هشدار تیم اصلاحات و همگرایی: خـواست‌های مـا پذیرفته نـشود پـروسـه را بـرای همـیش تـرک خواهـیم کـرد

گزارشگر:11 سنبله 1393 - ۱۰ سنبله ۱۳۹۳

استاد عطا محمد نور

کمیسیون انتخابات به عنوان متهم به تقلب‌کاری در انتخابات، عامل تفتیش آرا گماشته شد که این امر مبین آن است که دزد را داور برگزیده‌اند. در چنین حالت کدام متهم حاضر می‌شود که در اثبات جرم خود کمک کند؟

تیم اصلاحات و همگرایی خواستار صداقت در روند گفت‌وگوهای سیاسی و تخنیکی انتخابات شد و ضرب‌الاجلی را تعیین کرد که اگر تا فردا به خواسته‌های‌شان رسید‌ه‌گی نشود؛ روند را به گونۀ دایمی ترک خواهند کرد.mnandegar-3
فاضل سانچارکی سخنگوی ستاد اصلاحات و همگرایی روز گذشته ( دوشنبه) در یک نشست خبری گفت: «حکومت وحدت ملی زمانی تشکیل خواهد شد که به آرای مردم احترام گذاشته شود».
این ستاد هشدار داده است در صورتی که تا بامداد امروز سه شنبه به خواسته‌های‌شان رسیده‌گی صورت نگیرد؛ روند انتخابات را به گونۀ دایمی ترک خواهند گفت.
سانچارکی افزود: «نتیجه آرای شفاف را می‌پذیریم؛ اما برآیند نتایج انتخابات برای این نهاد قابل قبول نیست».
سانچارکی در بخشی از گفته‌هایش اتهام‌های وارده از جانب تیم رقیب‌اش را رد کرده و ستاد انتخاباتی تحول و تداوم را وسیله و ابزار ارگ ریاست‌جمهوری عنوان کرد.
ستاد اصلاحات و همگرایی با تأکید به جامعه جهانی و تیم رقیب‌اش هشدار داد که بدون صداقت، روند سیاسی و تخنیکی انتخابات را مطلق رد می‌کند.
سانچاره‎گی همچنان اعلام کرد که مدارکی در دست دارند که نشان‌دهنده تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری بوده و روند تفتیش پاسخگوی عمق تلقب در انتخابات نیست.
این عضو تیم اصلاحات و همگرایی اذعان داشت: روند بررسی که نتواند جواب‌گوی عمق تقلب و دست درازی در امور سیاسی کشور باشد هیچ ارزشی ندارد.
وی افزود: روش‌هایی که برای بررسی روند رسیده‌گی به آرا و ابطال آن مورد استفاده قرار گرفت، با هماهنگی سازمان ملل متحد و توسط یک گروه متخصص برنامه‌ریزی شد که به وسیله آن با مواردی که روبرو می‌شدیم برخورد می‌شد.
این مقام تیم اصلاحات و همگرایی گفت: در جلسات اولیه‌یی که قبل از آغاز روند بررسی و بازشماری آرا برگزار شد از کمیسیون انتخابات افغانستان خواستیم تا لیست نهایی مراکز فعال و غیرفعالی که در انتخابات افغانستان به ثبت رسیده را در اختیار تیم انتخاباتی داکتر عبدالله قرار دهند و آن‌ها نیز رسماً این لیست را ارائه دادند که پس از مشاهده آن متوجه شدیم که به امضای ۳ ارگان امنیتی کشور در آمده است تا به دست ما برسد.
وی گفت: براساس لیست مذکور، تیم اصلاحات و همگرایی برنامه‌ریزی کاری خود را انجام داد و در پایان نیز نتایج را بر اساس همان لیست مطابقت دادیم و متوجه شدیم ارقامی که از ۱۹۰ پایگاه انتخاباتی در بانک اطلاعات کمیسیون مستقل انتخابات وجود دارد با ده‌ها هزار تفاوت به ثبت رسیده است که بلافاصله این مسأله با سازمان ملل متحد در میان گذاشته شد و خواستیم تا برخورد جدی و سریعی با این موضوع داشته باشند و آن‌ها نیز متعهد شدند به آن رسیده‌گی کنند.
این عضو تیم اصلاحات و همگرایی خاطر نشان ساخت: در رابطه با آرای تقلبی که به دست آمده باید گفت که در موارد بی‌شماری در یک مرکز رأی‌دهی و حتی یک ولسوالی، آرایی به چشم می‌خورد که توسط یک یا ۲ نفر تکمیل شده و به امضا رسیده است و در این باره به حداقل ۲هزار دسته اوراق انتخاباتی برخوردیم که نشان از این تقلب وسیع و سازمان یافته بود.
وی ادامه داد: مجدداً سازمان ملل متحد را با ارسال نامه‌یی رسمی از این موضوع آگاه کردیم و آنان نیز مانند گذشته مجدداً متعهد شدند تا به این قضیه رسیده‌گی کنند اما همچنان منتظر اعلام نتایج این سازمان هستیم.
او اذعان داشت: امیدواریم که اصل بی‌طرفی از سوی سازمان ملل متحد رعایت شود.

