وزارت امور خارجۀ امریکا: گروه پاکستانی حرکت المجاهدین در افغانستان اردوگاه آموزشی ایجاد کرده است

گزارشگر:25 اسد 1393 - ۲۴ اسد ۱۳۹۳

mnandegar-3وزارت امور خارجۀ امریکا از ایجاد اردوگاه آموزشی یک گروه پاکستانی مرتبط با القاعده موسوم به حرکت المجاهدین در افغانستان خبر داد.
وزارت امور خارجه امریکا در گزارشی اعلام کرد که گروه حرکت المجاهدین با شبکه تروریستی القاعده ارتباط دارد و در جنوب آسیا فعال است.
پایگاه رادیو آزادی نیز در این نوشت: امریکا با انتشار اطلاعیه‌یی گروه انصارالمجاهدین را به فهرست سیاه این کشور اضافه کرده است.
وزارت امور خارجه امریکا، گروه «انصارالامه» که حرکت المجاهدین زیر نام آن فعالیت می‌کند را در فهرست گروه‌های ترویستی این کشور ثبت کرده است.
بر اساس اطلاعیه وزارت امور خارجه امریکا، گروه حرکت المجاهدین به سبب خروج از فهرست سیاه گروه‌های تروریستی نامش را تغییر داده و مدعی است که در زمینه‌های تبلغ دین، سیاست و امور اجتماعی اسلامی فعالیت می‌کند.
گروه حرکت المجاهدین در سال ۱۹۹۷ میلادی از سوی امریکا در فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی قرار گرفت.
گفته می‌شود که این گروه برای الحاق «کشمیر» به پاکستان تلاش می‌کند و خطری برای افغانستان و منافع امریکا در این کشور محسوب می‌شود.
به گزارش وزارت امور خارجه امریکا، حرکت المجاهدین اردوگاه‌های آموزش تروریستی را در شرق افغانستان فعال کرده و عملیات نظامی علیه نیروهای مسلح هند و غیرنظامیان کشمیری به راه انداخته است.
این در حالی است که یک دادگاه انگلیسی در سال ۲۰۱۳ میلادی ۳ نفر را که در اردوگاه آموزشی حرکت المجاهدین آموزش دیده بودند, محکوم کرد.
از سوی دیگر، نشریه لانگ وار ژورنال نیز به نقل از وزارت امور خارجه امریکا می‌نویسد: اردوگاه‌های آموزشی گروه حرکت المجاهدین تا هنوز در شرق افغانستان فعال است اما محل دقیق آن مشخص نیست.
علاوه بر این گروه پاکستانی، دیگر گروه‌های تروریستی مانند شبکه القاعده و «لشکر طیبه» نیز شناسایی شده‌اند که در ولایت‌های شرقی افغانستان مانند کنر و نورستان فعالیت می‌کنند.
با این حال عبدالحسیب سیدخیل فرمانده پولیس ولایت کنر نیز وجود گروه‌های تروریستی در مناطق شرقی این کشور را تایید کرده است.
وی به رادیو آزادی گفته که یازده گروه مخالف مسلح دولت افغانستان در مناطق شرقی افغانستان فعال هستند که جنگجویان آن‌ها به ۸ هزار نفر می‌رسد.
سید خیل می‌افزاید: این گروه‌های تروریستی با همراهی دیگر گروه‌ها مانند «البدر» و لشکر طیبه با استفاده از پوشش گیاهی و راه‌های طبیعی صعب العبور در ۳ منطقه اردگاه آموزشی ایجاد کرده است.
با این حال فرمانده پولیس ولایت کنر گزارش امریکا مبنی بر ایجاد اردگاه آموزشی گروه حرکت المجاهدین را رد کرد و اظهار داشت: جنگجویان حرکت المجاهدین چندین بار حملاتی به مناطق شرقی افغانستان انجام داده است اما در ولایت کنر اردوگاه آموزشی ندارد.
نشریه «لانگ وار ژورنال» همچنین می‌نویسد: گروه حرکت المجاهدین با اجازه نهادهای پاکستانی به ویژه سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی.اس.آی) به‌طور آزادانه در این کشور فعالیت می‌کند و فضل الرحمان خلیل رهبر این گروه نیز در «اسلام‌آباد» زندگی می‌کند.
از سوی دیگر، وزارت دفاع هند نیز هفته گذشته با انتشار گزارش سالانه خود از نهادهای بین‌المللی و نیروهای ناتو خواست تا ضمن تجهیز ارتش و پولیس افغانستان در برابر این کشور مسئولانه عمل کنند.
بر اساس گزارش وزارت دفاع هند، خروج نیروهای ناتو و عمل نکردن این نیروها به تعهداتشان تاثیر منفی بر اوضاع منطقه و کشمیر نیز خواهد داشت.
در این گزارش آمده است: عدم تجهیز نیروهای افغان با خروج نیروهای ناتو، سبب افزایش تحرکات مخالفان مسلح دولت افغانستان می‌شود همچنین گسترش ناامنی در کشمیر را در پی دارد؛ زیرا مخالفان مسلح با گرو‌ه‌های تروریستی دیگر در پاکستان مانند «لشکر طیبه» و افرادی از ارتش این کشور هماهنگ هستند.
دولت هند از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی خواسته تا برای مبارزه با تروریستم در منطقه، نیروهای نظامی افغانستان را به طور کامل تجهیز کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.