دبیرکل ناتو: ثبات افغانستان، ثبات ماست

گزارشگر:5 میزان 1393 - ۰۴ میزان ۱۳۹۳

mnandegar-3دبیرکل ناتو می‌گوید انتظار دارد که موافقتنامه‌های امنیتی با ایالات متحده و ناتو در روزهای آینده پس از مراسم تحلیف رییس‌جمهور افغانستان امضا شود.
آندرس فوگ راسموسن که دورۀ کارش به پایان رسیده در گفت‌وگوی اختصاصی به رادیو آزادی گفت که چشم به راه مراسم تحلیف رییس‌جمهور جدید افغانستان و همچنین تعیین رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان است.
راسموسن افزود که اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در پیام مشترکی که به نشست سران ناتو در ویلز بریتانیا فرستاده بودند، هر دو تعهد کرده اند که قراردادهای امنیتی را امضا می‌کنند.
قرارداد امنیتی دو جانبه میان کابل و واشنگتن و همچنین ایجاد چارچوب قانونی برای ناتو به نیروهای بین المللی اجازه می‌دهد تا پس از ماه دیسمبر سال ۲۰۱۴ میلادی نیز به حضورشان در افغانستان ادامه بدهند.
راسموسن همچنین گفت که ماموریت جدید غیر جنگی ناتو که در برگیرنده آموزش، مشوره و همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان می‌شود، در اول ماه جنوری سال ۲۰۱۵ میلادی در صورتی آغاز خواهد شد که چارچوب قانونی برای حضور ناتو فراهم ساخته شود.
راسموسن افزود که ناتو در نشست ویلز در مورد وعدۀ نشست سال ۲۰۱۲ در شیکاگو بار دیگر تأکید کرد.
در نشست شیکاگو، تعهد شده بود که پس از سال ۲۰۱۴ میلادی جامعۀ جهانی بیش از چهار میلیارد دالر را سالانه با نیرو های امنیتی افغانستان کمک خواهد کرد.
راسموسن گفت که ناتو می‌خواهد که پس از پایان مأموریت جنگی‌اش در پایان امسال کمک‌هایش را با افغانستان از سه طریق ادامه دهد. نخست از راه آغاز مأموریت حمایت قاطع یا آموزش، مشوره و همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان. دوم، از راه تجدید تعهد در پیشتیبانی از پایداری نیروهای افغان تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی و سوم هم تقویت مشاورۀ سیاسی و همکاری عملی با افغانستان در چارچوب موجود میان ناتو و افغانستان.
اما، ناتو می‌گوید که برای این کمک به چارچوب قانونی نیاز دارد.
راسموسن در مورد مبارزه با شورشیان در افغانستان گفت که ناتو می‌داند که چالش‌های عمده از جمله چالش‌های امنیتی در افغانستان باقی خواهند ماند و به همین دلیل است که با پایان یافتن مأموریت جنگی نیروهای بین المللی کمک به امنیت یا آیساف در ماه دیسمبر، ناتو همچنین می‌خواهد که در افغانستان بماند.
دبیرکل ناتو می‌گوید که ثبات در افغانستان به معنی امنیت برای ناتو نیز است.
راسموسن گفت که نیروهای امنیتی افغانستان بار ها نشان داده‌اند که توان انجام وظیفۀ شان را دارند.
به گفته راسموسن، نیروهای امنیتی افغانستان از تبدیل شدن شورشیان به یک تهدید استراتیژیک و دستیابی به اهداف شان، جلوگیری کرده اند.
دبیرکل ناتو گفت که از همه مهمتر این است که نیروهای امنیتی افغانستان به مردم خود نشان داده اند که می‌توانند از کشورشان دفاع کنند.
راسموسن گفت که اکنون وظیفه نیروهای امنیتی افغانستان است که کشورشان را مصون نگهدارند.
اما او افزود که نیروهای امنیتی افغانستان در انجام این وظیفه تنها نخواهند بود و ناتو در کنارشان خواهد ایستاد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.