آمادۀ حرکت‎های سبز و نارجی شوید!
در همین حال، استاد عطا محمد نور والی بلخ و رییس اجرایی جمعیت اسلامی، از مردم خواسته که آمادۀ حرکت‎های سبز و نارجی شوند.
او با اشاره به تقلب‎های سازمان یافته از سوی کمیسیون انتخابات در اعلامیه‎یی گفته است که انتخابات در نتیجه فساد و خیانت دسته‌های معین و شماری از کارمندان ارشد و رهبری کمیسیون به اصطلاح مستقل انتخابات، برای بار سوم، ارزش و اعتبار خود را کاملاً از دست داده است. باوجود تعهدات جامعه بین‌المللی، مبنی بر برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، مردم عزیز ما در دو دور با تحمل تمامی مشکلات و مصایب، پای صندوق‌های رأی رفتند و اراده خود را به تمثیل گرفتند؛ اما کمیسیون انتخابات، نه تنها اراده مردم را به تمسخر گرفت که با سرنوشت سیاسی آنان نیز بازی نمود.
در این اعلامیه آمده است: با توجه به همه فراز و نشیب‌ها، تخطی‌ها، تقلب‌های مشهود و سازمان‌یافته و خیانت ملی که در این روند موجود بود، تیم اصلاحات و هم گرایی، روند را ترک و تصمیم بر آن شد که این تیم به عنوان برنده دور اول و دوم انتخابات، حکومت مشروع خود را اعلام نماید؛ اما این تیم بنا به درخواست جامعه جهانی به عنوان دوستان و کمک کننده‌گان مردم افغانستان، ارج‌گزاری به منافع علیای کشور، برون رفت از بن بست انتخابات، جلوگیری از بحرانی‌شدن بیشتر اوضاع کشور و ده‌ها موارد دیگر، درخواست هوا دارانش برای اعلام حکومت را به تأخیر انداخت و پس از مذاکرات و دریافت اعتماد از سوی جامعه جهانی مبنی بر تأمین شفافیت در روند، به پروسه تخنیکی و سیاسی پیوست و توافق نامه تشکیل حکومت وحدت ملی را امضاء نمود. دیده شد که نه دوستان بین‌المللی و نه نهادهای داخلی، نه تیم تحول و تداوم و نه هم حکومت افغانستان به عنوان طراح تقلبات سازمان یافته، در این روند از صداقت و باورمندی به دموکراسی و برون رفت از وضعیت موجود برخوردار نیستند و تنها تکیه‌شان بر مشروعیت بخشیدن تقلب و احراز قدرت نامشروع است.
در این اعلامیه می‎خوانیم: با آن‌که موارد متعدد و بی ‌شمار تقلب‌های مشهود، شامل موجودیت صندوق‌هایی‌که تعداد برگه‌های آن به مراتب کمتر از ارقام ثبت شده در فورم نتایج (ریزلت شیت) و دیتابیس است، صندوق‌های پر شده به نفع یک نامزد، از محلاتی‌که ساحات خیالی پنداشته می‌شوند، صندوق‌های پر به نفع نامزد مشخص از محلاتی که قبلاً عدم تأمین امنیت آن از سوی نهادهای امنیتی، اعلام شده بود، بدست آمدن هزاران فورم نتایج (ریزلت شیت) که