فنون کاریزماتیک شدن را بیاموزید!

- ۲۸ جوزا ۱۳۹۲

بخش نخست
یونانی‌های قدیم آن را یک نیروی الهی می‌دانستند که با فرد زاده می‌شود و آدم‌های عادی از وجودش بی‌بهره‌اند؛ اما روان‌شناسان امروزی می‌گویند: کاریزما بیشتر از آن‌که یک نیروی معجزه‌آسا باشد، یک مهارت است؛ مهارتی که با تسلط‌تان بر حرکات چهره، بدن و حتا تک‌تک واژه‌های‌تان، می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. کاریزماتیک‌ها خوب می‌دانند که چه‌طور یک پیام را درست به هدف بزنند و مخاطب را روزها و سال‌ها با جملات‌شان درگیر کنند.
برای کاریزماتیک بودن، بیشتر از آن‌که به یک نیروی مادرزاد یا دانش خارق‌العاده نیاز داشته باشید، به مهارت‌های درست سخن گفتن و هدف‌گیری درستِ پیام نیاز دارید، پس از همین حالا شروع کنید و شما هم کاریزماتیک شوید.
شروع حرف اول را می‌زند
یک فرد کاریزماتیک، خوب می‌داند که از کجا باید شروع کند و در لحظه اول چه تاثیری را روی مخاطبش بگذارد. با یک لبخند عمیق و جادویی کار را شروع کنید. به مخاطب‌تان با گشاده‌رویی این حس را القا کنید که گفت‌وگوی امروز برای‌تان اهمیت زیادی دارد و شما با تمام وجود، برای شنیدن پاسخ‌ها و نظراتش منتظر هستید. بعد از یک لبخند عمیق، کمی به سمتِ او بروید و با گشاده‌رویی با مخاطب امروزتان دست بدهید و اهمیت این ملاقات را برایش یادآوری کنید.
یک پیام ماندگار بفرستید
کاریزماتیک‌ها جملات را بدون برنامه و هدف بیان نمی‌کنند. فرستادن پیام در دنیای آن‌ها، راز و رمز خودش را دارد. اولین اصلی که چنین افرادی به آن پای‌بند هستند، کمک به شنونده برای درک کردن، ارتباط برقرار کردن و به خاطر سپردنِ پیام است. حتماً می‌پرسید که چه‌طور چنین کاری امکان‌پذیر است. کاریزماتیک‌ها با کمک استعاره، تشبیه و مقایسه به چنین هدفی می‌رسند. مهم نیست که بخواهید یک سخنرانی در مورد پیچیده‌ترین موضوعات تخصصی را ارایه دهید یا در مورد موضوعی با یکی از دوستان‌تان صحبت کنید. استعاره می‌تواند در هر جا و هر متنی به کمکِ شما بیاید؛ اما فراموش نکنید که استعاره‌های شما، باید شایسته موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اید باشد، پس با هوشمندی‌تان بدانید که در چه فضایی هستید و بعد از معجزه، از این سه عنصر کمک بگیرید.
قصه‌گوی خوبی باشید
داستان و حکایت هم به پیامِ شما برای خوردن به هدف، کمک می‌کند. با کمک این دو عنصر، می‌توانید ارتباط عمیق‌تری را میان کلام‌تان و شنونده برقرار کنید، اما قبل از آن‌که به یک داستان‌گوی خوب تبدیل شوید، باید یک داستان‌خوان حرفه‌یی باشید. حکایات سعدی و شعرهای حافظ، می‌تواند بهترین کمک برای شما باشد. اگر می‌خواهید سخنران خوبی باشید، باید با ادبیات میانه خوبی داشته باشید و بخشی از هر روزتان را به مطالعه اختصاص دهید. اما استفاده از این حکایات در صحبت‌های‌تان آسان نیست. سعی کنید به‌جا و مرتبط با موضوع از آن‌ها کمک بگیرید و به دام تعریف کردنِ داستان‌های تکراری نیافتید و با گفتن حکایت‌های پی در پی، از اصل صحبت دور نشوید. یادتان نرود که حکایات را باید در ذهن‌تان ساده‌سازی و خلاصه کنید و آن‌ها را به چند جمله که در میانه سخن‌رانی‌تان می‌آید، تبدیل کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.