«شاخه‌ای به حرمت درخت» نقد شد

گزارشگر:19 عقرب 1393 - ۱۸ عقرب ۱۳۹۳

mnandegar-3از نخستین مجموعۀ شعری عصمت‌الله عاصم اسفزاری در انجمن خراسانیان روگشایی و نقد صورت گرفت.
در این برنامه، شماری از استادان دانشگاه، شاعران، نویسنده‌گان و دانشجویان اشتراک کرده بودند.
در آغاز برنامه، آقای اسفزاری در پیوند به آغازین کارها و علایقش به سرودن و ادبیات سخن زد.
او گفت: «از صنف دهم مکتب به کارهای ادبی پرداخته‌ام. بعد از گذشت چند سال نوشته‌هایی داشتم که به آن‌ها متن می‌گفتند و چیزی میان شعر و نثر بود؛ از آن‌جایی که مخاطب کمتری داشت لاجرم از آن دست کشیدم. پیش از این کارهایم در قالب غزل، رباعی و دوبیتی بوده است.»
شاعر مجموعۀ شاخه‌ای به حرمت درخت هم‌چنان گفت: من در این مجموعه کمتر به کارهای عاشقانه پرداخته‌ام و بیشتر دغدغه‌های اجتماعی و تباری در این شعرها آمده‌اند. این موارد را کمتر می‌توانستم در شعر موزون بسرایم به همین دلیل رو آوردم به قالب‌های بی‌وزن.
سهراب سامانیان از منتقدینی بود که به نقد شعرهای آقای اسفزاری پرداخت. او گفت: کمتر نویسنده‌گان امروز به رسالت خود شان راجع به رُخ‌دادهای محیط خود می‌پردازند که آقای اسفزاری به این رسالت پرداخته و خواسته رسالت خود را در پیوند به پاس‌داری از هویت و فرهنگ خود به جا آورد.
او افزود: «موردی دیگری را که من در سروده‌های این مجموعه دیدم آمدن روایت‌ها است که خوانش شعرها را دل‌پذیرتر می‌سازد.»
هم‌چنان، روح‌الله بهرامیان تشنه منتقد و استاد دانشگاه در این برنامه گفت: «فضا در شعرهای این مجموعه دوگونه آمده است؛ گاهی خواننده با فضای شعر سپید روبرو است و گاهی هم فضای شعر آزاد آمده است. همین‌گونه واژه‌هایی‌که در شعرها استفاده شده یک‌بار هویت فرهنگی دارند و بار دیگر به هستی واژه تبدیل شده اند.»
این استاد دانشگاه افزود: مهمترین جانمایه در این اثر به کارگیری شعر در خدمت اجتماع است که در افغانستان این مورد همیشه جایگاه دوم داشته است.
آقای بهرامیان هم‌چنان گفت: نترس بودن و جرأت شاعر از ویژه‌گی‌های برجستۀ شعرهای این مجموعه است که در سراسر سروده‌ها نگریسته می‌شود.
نصرالله الم سخنران دیگر این برنامه برجسته بودنِ دغدغه‌های هویتی، دین و اجتماعرا یکی از کارهای ویژۀ عصمت‌الله عاصم اسفزاری دانست.
شاخه‌ای به حرمت درخت در هزار نسخه از طرف چاپخانه مهر حبیب در پاییز امسال در هرات به نشر رسیده است.
این مجموعه را شمس‌الدین احراری برگ‌آرایی کرده و فرید مجیدی طرح پشتی آن را ریخته است که در ۸۴ برگ ۵۵ سروده را در خود جا داده است.
شاخه‌ای به حرمت درختپیش از این در ولایت هرات روگشایی شده بود.
برنامه نقد و روگشایی شاخه‌یی به حرمت درخت با اجرای موسیقی توسط امید پارسا و صرف عصریه به پایان رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.