عبـدالله عبـدالله، مـردی همیشه در صـحنه

گزارشگر:1 میزان 1393 - ۳۱ سنبله ۱۳۹۳

عبدالله عبدالله،‌ وزیر امور خارجه پیشین و یکی از رقبای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان معتقد است که عنوان رییس جمهور دوبار از وی دزدیده شده اما این بار توافقی امضا شده که وی نیز دستی به سکان اداره کشور دارد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌عبدالله عبدالله ۵۴ ساله از انتخابات سال ۲۰۰۹ میلادی به دنبال جبران بود چرا که در آن زمان وی در دور نخستن انتخابات پس از حامد کرزی در جایگاه دوم قرار گرفت و سپس از شرکت در دور دوم انتخابات کناره گیری کرد. mnandegar-3وی مدعی شد که برای ثابت کردن نتایج این انتخابات در دور دوم تقلب صورت می‌گیرد.
در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری میلادی نیز وی بار دیگر معتقد است که تقلب انتخاباتی صورت گرفته و مانع پیروزی وی در دور دوم انتخابات شده است چرا که وی در دور نخست انتخابات در جایگاه اول و اشرف غنی پشت سر آن در جایگاه دوم قرار گرفته بود.
اما نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که روز یکشنبه چند ساعت پس از امضای توافق «دولت متحد ملی» منتشر شد، تاکید کرد که اشرف غنی پیروز انتخابات بوده است. در این توافق تقسیم قدرت، وی به عنوان «رییس اجرایی» نقشی مشابه نخست وزیر خواهد داشت.
عبدالله عبدالله، یکی از حامیان غرب و سیاستمداری که از نظر مذهبی میانه رو است، سال‌های اخیر را صرف برقراری رابطه با رهبران قدرتمند قبایل کرده و همچنان با امریکا و دیگر کشورهای مهم اهدا کننده در ارتباط نزدیک باقی مانده است.
عبدالله عبدالله که کار خود را با چشم پزشکی در کابل آغاز کرد، در جریان جنگ داخلی افغانستان از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ میلادی از اعضای دولت برهان‌الدین ربانی بود و به خاطر تسلطش بر زبان انگلیسی و رفتار باوقارش در خارج از کشور شهرت پیدا کرد.
وی تجربه سیاسی سازنده خود را زمانی به دست آورد که دست راست احمد شاه مسعود، فرمانده پرجذبه تاجیک بود که رهبری مقاومت در برابر اشغال افغانستان توسط شوروی در دهه ۱۹۸۰ میلادی و حکومت طالبان در سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی را به عهده داشت.
احمدشاه مسعود دو روز پیش از حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی به امریکا کشته شد و این نگرانی را در عبدالله عبدالله به وجود آورد که مقاومت ضد طالبانی ممکن است فرو بپاشد.
اما واکنش امریکا به این حملات در نیویورک و واشنگتن تصورات را تغییر داد چرا که حکومت طالبان سرنگون و عبدالله به عنوان وزیر امور خارجه افغانستان در دولت جدید این کشور تحت رهبری کرزی منصوب شد.
عبدالله از این سمت خود استفاده کرده و به واشنگتن هشدار داده بود که رهبران طالبان شبه نظامیان افغان متعددی را از پاکستان اداره و رهبری می‌کنند.
عبدالله عبدالله که از یک پدر پشتون و یک مادر تاجیک متولد شده مدت‌ها است که موضع محکمی در زمینه ایجاد سازش میان تاجیک‌ها و پشتون‌ها، رقبای سنتی آن‌ها دارد.
با این حال به خاطر نزدیکی‌اش با احمدشاه مسعود، بخش اعظم حمایت از وی از سوی تاجیک‌ها و دیگر گروه‌های قومی که در شمال کشور به زبان دری صحبت می‌کنند، تامین می‌شود.
وی بارها گفته است که دیگر این مساله را که این «شکست ناعادلانه» امری ناگزیر است، نمی‌پذیرد و تا آخرین لحظه تاکید می‌کند که وی رییس جمهور محق بوده است.
عبدالله دو هفته پیش در سخنانی گفت: ما پیروز این انتخابات هستیم. ما بر اساس رای واقعی و عادلانه مردم پیروز هستیم. ما نتایج جعلی انتخابات را نمی‌پذیریم و حتی برای یک روز یک دولت جعلی را نیز نخواهیم پذیرفت.
عبدالله عبدالله از ازدواجش سه فرزند دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.