایانِ این روند چندان رضایت‌بخش نخواهد بود و به‌حتم که تا پایان پروسه، ما درگیری‌هایی خواهیم داشت که حتا می‌تواند منجر به مقاطعۀ تیمِ تحول و تداوم یا اختتامِ بی‌سرنوشتِ این برنامه گردد.
این گمان را نکتۀ دیگری نیز تقویت می‌کند. طوری که اخیرا برخی سخنگویان و اعضای ارشد این تیم، خلاف توافقاتی سخن گفته اند که میان رییسان هر دو تیم به وجود آمده است.
این اظهارات به‌رغمِ اعلام موافقتِ دو تیم در حضور جان کری، این نکته را اذعان می‌دارد که تیم تحول و تداوم دچار تشتت و پراکنده‌گی شده که به‌یقین ناشی از ابطالِ سرسام‌آورِ آرای تقلبی است که به نفع آنان صورت گرفته بود. از این‌رو، گمان این‌که تیم تحول و تداوم به نتیجۀ نهاییِ بازشماری آرا تن ندهد، بسیار زیاد است. مگر این‌که مداخلۀ مداومِ ایالات متحده کار را یک‌سره کندـ آن‌هم در شرایطی که ناظران بین‌المللی در کمیسیون انتخابات به‌کلی دستِ کارمندانی را که پیوسته در کتمان تقلبِ گسترده می‌کوشند، از کار قطع کنند؛ هم‌چنان تیم تحول و تداوم بر تعهدی که در حضور جان کری و رهبر تیم اصلاحات و هم‌گرایی به مردم افغانستان داده بود، پابند بماند و به هیچ صورت، دست به تخلف و مقاطعۀ مبنی بر پوشاندن تقلبِ افتضاح‌آورِ انتخاباتِ دور دوم نزند.
سخن آخر این که مثلثی که سبب به وجود آوردن تقلب کلان شده بود حالا می خواهد که روند تفتیش را نیز به چالش مواجه کند. باید جلو آن را گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.