بن‌بست انتخابات سه‌هزار کارگر از شهرک صنعتی هرات بی‌کار شده اند

- ۰۸ سنبله ۱۳۹۳

mnandegar-3به درازا کشیده‌شدن روند انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، فاجعۀ کاری را برای کارگران ولایت هرات به بار آورده است.
مسوولان اتحادیۀ صنعتگران ولایت هرات می‌گویند: در طی ۵ ماه گذشته که فرایند انتخابات مراحل خود را با کشمکش‌های زیادی دنبال کرده؛ بیش از ۳ هزار نفر از کارگران شهرک صنعتی هرات از کار خود برکنار شده اند.
حمیدالله خادم، رییس اتحادیه صنعتگران ولایت هرات به جمهور نیوز گفت: اوضاع بد اقتصادی و مالی سرمایه گذاران و مردم ولایت هرات به وخیم ترین نوع خود در سالهای گذشته رسیده است.
او می‌گوید: به عنوان مثال می‌توان به این اشاره کرد که از آغاز روند انتخابات ریاست جمهوری تا کنون، به دلیل بحران مالی کارخانه‌ها، بیش از ۳ هزار کارگر شهرک صنعتی بیکار شده و همه روزه به این رقم افزوده می‌شود.
آقای خادم تاکید دارد که این رقم نشان دهندۀ بحران اقتصادی مردم ولایت هرات و به خصوص قشر کارگر می‌باشد.
از سوی دیگر، برخی از کارگران هرات می‌گویند که پس از اخراج از شهرک صنعتی، نتوانسته اند تا کمترین درآمدی داشته باشند.
آنان وضعیت زندگی خود را زیرخط فقر عنوان کرده و مهمترین دلیل بروز این وضعیت را عدم کفایت دولت در مدیریت کار آفرینی و بی توجهی سیاسیون درگیر در روند انتخابات عنوان میکنند.
این کارگران همچنین از دولت میخواهند تا برای پایان این وضعیت، به زودترین فرصت زمینه های کاری را فراهم کرده و نگذارند تا بحران کارگری، به شدیدترین نوع خود در ولایت هرات برسد.
از سوی دیگر اصیل الدین جامی، معاون والی هرات ضمن تائید به وجود آمدن بحران کارگری در ولایت هرات، مهمترین دلیل این روند را طولانی شدن روند انتخابات افغانستان عنوان میکند.
او در گفته هایش بیکار شدن ۳ هزار کارگر شهرک صنعتی را رد کرده اما رقم بیکاری کارگران را نزدیک به این آمار می داند.
آقای جامی تاکید میکند که اداره محلی هرات به شدت در صدد کارآفرینی برای قشر کارگر می باشد و در این رابطه با همکاری برخی از سرمایه گذاران و کارخانه های تولیدی، اقداماتی صورت گرفته است.
این گفته‌ها درحالی است که بر علاوۀ بحران اقتصادی هرات، نا امنی‌های این ولایت مردم را به تنگ آورده است.
شماری بر این عقیده اند که چالش‌های اقتصادی مردم و نا امنی‌های اخیر به طور مستقیم با هم در ارتباط می‌باشند.
گفته شده که اگر برای فاجعه بیکاری مردم هرات، راه حلی در نظر گرفته نشود؛ گروه‌های مخالف دولت و تبه‌کاران از این فرصت بهره گیری کرده و از افراد بیکار برای رسیدن به خواسته‌های‌شان استفاده میکنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.