عـاشـقِ انـدیشۀ مسـعود هـستم گپ‌وگفتی کوتاه با هنرمند جوان، محمد اسحاق امیـد

گزارشگر:گفت‎وگو کننده: هارون مجیدی - ۰۱ میزان ۱۳۹۳

محمد اسحاق امید در دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه تخار درس می‌خواند و در کنار آموزش‌های رسمی‌اش به هنر رسامی، نقاشی و ماکیت‌سازی نیز می‌پردازد و به گفتۀ خودش، از کودکی این هنرها را ‌پسندیده و تا کنون آثار زیادی در این زمینه‌ها خلق کرده است.

این جوان هنرمنـد، امسال به مناسبتِ سیزدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور، ماکیتِ ساختمانِ آرامگاهِ او را طراحی کردهmnandegar-3 و آن را به کابل آورده و تقـدیمِ بنیاد شهید مسعود نموده است. من نیز از فرصت استفاده کرده، به دیدارش رفتم و گفت‌وگویی کوتاه را با وی ترتیب دادم.
***
اندکی از خود و هنرورزی‌های‌تان برای ما بگویید؟
در کنار این‌که در رشتۀ کشاورزی درس می‌خوانم، رسام و نقاش هستم و در بخش هنر ماکیت‌سازی نیز چند نمونه کار انجام داده‌ام که یکی از آن‌ها ساختمان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت تخار؛ دیگری، ساختمان دانشکدۀ کشاورزیِ دانشگاه تخار و آخری مقبرۀ قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود است که آن را به گرامی‌داشت از سیزدهمین سالگرد شهادت قهرمان ملی به کابل آورده‌ام. این مُدل یا ماکیت را طی هشت ماه تکمیل کرده‌ام.
چند سال است که در این حرفه و هنر فعالیت می‌کنیـد؟
در این حرفه چهار سال است که به‌طور جدی کار می‌کنم؛ اما در دورۀ مکتب نیز به گونۀ بسیار ابتدایی به این حرفه می‌پرداختم. این هنر را بدون داشتنِ استاد نزد خود یاد گرفته‌ام و آرزو دارم روزی آن را به گونۀ معیاری و علمی فرا بگیرم.
موادی که در این حرفه از آن استفاده می‌کنید، چیست؟
چوب و شیشه است.
افراد دیگری را هم در افغانستان سراغ دارید که مانند شما از این هنر بهره‌مند باشند؟
آن‌چه از این هنر در افغانستان دیده‌ام، همه در بیرون ساخته شده‌اند و تا هنوز هیچ افغانستانی‌یی را ندیده‌ام که در این رشته و زمینه کار کند.
چرا این‌بار خواستید ساختمانِ آرامگاه قهرمان ملی را طراحی کنید؟
چون قهرمان ملی را همۀ مردم افغانستان دوست دارند و با کارنامۀ این بزرگ‌مردِ تاریخ آشنا هستند. شهید احمدشاه مسعود در جریان زنده‌گی خود همواره در فکر ساختن و آزادیِ وطن بود و من عاشق فکر و اندیشۀ او هستم و این انگیزه باعث شد که روی مُدل مقبرۀ قهرمان ملی کار کنم. اکنون نتیجۀ کارم را به بنیاد شهید احمدشاه مسعود آورده‌ام و مسوولان بنیاد با تماشای آن بسیار خرسند شده‌اند.
آیا شما این حرفه و هنرتان را به کسی آموزش داده‌اید؟
متأسفانه تاهنوز هیچ‌کس را در این بخش آموزش نداده‌ام، چون خودم دانشجو هستم و بیشتر مصروف درس‌های دانشگاه می‌باشم. در ضمن، هر کاری را که شروع می‌کنم، به بسیار زمان نیاز دارم تا آن را به اتمام برسانم. بنابراین، وقتی برایم باقی نمی‌ماند تا کسی را آموزش بدهم. اما کسانی بوده‌اند که در این کار با من همکاری کرده‌اند که یکی از آن‌ها استاد سعدالله هاشمی است که زیر نظر یکدیگر کار می‌کنیم.
پیشتر گفتید که علاوه بر هنر ماکیت‌سازی، در رسامی و نقاشی نیز مهارت دارید. بگویید در مجموع چه تعداد آثار هنری دارید و آیا تا به حال نمایشگاهی از آثارتان برگزار کرده‌اید؟
اثرهای زیادی کار کرده‌ام که شمارِ آن‌ها برایم معلوم نیست، اما فقط دو نوبت در ولایت تخار بعضی از آثارم را به نمایش گذاشتم.
مسلماً فعالیتِ هنریِ شما مصارفی هم دارد، آیا در این زمینه نهاد یا اداره‌یی به شما کمک کرده و از کوشش‌‌های‌تان قدردانی نموده است؟
متأسفانه تاهنوز از هیچ مرجعی تقدیر نشده‌ام و هم‌چنان از جیبِ خود هزینه می‌کنم و هیچ کسی در این زمینه کمکم نکرده است. آرزومندم دوستانی که توانایی دارند، این‌دست کارها را نادیده نگیرند و در این زمینه دستِ یاری بدهند تا همه با هم به ادامۀ عمرِ این کار بپردازیم و از این طریق خدمتی برای سرزمینِ خویش انجام دهیم. هم‌چنین انتظار دارم که مسوولان به هنر و هنرمند توجه ویژه داشته باشند و هنرمنـدان را در عرصه‌های کاری‌شان حمایت کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.