در نشست «مسعود از دیدگاه بانوان»: کارنامۀ مسعود مربوط به همۀ افغانستانی‌ها است

گزارشگر:هارون مجیدی/ 22 سنبله 1393 - ۲۱ سنبله ۱۳۹۳

نشست «مسعود از دیدگاه بانوان» در کابل برگزار گردید. بانوان اشتراک‌کننده در این نشست گفتند که شهید احمدشاه مسعود همواره حقوق بانوان را در پرتو شریعت می‌خواست و آرزو داشت تا بانوان با کسب علم و دانش به عنوان قشر فعال در اجتماع حضور داشته باشند.
در این نشست صدها تن به شمول نماینده‌گان مجلس، فعالان حقوق زن و دانشجویان اشتراک کرده بودند.mnandegar-3
فتانه گیلانی رییس مجتمع زنان افغانستان در این نشست گفت: شهید احمد شاه مسعود یک رهبر قوی بود و افراد تحت فرمانش را با نظم و با اراده آماده ساخته بود.
بانو گیلانی افزود: از ویژه‌گی‌های دیگر قهرمان ملی کشور این بود که او نخست جهاد را از نفس خود شروع کرده بود و با نفس پاک به کارهای دیگری می‌پرداخت.
این فعال حقوق زن تأکید کرد: شهید احمد شاه مسعود زندگی زنان را در پرتو دین می‌خواست تا بانوان با حجاب و دین‌داری در اجتماع حضور داشته باشند.
بانو گیلانی اذعان داشت: شهید احمد شاه مسعود طرف‌دار وحدت ملی، استقلال و اسلام بود؛ کارنامۀ او مربوط همه افغانستانی‌ها می‌شود.
فتانه گیلانی با بیان این که شهید احمد شاه مسعود با عزت زیست و با عزت به شهادت رسید از بانوان کشور خواست تا با مطالعۀ عمیق از زندگی، رشادت‌ها و مبارزات شهید احمد شاه مسعود او را الگوی مبارزاتی خود انتخاب کنند.
در عین حال، احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهد احمد شاه مسعود در این نشست گفت: شهید احمدشاه مسعود از ورای جهاد، مقاومت و شهادت، مرگ با فضیلت را نصیب خود ساخت.
آقای مسعود افزود: قهرمان ملی کشور هیچ چیز برای خود نخواست و امروز، به عنواننماد آزادی، استقلال و سربلندی، در قلب بسیاری از مردمان این سرزمین جا باز نموده است.
آقای مسعود خاطر نشان کرد: این روزها مردم در شرایط سختی به سر می‌برند اما روزهای سخت‌تر از این در دوران جهاد و مقاومت مردم افغانستان بود که روس‌ها و طالبان آمدند و میلیون‌ها نفر را کشته و مجبور به مهاجرت کردند.
آقای مسعود تأکید کرد: امروزه باید از شهدا سپاس‌گزار بود که از برکت فداکاری‌های آنها آرامش نسبی‌یی در کشور حاکم است.
احمد ولی مسعود با اشاره به اوضاع سیاسی کشور گفت: «این روزها عده‌یی بدون هیچ تأملی، حکمتی و خدمتی در کمال بی‌بصیرتی، بی احساسی و بی پروایی صدای برنده و بازنده را سر می‌دهند، در حیرتم که اینان از خود و از مملکت چه تصوری دارند؟ چه را می‌خواهند ببرند و کی را می‌خواهند، ببازند؟»
آقای مسعود هم‌چنان افزود: «کسانى که از غرب آمده اند، می‌خواهند فرهنگ خود را بر ما تحمیل کنند؛ اما ما فرهنگ غربى را نمى‌خواهیم، ما می‌خواهیم آرمان‌هاى جهاد خود را حفظ نماییم.»
احمد ولی مسعود خطاب به هر دو نامزد ریاست جمهوری گفت:»یک‌بار به خاطر مردم افغانستان دقت کنید و رفیق باشید. امتیازطلبی نکنید و دست به دست هم دهید تا متحدانه برویم به سوى اصلاحات و صلح پایدار».
رییس عمومی بنیاد شهید احمد شاه مسعود علاوه کرد: امروز اگر مردو زن کشور، مشترکاً ایستاده نشوند و حق خود را نخواهند، حقوق شان به دست نخواهد آمد.
در این حال، صفیه صدیقى عضو تیم تحول و تداوم به رهبرى اشرف غنى احمدزى در این نشست گفت: احمدشاه مسعود متعلق به یک قوم نبود و هر شهروند کشور، امروز به کارنامۀ افتخار می‌کند.
بانو صدیقی افزود: موفقیت در اتحاد است، شهروندان کشور باید بین هم اتحاد داشته باشند و نگذارند که اوضاع امروزی به طرف بحران برود
هم‌چنان، گل مکی صافی رییس شوراى زنان ایتلاف ملی افغانستان گفت: شهید احمد شاه مسعود می‌گفت حکومتى موفق است که اشتراک زنان درآن محسوس باشد.
بانو صافی خطاب به هردو نامزد ریاست جمهورى گفت: «کوشش کنید زنان را که نیمى از پیکر جامعه اند، در حکومت آینده فراموش نکنید.»
او تأکید کرد که زنان نیز باید با کار و فعالیت روزافزون خود تلاش کنند و در حکومت آینده، جایگاهى براى خود دریابند.
در جریان این نشست شماری از بانوان با خوانش اشعار و اجرای ترانه های شان از رشادت ها و مبارزات شهدا بویژه شهید احمد شاه مسعود به نیکویی یاد آوری نمودند.
این بانوان هم‌چنان گفتند، زمانی گروه سیاه طالبان در کشور حضور داشتند شهید احمد شاه مسعود در قلمرو خود مکاتب زیادی را برای بانوان فعال ساخته بود.
شرکت کنندگان این همایش از رهروان شهید احمد شاه مسعود خواستند تا راه او را تقیب کنند و جلوکسانی را که از نام قهرمان ملی کشور استفادۀ سوء می‌کنند، بگیرند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.