«ریـش‌سفـیدی و افسقالـی» طالبان را به دروازه‌های شهر کندز رساند

گزارشگر:ناجیه نوری/ 26 اسد - ۲۵ اسد ۱۳۹۳

جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولسوالی چهاردره ولایت کندز به شدت جریان دارد و تمامی ساکنین این ولسوالی مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.
شماری از نماینده‌گان مردم ولایت کندز می‌گویند، بسیاری از مردمان ولسوالی‌های چهاردره، دشت ارچی، حضرت سلطان و خان‌آباد از میدان نبرد فرار کرده، به داخل شهرکندز مهاجر شدند و در زیر خیمه‌ها زنده‌گی می‌کنند.mnandegar-3
به گفتۀ آنان، بی‌کفایتی والی کندز که می‌خواهد مشکلات امنیتی این ولایت را با «ریش سفیدی» حل کند، طالبان را به دروازه‌های شهر کندز نزدیک کرده است.
کندز یکی از ولایت‌های نسبتاً نا امن در شمال‌‎شرق افغانستان است. در این اواخر وضعیت امنیتی این ولایت بسیار نگران کننده شده و گفته می‌شود که در حال حاضر جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان در برخی مناطق این ولایت به شدت جریان دارد.
عبدلودوود پیمان نماینده مردم کندز در مجلس نماینده‌گان می‌گوید، طالبان موفق شدند تا بخش‌هایی از ولسوالی‌های چهاردره، دشت ارچی، حضرت سلطان و چند منطقه دیگر ولایت کندز را تصرف کنند.
به گفتۀ او، چون والی کندز می‌خواست این مشکل را با «ریش سفیدی و افسقالی» حل کند؛ بنابراین جلو حملات نیروهای زمینی و هوایی گرفته شد و به نیروهای امنیتی اجازه نداد تا طالبان را سرکوب کند.
او گفت، در حقیقت بی‌کفایتی والی سبب شد تا طالبان بتوانند به دروازه‌های شهر کندز نزدیک شده و موفق به پیش‌روی در شماری از ولسوالی‌های این ولایت شوند.
او با انتقاد از حکومت گفت، از یک سو والی کندز می‌خواهد مشکلات امنیتی کندز را با «ریش سفیدی» حل کند و از طرفی هم دشمن‌نوازی حامد کرزی سبب شده تا دشمن به راحتی پیش روی کند.
این عضو مجلس می‌گوید، شماری از طالبانی که به تازه‌گی از زندان بگرام آزاد شدند به جمع طالبان پیوسته و همین اکنون در میدان نبرد کندز مشغول جنگ با نیروهای امنیتی اند.
وی افزود، در حال حاضر بسیاری از مردم مجبور شدند تا خانه‌های‌شان ترک کنند و به مناطق همجوار فرار کند؛ اما متاسفانه دست اردوی ملی و پولیس در از بین بردن طالبان بسته است.
در همین حال، داکتر فاطمه عزیز نماینده دیگر مردم کندز در مجلس نماینده‌گان می‌گوید، همین اکنون در ولسوالی چهاردره جنگ میان نیروهای امنیتی و طالبان به شدت جریان دارد و تمامی ساکنین این ولسوالی مجبور به ترک خانه‌های شان شدند.
او تاکید کرد، بسیاری از مردم ولسوالی‌های دشت ارچی، حضرت سلطان و خان آباد به داخل شهرکندز مهاجر شدند و در زیر خیمه‌ها زنده‌گی می‌کنند.
به گفتۀ بانو عزیز، طالبان موفق شدند تا کمربندهای شهر پیش‌روی کنند؛ اما سقوط این ولایت که یکی از ولایات بسیار مهم افغانستان است، با وجود داشتن نیروهای امنیتی و پولیس ننگ بزرگی است؛ اما باید بدانیم که اگر کندز سقوط کند، ولایت همجواز آن نیز سقوط خواهد کرد.
وی با انتقاد ازحمایت حکومت و شخص رییس‌جمهور از طالبان گفت، آزادسازی طالبان از بند و حمایت بدون قید و شرط حکومت از این گروه سبب شد تا این گروه قوت گرفته و موفق به تصرف شماری از شهرها شود.
همچنان، سید معصوم عاصی یکی از شهروندان ولایت کندز به روزنامه ماندگار گفت، طالبان در فاصله یک کیلومتری مرکز شهر کندز رسیدند.
وی تاکید کرد، همین اکنون شماری از مناطق ولسوالی‌های چهاردره، دشت ارچی و خان آباد در تصرف طالبان در آمده است.
به گفتۀ او، اردوی ملی ساحه را از وجود طالبان پاکسازی کرده و آن را تصرف می‌کنند؛ اما بنابر فرمان‌های عقب نیشینی ساحه را دوباره تخلیه کرده و تسلیم طالبان می‌کنند.
وی دلیل افزایش ناامنی در کندز را جنجال‌های انتخاباتی و آزادسازی طالبان از زندان عنوان کرده می‌گوید، از یک سو جنجال‌های انتخاباتی زمینه را برای حملات طالبان فراهم کرده و از طرفی هم آزادسازی طالبان خطرناک از زندان بگرام میدان نبرد طالبان را قوت بخشیده است.
تلفات سنگین طالبان در چهاردره
در این حال، مقام‌های امنیتی در ولایت قندوز می‌گویند که در نتیجه عملیات نظامی در ولسوالی چهاردره این ولایت، تلفات سنگین به طالبان وارد شده است.
ژنرال مصطفی محسنی فرمانده پولیس کندز می‎گوید: « در عملیات نظامی در ولسوالی چهاردره تا اکنون ۴۰ طالب مسلح کشته و ۵۲ طالب دیگر زخمی شده اند».
به گفته او، در این عملیات، ۲ پولیس نظم عامه نیز زخمی شده اند.
آقای محسنی افزود: در این عملیات که از شب پنج شنبه هفته گذشته آغاز شد؛ چندین قریه نیز از وجود طالبان پاکسازی شده اند.
هفته گذشته، طالبان مسلح، ۳ پاسگاه امنیتی را در ولسوالی چهاردره محاصره کرده بودند.
پس از این اقدام طالبان؛ تعداد ۵۰۰ تن از نیروهای پولیس نظم عامه برای اجرای عملیات، از کابل به ولسوالی چهاردره فرستاده شد.
در همین حال، محسنی خاطرنشان کرد: در عملیات نیروهای امنیتی برضد طالبان، محاصره پوسته‌های نیروهای امنیتی شکسته است.
به گفته وی، تاکنون در نتیجه این عملیات هیچ آسیبی به مردم محل وارد نشده و عملیات تا پاکسازی کامل منطقه از وجود مخالفین مسلح ادامه می یابد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.