توسط یک نفر و با یک قلم به نفع یک نامزد، ثبت و خانه پری شده است، موجودیت برگه‌های رأی دهی با نشانی شد (تک مارک)های مشابه به نفع یک نامزد، موجودیت صندوق‌های پر شده به نفع یک نامزد که لیست رأی دهنده‌گان آن قطعاً وجود ندارد، موجودیت جدول‌های خیالی به نفع یک نامزد که ارقام آن در دیتابیس وجود ندارد و موارد مشابه دیگر، ثابت شده است، ناظران بین‌المللی از کنار آنها با چشمان باز عبور می‌کنند و پاسخ‌شان، سکوت است و بس.
براساس اعلامیۀ والی بلخ، کمیسیون انتخابات به عنوان متهم به تقلب کاری در انتخابات، عامل تفتیش آراء گماشته شد که این امر مبین آن است که دزد را داور بر گزینیم. در چنین حالت کدام متهم حاضر می‌شود که در اثبات جرم خود کمک کند؟ بی‌تردید که اعتماد به این کمیسیون، بار بار حتی در موجودیت نهادهای بین‌المللی، خدشه‌دار و از بین رفته است.
استاد عطا در این اعلامیه گفته است: حالا با توجه به آنچه تذکر رفت و در کنار این‌که ما خود را ملزم به دفاع از آرای پاک مردم افغانستان می‌دانیم، چه آرای پاکی که به نفع جلالتمأب داکتر عبدالله عبدالله بکار رفته و یا به نفع تیم رقیب او، برای پاسداری و تحقق این حق مشروع در سایه دموکراسی، حقوق و وجایب مدنی و با توجه به منافع علیای کشور، با حمایت از مواضع حق‌طلبانۀ تیم اصلاحات و هم‌گرایی، به اقداماتی متوصل می‌شویم که بتوانیم حقوق مردم سربلند افغانستان را حصول نماییم.
در پایان والی بلخ از مردم خواسته آمادۀ حرکت سبز و نارجی شوند. او گفته است: در اینجا از عموم مردم افغانستان، از همۀ آنانی که به پایدارشدن دموکراسی، تأمین عدالت و توسعه مردم سالاری باور دارند، از شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی کشور، از اشخاص با نفوذ و معزز، از علمای گرامی و ارجمند، از خواهران گرامی، از جوانان پرشور، از اعضای جنبش ضد تقلب و سر انجام از همۀ آنانی که با ما هم باور و هم راه هستند، می‌خواهیم که از همین حالا تمامی تدابیر و اقدامات مقتضی را برای راه اندازی حرکت‌های سبز و نارنجی که قبلاً نیز از عملی‌شدن آگاهی داده بودیم، روی دست گیرند.
استاد عطا گفته است: لازم به ذکر است که هرگونه عواقب این حرکت‌ها باوجود آگاهی‌های قبلی و با توجه به دست‌کم گرفتن آن از سوی مراجع ملی و بین‌المللی به دوش آنانی خواهد بود که روند انتخابات را با تقلب‌های سازمان یافته به تمسخر گرفتند و یا هم برای مشروعیت بخشیدن تقلب، تلاش ورزیدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.