نهادهای نظارتی داخلی و خارجی به کمیسیون‌های انتخاباتی: نباید اشتباهات دور نخست را تکرار کنید

گزارشگر:28 ثور 1393 - ۲۷ ثور ۱۳۹۳

mnandegar-3بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، هیات ارزیابی اتحادیه اروپا و سازمان خط نو طی اعلامیه‌یی از کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی خواسته‌اند تا اشتباهات دور اول را در دور دوم انتخابات تکرار نکرده و اعتماد مردم را به دست بیاورند.
در اعلامیۀ بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان آمده است که در دور اول انتخابات کاستی‌ها نواقص و مواردی از نقض قوانین وجود داشت؛ اما حجم این تخلف‌ها و تقلب‌ها به حدی نبوده که در نتایج نهایی انتخابات تأثیر گذار باشد.
اما به باور این بنیاد، رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی به نحو درست انجام نشده و شبهات زیادی را در اذهان عمومی به وجود آورد.
فیفا از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته است که در مرحله دوم انتخابات روش رسیده‌گی به شکایات را مورد بازنگری قرار دهد.
در همین حال، سازمان خط نو بسته‌یی پیشنهادی را به کمیسیون‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی ارسال کرده و از این کمیسیون‌ها خواسته است که تخطی های مرحله اول را تکرار نکنند.
در بستۀ پیشنهادی این سازمان گفته شده که کمیسیون مستقل انتخابات مکلف است تا اعتماد مردم را بدست بیاورد و با در نظر داشت تقویم از قبل تعیین شده، انتخابات را برگزار و سپس نتایج آن را اعلام کند.
در عین حال، هیات ارزیابی اتحادیه اروپا نیز با نشر خبرنامه‌یی از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات استقبال کرده و گفته است که تقلب در دور نخست قابل ملاحظه بوده اما بر رده بندی نامزدان تأثیر نداشته است.
دفتر اتحادیه اروپا به نقل از تی‌جس برمن رییس هیات ارزیابی این اتحادیه از انتخابات افغانستان نوشته است که نبود معلومات کافی از روند شمارش آرا، رسیدگی و بازشماری آرا از سوی کمیسیون مستقل انتخابات برای نامزدن و ناظران میزان شفافیت را محدود ساخته بود که باید در دور دوم به آن توجه شود.
اعلام نتایج به صورت آنلاین در مرکز رای گیری، نبود فورمی که زمینه تجزیه و تحلیل را فراهم می ساخت و تا حال ارایه نشدن معلومات در مورد مراکز رای دهی زنان و برگه های نامعتبر، از مواردی است که هیات اتحادیه اروپا بر اصلاح آن در دور دوم انتخابات تاکید کرده است.
هیات اتحادیه اروپا گفته است که آنان تا پایان دور دوم انتخابات در این کشور باقی خواهد ماند و بر ارزیابی از روند شکایات دور دوم انتخابات با قوانین افغانستان و معیار های بین المللی ادامه خواهد داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.