اوباما از عبدالله خواست که به مذاکرات تشکیل دولت وحدت ملی ادامه بدهد

گزارشگر:17 سنبله 1393 - ۱۶ سنبله ۱۳۹۳

mnandegar-3رییس‌‌جمهور امریکا در گفت‌وگوی تلفنی با عبدالله عبدالله کاندیدای ریاست‌جمهوری افغانستان بار دیگر خواهان به توافق رسیدن دو کاندیدا روی ایجاد حکومت وحدت ملی شده است.
یک نفر از افراد نزدیک به عبدالله عبدالله به صدای امریکا گفت: شب گذشته اوباما با عبدالله درمورد روند سیاسی و فنی انتخابات و ایجاد حکومت وحدت ملی صحبت نمود.
وی گفت: رییس جمهور امریکا خواهان این است تا هر چه زودتر دو کاندیدای ریاست‌جمهوری افغانستان روی ایجاد حکومت وحدت ملی و موارد اختلافی که وجود دارد با هم به توافق برسند.
از سوی دیگر، این فرد نزدیک به عبدالله اعلام کرد: قرار است دو کاندیدای ریاست‌جمهوری امروز بار دیگر روی ایجاد حکومت وحدت ملی و موارد اختلافی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند.
وی افزود: اگر این گفت‌وگوها به نتیجه نرسد باز هم شورای رهبری این تیم تصمیم نهایی خود را در مورد موضع قبلی خود خواهند گرفت.
این فرد تأکید کرد: فشارهای خارجی بیشتر شده تا کاندیداها با هم روی ایجاد حکومت وحدت ملی به توافق برسند.
از سوی دیگر، مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی تیم عبدالله گفت: روز گذشته نشست شورای رهبری این تیم به رهبری عبدالله عبدالله برگزار گردید.
رحیمی به نقل از عبدالله گفت: متأسفانه تا اکنون دیده نشده که جامعه جهانی از موضع برحق این تیم حمایت کرده و یا دیگران را به قبول این حق ملزم ساخته باشد.
وی افزود: اعضای مجلس خواستند که مذاکره و صحبت با تیم مقابل که آقای رحیمی آن را مثلث تقلب نامید قطع گردد.
فاضل سانچاره‎کی یک سخنگوی دیگر داکتر عبدالله در صفحۀ فیسبوکش به نقل از بارک اوباما نگاشته است: ایالات متحده با تمام توان از حکومت وحدت ملی با اشتراک هر دوکاندید حمایت می‌کند.
به نوشتۀ سانچاره‎کی، در این گفت‌وگوی تلفنی که شب گذشته به مدت چهل دقیقه صورت گرفت، آقای اوباما برضرورت همکاری دو نامزد و تشکیل حکومت وحدت ملی تأکید کرد و برای تشویق داکتر عبدالله در این خصوص چندبار از کلمه «خواهش می‌کنم» استفاده کرد.
سخنگوی عبدالله نوشت: رییس جمهور ایالات متحده امریکا خواهان دیدار مجدد هردو نامزد شد و این‌که نقاط اختلافی از طریق مکالمات تلفنی حل نمی‌شود.
به گفتۀ او، اوباما همچنین افزود حاضر است برای حل مشکل موجود میان دو نامزد جان کری ویا رییس دفتر خود را به افغانستان بفرستد؛ اما داکتر عبدالله چیزی در این مورد نگفت.
قرار است بر بنیاد در خواست اوباما امروز دوشنبه یک بار دیگر دو نامزد دیدار کنند.
قرار بود روز یک‌شنبه تیم اصلاحات وهمگرایی موقف نهایی خود را در قبال روند سیاسی وفنی اعلان کند؛ اما تماس‌های فشرده مقامات بین‌المللی این تصمیم را به روز دیگر موکول کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.