پروسۀ تفتیش آرا آغاز شد

- ۱۳ اسد ۱۳۹۳

کمیسیون انتخابات روند بازشماری آرای دور دوم انتخابات ریاست‎جمهوری را پس از چاشت روز گذشته بدون ناظران تیم اصلاحات و همگرایی آغاز کرد.
ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله گفته است تا هنگامی که خواست‎های سه‎ماده‌یی آن‌‎ها در پروسۀ تفتیش آرا در نظر گرفته نشود، وارد پروسۀ تفتیش نخواهند شد.
محمد محقق معاون عبدالله عبدالله گفت که دو ماده از جملۀ پنج ماده پیشنهادی آن‎ها، از سوی تیم تحول و تداوم و کمیسیون انتخابات پذیرفته شده؛ mnandegar-3اما روی سه مادۀ دیگر اختلاف‎‌ها همچنان پابرجاست.
او گفت تا هنگامی که این سه مادۀ دیگر در این روند در نظر گرفته نشود، آرای پاک از آرای تقلبی جدا شده نمی‎تواند.
اما نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در کابل به خبرنگاران گفت: «ما دیروز و امروز انتظار کشیدیم، اما تا نیمه روز هم ناظران داکتر عبدالله نیامدند.»
نور افزود که کمیسیون بالاخره تصمیم گرفت که در غیاب تیم عبدالله بازشماری آراء ادامه داده شود.
یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت هردو کاندید قبلا موافقه کرده اند که طرزالعمل مبین بر تفتیش آراء را می پذیرند.
معاون نماینده سازمان ملل در افغانستان، آقای هایسن گفت که از این بیشتر نه می‌توان روند تفتیش آراء را به تعویق انداخت. او اضافه کرد: «ناظرین جهانی در روند تقتیش شرکت دارند. البته کاندیدان نیز حق دارند که ناظرین‌شان در آن حضور داشته باشند. ولی آن‌ها مجبور نیستند که در آنجا باشند. ما آن‌ها را شدیداً تشویق می‌کنیم که در این تفتیش حضور داشته باشند.»
به این ترتیب اولین تغییر دموکراتیک قدرت در افغانستان، که در ابتداء انتظار برده می‌شد، بازهم با مشکلات روبرو می‌شود. به اساس برنامۀ اولی قرار بود در آغاز ماه آگست رییس جمهور جدید افغانستان مراسم تحلیف را بجا بیاورد.
تصمیم بازشماری آرای دور دوم انتخابات با میانجیگری جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا اتخاذ گردیده است. پیش از آن عبدالله عبدالله نامزد برجستۀ مقام ریاست جمهوری از تقلب‌های گسترده در دور دوم انتخابات شکایت کرده بود. اشرف غنی احمدزی رقیب عبدالله عبدالله، که در دور اول انتخابات نسبت به عبدالله عبدالله آرای کمتری به‌دست آورده بود، در دور دوم از رقیب خود پیشی گرفت. پس از مذاکره با وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا هردو نامزد با بازشماری آراء موافقت کردند و وعده دادند که نتیجۀ آنرا می‌پذیرند.
به اساس گزارش‌ها سازمان ملل متحد برای تفتیش آراء طرزالعملی را پیشنهاد کرده است، که در ابتداء، پیش از عید فطر، تیم‌های انتخاباتی هردو نامزد بر برخی از نکات آن اعتراض داشتند. اما گفته می‌شود که تیم اشرف غنی احمدزی این طرزالعمل را پذیرفته و ناظران آن به موقع در روند تفتیش آراء حضور می‌یابند. تیم عبدالله عبدالله تا هنوز با همه نکات این طرزالعمل موافقت نکرده است.
این تیم می‎گوید که باید برای جداسازی آرای تقلبی از آرای پاک، معیارها جدی و سخت‎گیرانه باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.