قیـمت گـاز مایع کـاهش مـی‌یابد

گزارشگر:11 سنبله 1393 - ۱۰ سنبله ۱۳۹۳

mnandegar-3اتحادیه سرتاسری نفت و گاز افغانستان می‌گوید که برای پایین آوردن بهای گاز در کابل و دیگر ولایت‌های کشور تاجران توافق کرده اند که میزان سود فروش گاز را به حداقل برسانند.
آذرخش حافظی، مسوول اتحادیه سرتاسری نفت و گاز افغانستان گفت که با مقام‌های دولتی، اتاق تجارت، اتحادیه‌ها تاجران و دیگر منابع مرتبط تا ساعت ۲ بامداد گفت‌وگو کرده اند و روی قیمتی برای خرید و فروش گاز به توافق رسیده‌اند.
آقای حافظی در کابل به خبرنگاران گفت که توافق شد که در ولایت‌های نزدیک به بنادر هر کیلو گاز ۴۸ افغانی به طور عمده فروخته شود و فروشنده‌ها بزرگتر، گاز را به قیمت ۵۴ افغانی در اختیار فروشنده‌های کوچک قرار دهند. هر دالر آمریکایی در بازارهای کابل معادل ۵۶.۵۵ افغانی فروش می‌شود.
در خرید و فروش گاز در افغانستان، فاصله مراکز فروش از بنادر و ولایت‌های مرزی، ضایعات و مصارف حمل و نقل در نظر گرفته می‌شود و با توجه به این موارد قیمت گاز در نقاط مختلف کشور فرق می‌کند.
او گفت که از امروز در ولایت‌های نزدیک به بنادر قیمت گاز برای مردم ۵۴ افغانی است و در کابل و ولایت‌های اطرف آن قیمت فروش گاز ۶۰ افغانی تعیین شده است.
«حالت بحرانی و وضعیت رو به رکود اقتصاد»
آذرخش حافظی افزود: «وضعیت عمومی اقتصاد افغانستان به دلایل مختلف که از بحث ما خارج است، در حالت رکود قرار دارد و با استفاده از موقعیت فعلی بعضی از افراد سودجو قیمت گاز و مواد نفتی و بعضی مواد خوراکی را بالا بردند.»
افغانستان در شش ماه گذشته دچار بی‌سرنوشتی سیاسی شده و نتیجه انتخاباتی که از عقرب ماه سال گذشته آغاز شده هنوز نا معلوم است و این مشکل آن طوری که ناظران می‌گویند روی ابعاد مختلف زندگی مردم تاثیرات منفی داشته است.
خان جان الکوزی، رییس اتاق تجارت و صنایع افغانستان هم گفت که از دلایل افزایش بهای گاز بلند بودن تقاضا نسبت به عرضه و واردات سوخت است. او گفت که کل گازی که افغانستان وارد می‌کند حتی ۲۰ درصد از مصارف مردم را هم تکمیل نمی‌کند.
آقای الکوزی می‌گوید که بسیاری از کشورهایی که در گذشته به افغانستان گاز می‌فروختند، حالا یا به افغانستان صادراتی ندارند و یا هم در مقدار صادرات گاز خود به افغانستان کاهش آورده اند که «دولت باید در این زمینه توجه و اقدام عملی کند.»
مسوولان دولتی می‌گویند که «تا حالت بحرانی» رفع می‌شود و افغانستان دوباره به ثبات اقتصادی می‌رسد گاز در بنادر و شهرهای افغانستان به طور امتیازی یعنی بدون دریافت سود عرضه خواهد شد.
افزایش قیمت گاز
قیمت دولتی گاز کیلویی ۵۵ افغانی است، اما در بازار تا یک هفته پیش ۶۰ افغانی بود. حالا در کابل به ۱۰۰ افغانی رسیده است. این افزایش اعتراض خانواده‌ها را درآورده و بر قیمت سایر نیازمندی‌های خانواده‌ها هم اثر گذاشته است.
مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع روز یک شنبه گفت: «هیچ دلیل موجهی نمی‌بینیم که قیمت گاز بلند برود.» به گفته او تاجرانی که از «قانون و خدا بی‌خبرند» قیمت گاز را به صورت خودسرانه بالا می‌برند تا سود بیشتری به دست آوردند.
او گفت که تاجران در بیرون از کشور گاز تنی ۴۰۰ تا ۴۲۰ دالر می‌خرند و وزارت تجارت توافق کرده که آنها علاوه بر قیمت تمام شد گاز در داخل کشور، در هر تن صد دالر سود بگیرند، اما تاجران «فرصت‌طلب» گاز را در بازارهای داخلی به صورت عمده تنی تا هزار دالر می‌فروشند.
آقاق قوقندی افزود تدابیری که دولت برای ثابت نگهداشتن بهای گاز روی دست گرفته، لغو مجوز تجارت گاز تاجران گرانفروش و قرار دادن اسامی آنها در «فهرست سیاه» است.
سخنگوی وزارت تجارت گفت که اگر این طرح موثر واقع نشد، این وزارت در مشورت با حقوقدانان روی طرح دیگری کار می‌کند که اگر شورای وزیران آن را تایید کند، واردات گاز به دست یا در کنترل وزارت تجارت قرار خواهد گرفت.
براساس آمار وزارت تجارت، نیاز افغانستان به گاز طبیعی دو صد تا سیصد هزار تن در سال است که به گفته آقای قوقندی، دولت خود توانایی آن را دارد که واردات گاز را به دست خود بگیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.