چاقی با ما چه می‌کند؟

گزارشگر:12 اسد 1393 - ۱۱ اسد ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3چاقی معضلی در همۀ کشورهای جهان به‌ویژه در کشورهای در حالِ توسعه بوده و به‌شدت رو به افزایش است. علت چاقی نیز کاهش فعالیت‌های بدنی به دنبال ماشینی‌شدنِ سبکِ زنده‌گی و افزایش میزانِ استفاده از غذاها و میان‌وعده‌های ناسالم و پُرکالری است.

کاهش کیفیت زنده‌گی
افزایش چاقی باعث گسترش شدیدِ دیابت(بیماری شکر) و پیامدهای این بیماری بر چشم، گُرده، قلب و … می‌شود. همچنین بالا رفتن ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی که مستقیماً با چاقی در ارتباط هستند. گسترش چاقی و بیماری‌های پس از آن در کیفیت زنده‌گی موثر است و با کاهش کیفیت زنده‌گی افراد در سنین میان‌سالی و کهن‌سالی، طول عمر به شکل چشم‌گیری کاهش می‌یابد. بنابراین باید به کاهش میزان چاقی در جامعه کمک کنیم. در صورتی که از چاقی افراد جلوگیری نکنیم، در مهار دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی نیز موفق نخواهیم بود. اصلاح شیوۀ زنده‌گی، موثرترین راه برای کاهش چاقی است. راه‌های دارویی و جراحی نیز تأثیر زیادی در لاغری دارد، ولی میزان موفقیتِ آن به اندازۀ سبک زنده‌گی صحیح، نیست.

احتمال بروز سنگ صفرا
سرطان، دیابت، فشار خون بالا و … از جمله بیماری‌هایی هستند که پیش از این، محققان چاقی را متهمین ردیف اولِ بروزشان معرفی کرده بودند. حالا تحقیقات دانشمندان امریکایی نشان می‌دهد نوجوانانی که چاق هستند، در مقایسه با نوجوانانی که وزن نرمال دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سنگ کیسۀ صفرا هستند. به گزارش بی‌بی‌سی، یک تیم تحقیقاتی ۵۱۰ هزار نفر که بین ۱۰ تا ۱۹ سال سن داشتند را تحت بررسی قرار دادند. بر اساس نتایج این تحقیقات که در مجلۀ تغذیه و امراض معده و رودۀ کودکان منتشر شده، از میان این افراد ۷۶۶ نفر سنگ کیسۀ صفرا داشتند. این تحقیقات معلوم کرد کسانی که چاق بودند، دو برابر کسانی که وزن مناسب داشتند، به بیماری سنگ کیسۀ صفرا مبتلا شده بودند.

چاقی، درد را تشدید می‌کند
در یک تحقیق معلوم شد افرادی که وزن بیشتری دارند و سنگین‌تر هستند، درد و ناراحتیِ بیشتری را تجربه می‌کنند. در این مطالعه، کارشناسان بهداشتِ عمومی روی اطلاعاتِ مربوط به وضعیت سلامتیِ بیش از یک میلیون نفر آزمایش و بررسی انجام دادند. این اطلاعات از طریق مصاحبه‌های تلیفونی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ میلادی جمع‌آوری شده بودند. ۳۸ درصد از شرکت‌کننده‌گان مبتلا به اضافه‌وزن و ۲۵ درصد آن‌ها چاق بودند. به گزارش سایت انترنتی هلت دی نیوز، نتایج بررسی‌ها نشان داد میزان احساس درد در افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند، نسبت به گروهی که وزن طبیعی دارند، ۲۰ درصد بیشتر است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.