ایده‌های کوچک و تصمیم‌های بزرگ

گزارشگر:5 میران 1393 - ۰۴ میزان ۱۳۹۳

نویسنده: Alex Sandy Pentland
برگردان: بیتا نظام‌دوست

mnandegar-3الگوهای یادگیری اجتماعی
در مطالعات جوامع بشری کهن، اهمیت تعاملات اجتماعی در نحوۀ جمع‌آوری اطلاعات و تصمیم‌گیری انسان‌ها به چشم می‌خورد. این گرایش طی اعصار همواره در انسان تکامل پیدا کرد، زیرا گردآوری و ادغام ایده‌ها به وی مزیتی مافوق دیگران می‌داد، چرا که او از «خرد جمعی» برخوردار می‌شد. مشاهدۀ استراتژی‌های مختلف افراد در زنده‌گی‌شان، به رسیدن به تصمیم‌های درست کمک می‌کند. در واقع، یکی از کلیدهای دستیابی به این هدف، مشاهدۀ دقیق موفقیت و شکستِ دیگران در روش‌هایی‌شان است.
برای درک این‌که چه‌گونه از الگوهای اجتماعی در محیط کسب‌وکار مدرن بهره بگیریم، سراغ پروژۀ تحقیقاتی eToro رفتیم. eToro وب‌سایتی است که به کاربران خود اجازه می‌دهد تا معاملاتِ روزانۀ سایر افراد را ببینند و در صورت تمایل، از رفتار آن‌ها الگوبرداری کنند. اطلاعات روی این سایت به‌طور کاملاً شفاف و آشکار وجود دارد؛ در نتیجه به‌راحتی می‌توان اقدامات، تصمیم‌ها و تجربۀ افراد را مشاهده کرد و مورد سنجش قرار داد. سرمایه‌گذاران در eToro می‌توانند دو نوع کلی از معاملات را انجام دهند: «معاملۀ فردی» که در آن یک کاربر، سهامی را به طور مستقل خریداری می‌کند و «معاملۀ اجتماعی» که در آن کاربر، معاملۀ فردی کاربر دیگری را کپی می‌کند. آن‌ها همچنین می‌توانند در صورت تمایل با استفاده از گزینۀ «پیروی» (follow، تمام معاملات کاربر دیگر را کپی کنند؛ البته با هر کپی مبلغ اندکی هم به فرد اولیه پرداخت می‌شود و کاربرانی که پیروان زیادی داشته باشند، مبلغ نسبتاً خوبی را از این راه دریافت می‌کنند.
طبق بررسی‌ها، معامله‌گرانی که از تعادل مناسب و تنوع ایده‌های کافی در شبکه برخوردار هستند، به سودی معادل ۳۰ درصد بالاتر از سایرین دست می‌یابند.
به یاد داشته باشید که تصمیم‌گیری در خلأ رخ نمی‌دهد، حتا بهترین‌ها نیز به‌ندرت می‌توانند با تعمق در انزوا به آن مرحله دست یابند.
تصمیم‌گیری درست زمانی رخ می‌دهد که افراد از تجربیات دیگران بهره می‌گیرند و از آن‌ها می‌آموزند. موفقیت در این فرآیند، تا حد زیادی بر کیفیتِ اکتشافات اجتماعی و این‌که چقدر اطلاعات و منابعِ شما از ایده‌های متنوع و مستقل سرشار باشد، متکی است.
در سال ۲۰۱۱، ما اطلاعات مربوط به معاملات ۶/۱ میلیون کاربر eToro را جمع‌آوری کردیم و در مجموع توانستیم حدود ده میلیون معاملۀ مالی را مورد بررسی قرار دهیم. نکتۀ جالب در این بررسی برای ما این است که موفق شده‌ایم وقوع پدیدۀ یادگیری اجتماعی را به وضوح مشاهده کنیم و اثر آن را در اَعمال مردم بررسی و سودآور یا غیرسودآور بودن آن را پیگیری کنیم. هم‌چنین در مجموعه داده‌های دیگر نیز می‌توانیم تأثیر کاوش‌های اجتماعی را به‌وضوح ببینیم و بهترین الگوهای آن‌ها را مشخص کنیم.
اگر به نمودار رفتار سرمایه‌گذار در eToro(قسمت «پیداکردن بهترین نقطه برای تصمیم گیری») نگاه کنیم، می‌توانیم ببینیم که مردم در امتداد یک پیوستار قرار می‌گیرند. در ابتدای پیوستار یک گروه از سرمایه‌گذاران قرار دارند که تقریباً در انزوای کامل کار می‌کنند. آن‌ها تعداد اندکی از معامله‌گران دیگر را دنبال می‌کنند، سپس خودشان ایده‌های سرمایه‌گذاری‌شان را شکل می‌دهند. در انتهای آن گروهی از معامله‌گران را می‌بینیم که در ارتباطات چندگانه با یکدیگر هستند؛ به طوری که از بسیاری افراد پیروی می‌کنند و توسط بسیاری دیگر پیروی می‌شوند و استراتژی‌های آنان اغلب با یادگیری اجتماعی هدایت می‌شود. اکثریت سرمایه‌گذاران حاضر در eToro نیز در جایی بین این دو گروه جای می‌گیرند. آن‌ها در سطح متوسطی از یادگیری اجتماعی شرکت می‌کنند و همراه با درجه‌یی از استقلال رفتار می‌کنند و صرفاً «پیرو» نیستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.