گفت‌وگوی محرمانۀ کابل، اسلام‌آباد و واشنگتن

- ۳۱ سنبله ۱۳۹۱

افغانستان، پاکستان و ایالات متحدۀ امریکا، برای دریافت راه‌های صلح و ثبات در افغانستان و افزایش همکاری‌ها میان سه کشور، به گونۀ محرمانه گفت‌وگو می‌کنند.
وزیر خارجۀ پاکستان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که کشورش به زودی با مقامات امریکا و افغانستان صحبت‌های محرمانه خواهد داشت.
بربنیاد گزارش‌ها، یکی از مسایل عمدۀ این‌گفت‌وگوها، تلاش برای هموارسازی گفت‌وگوهای صلح است.
حناربانی کهر هدف این مذاکرات را همکاری در امر مبارزه علیه گروه‌های تروریستی از جمله شبکۀ حقانی خوانده است. به گفته او، این همکاری شکار یک سوء تفاهم شده است.
اما بانو کهر از اظهار نظر در مورد این‌که آیا حکومت پاکستان برای عملیات علیه شبکۀ حقانی آماده می‌باشد، خودداری کرده است.
او به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: «به مقامات بلندرتبۀ هر سه کشور گفته شده است، یک استراتیژی را ترتیب دهند  که بعد از خراب‌شدن روابط بین امریکا و پاکستان، زمینه همکاری بین آن‌ها دوباره فراهم شود.»
در سال‌های پسین به دلیل عدم همکاری صادقانۀ پاکستان در مبارزه با هراس‌افگنی، روابط میان واشنگتن و اسلام آباد همواره دچار تنش بوده است.
خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌نویسد: در این مذاکرات  عنصر کلیدی این خواهد بود که برای هموار ساختن راه صلح در افغانستان، کدام یکی از گروه‌های  تندرو را می‌توان  به گذاشتن اسلحه،  تشویق کرد و قانع ساخت.
بانو کهر در واشنگتن به خبرگزاری اسوشیتدپرس اظهار داشت: «این مساله باید برای همه واضح ساخته شود، کی تهدید است، باید معلوم شود که ما چه‌گونه با آنهایی‌که تهدید هستند، برخورد کنیم و چه‌گونه آنهایی را که تهدید نیستند، به صحنه بیاوریم.»
خانم کهر افزود: «ما می‌خواهیم بر علیه آنانی‌که به صلح و ثبات تهدید بار می‌آورند، با هرکس همکاری کنیم.»
در روزهای پسین شبکۀ حقانی که بازوی مستحکم سازمان استخباراتی پاکستان خوانده شده است، در لیست سازمان تروریستی و تحریم ایالات متحدۀ امریکا قرار گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.