رییس حکومت وحدت ملی: وحـدت مـذهب شیـعه و سنـی تفرق‌ناپـذیر است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهارشنبه 31 جوزا 1396 - ۳۰ جوزا ۱۳۹۶

محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، در مراسم گرامی داشت از هفتۀ نزول قرآن‌کریم، گفت که وحدت سنی‌ مذهبان و شیعه مذهبان تفرق‌ناپذیر است.
آقای غنی که دیروز سه شنبه (۳۰ جوزا) در نشست گرامی‌داشت از هفتۀ نزول قرآنکریم صحبت می‌کرد، افزود که اتحاد و یکپارچگی ما به دور پرچم mandegar-3اسلام باعث وحدت بیشتر می‌شود و قرآن پیام جاویدانی برای مسلمانان دارد.
رییس حکومت وحدت ملی، با بیان این‌که قانون اساسی افغانستان بر اساس هدایت دین مبین اسلام تدوین یافته، گفت: هرچند در سال جاری ماه رمضان، پر از وحشت و افسرده‌گی بود که شهروندان کابل را به صفرۀ غم نشاند؛ اما از از علمای خواست تا درشب قدر برای رفاه و آسایش کشور دعا کنند و برای شهدای بهشت‌برین و هم‌چنان، برای باغیان و تروریستان هدایت طلبگار شوند.
او گفت که بدون قرآن‌کریم جامعه به رفاه و صلح ثبات دست نمی‌یابد. جمعه امروز نیاز به قران‌شناسی و نیاز بیشتر به فهم سیرت نبی دارد. در حالی که ما دارای تمدن بزرگ هستیم و امروزه در دروازۀ دانشگا‌ه‌های بزرگ جهان تصویر از ابن‌سینای بلخی است و کتاب‌هایش آن‌جا تدریس می‌شود.
آقای غنی تصریح کرد که ملت افغانستان برای “اعلای کلمه الله” یک ونیم میلیون شهید داده است. برادری و صمیمیت میان اهل تسنن و اهل تشیع بسیار عمیق است و دشمن با هدف قرار دادن تکیه‌خانه و مساجد نمی‌تواند تفرقه مذهبی ایجاد کند.
به گفتۀ او، برای ایجاد دانشکدۀ علوم قرآنی باید کمیسیون ایجاد شود و به‌نام عالمان، امام ابوحنیفه، امام بستی، امام غزنوی، مولوی چرخی، امام رازی و شاه ولی الله دهلوی مدال ضرب زده شود.
هم‌چنان، دکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، در مراسم جداگانۀ گرامی‌داشت از هفتۀ نزول قرآنکریم، گفت که منظور ما از گرامی‌داشت از هفتۀ “نزول قرآن کریم” زنده‌ نگهداشتن آموزش و ارزش‌های اسلامی و قرآنی است.
رییس اجرایی با قدردانی از تلاش‌های آگاهی‌بخش علما، گفت که نقش علما در رفع تعصبات قومی و نژادی بسیار مهم و ارزنده است.
آقای عبدالله با اشاره به حوادث تروریستی اخیر، گفت که دشمنان اسلام و قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، به نام دین دست به کشتار، خشونت و قتل مردم زده‌اند.
آقای عبدالله، ضمن این‌که بر آموزش تعالیم دینی در مکاتب و دانشگاه‌ها تأکید ورزید، گفت که عمل‌کردن به توصیه‎ها و رهنمایی‌های علما و روحانیون کشور یک مسوولیت است.
از سویی هم، فیض‌محمد عثمانی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف، با اشاره به ‌کشتار، خون‌ریزی و وحشت جاری در برخی کشورهای اسلامی و به خصوص افغانستان گفت که مسلمانان باید به احکام و دساتیر قرآنکریم عمل کنند تا از وضعیت کنونی رهایی یابند.
آقای عثمانی، از علمای دین و امامان مساجد به خاطر حمایت و پشتیبانی‌شان از نظام سپاس‌گزاری کرد و گفت که نقش آنان در تنویر اذهان عامه برجسته است.
درهمین حال، مولوی قیام‌الدین کشاف رییس شورای سرتاسری علمای افغانستان، با تشریح ویژه‌گی‌های منحصر به فرد قرآن‌کریم گفت که موضوع کتاب آسمانی، انسان و هدف‌اش هدایت و رستگاری بشر می‌باشد.
رییس شورای علمای کشور به حملات اخیر گروه‌های تروریستی در کابل اشاره کرد و گفت که انسان‌های درنده در یک انفجار ۶۰۰ تن را به خاک و خون کشانیدند و هزاران خانواده را به ماتم نشاندند. آنها خارجی نبودند، بل افغانستانی‌های بی‌گناه بودند که از راه می‌گذشتند.
هم‌چنان، سیدحسین محقق‌زاده، منشی شورای علمای اهل تشیع دربارۀ فضایل و مشخصات قرآن کریم صحبت نمود. گفت که مسلمانان باید از قرآن کریم در زنده‌گی‌ روزمرۀ خویش استفاده کنند.
آقای مجقق زاده افزوده که اگر به دنبال شکوه مسلمانان در صدر اسلام هستیم، باید قرآن کریم را از قبرستان‌ها و مراسم‌های فاتحه و جنازه بیرون کرده و وارد زندگی خویش کنیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.