قتل عام در اجرستان طالبان خانه‎ها و درختان را نیز آتش زدند

گزارشگر:5 میزان 1393 - ۰۴ میزان ۱۳۹۳

صدها طالب با حمله به منطقۀ استراتژیک اجرستان در ولایت غزنی، طی پنج روز گذشته بیش از ۱۰۰ غیرنظامی را کشتند.
غزنی در جنوب غرب کابل واقع شده و یکی از مناطق کلیدی برای ورود به مناطق جنوبی و جنوب شرقی است که شبه‌نظامیان طالبان طی ماه‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در آن‌جا داشته‌اند.mnandegar-3
اسدالله صافی، معاون فرمانده پولیس ولسوالی اجرستان در غرب غزنی گفت: اگر دولت مرکزی فوراً کمک نکند، این منطقه سقوط خواهد کرد.
درگیری اجرستان چالش بزرگی برای رییس‌جمهوری جدید افغانستان و نیروهای امنیتی کشور محسوب می‌شود که در پایان سال جاری میلادی با خروج سربازان خارجی با آن رو به رو می‌شوند. کنترل اجرستان در حدود ۲۰۰ کیلومتری کابل، به گروه شبه‌نظامی طالبان این فرصت را می‌دهد تا حملاتی را در ولایت‌های ارزگان و دایکندی انجام دهد.
حدود ۷۰۰ شبه‌نظامی طالبان از حدود پنج‌ روز پیش به ولایت غزنی حمله کرده‌اند و طبق گزارش‌ها بیش از ۱۰۰ تن کشته شده‌اند. در این میان ۱۵ غیرنظامی به دست طالبان سر بریده شدند.
با این حال محمد علی احمدی، معاون والی غزنی گفت بیش از هفتاد تن در جریان دو هفته گذشته در جنگ کشته شده‌اند.
وی افزود: طالبان پس از آن‌ که بر شماری از روستاهای مشرف به مقر منطقه اجرستان مسلط شد، بیش از هفتاد خانه را آتش زد و ۱۵ تن را به جرم همکاری با دولت سر برید که شماری از آنها زنان و کودکان هستند.
معاون والی غزنی می‌گوید، گروه طالبان به سلاح سنگین و پیشرفته مسلح‌ است و نیروهایی که برای حمایت از مرکز غزنی به اجرستان اعزام شده‌اند در راه هدف حمله قرار گرفتند و مین‌گذاری راه‌های منتهی به اجرستان کار نیروهای امنیتی را دشوار کرده است.
این مقام ارشد غزنی تاکید کرد که اگر نیروهای هوایی و کماندو به حمایت منطقه اجرستان نشتابند، این ولسوالی سقوط خواهد کرد و امکان وقوع یک فاجعه انسانی بعید نیست. اما عبدالجامع جامع، رییس شورای ولایتی در تماس با بی.بی.سی گفت شمار کشته شده‌ها بیش از ۱۰۰ تن است. وی گفت طالبان حیوانات ساکنان محل را نیز کشته و درختان را قطع کرده‌اند.
رییس شورای ولایتی غزنی افزود آنها از دو هفته قبل با مقام‌های امنیتی وزارت دفاع و کشور تماس گرفتند و در مورد وضعیت خطرناک ولسوالی اجرستان خبر داده بودند اما به گفته وی مقام‌های بلند پایه امنیتی درگیر مسایل سیاسی و انتخابات بودند و به هشدارهای آنان توجهی نکردند.
منطقه اجرستان، دورترین منطقه غزنی از مرکز این ولایت است و ۱۲۰ کیلومتر با مرکز ولایت غزنی فاصله دارد. اجرستان با ولایت اورازگان در غرب و دایکندی در شمال هم مرز است. در سال‌های گذشته نیز گروه طالبان در این منطقه نفوذ داشته و سعی کرده‌اند آن را از کنترل دولت خارج کنند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.