ایــده‌هــای کوچــک و تصمیم‌های بزرگ

گزارشگر:8 میزان 1393 - ۰۷ میزان ۱۳۹۳

بخش چهارم و پایانی
mnandegar-3نویسنده: Alex Sandy Pentland
برگردان: بیتا نظام‌دوست

یادگیری اجتماعی تنها زمانی به تصمیم‌گیری کمک می‌کند که هر یک از افراد اطلاعاتِ مختلفی داشته باشند. هنگامی که اطلاعات منعکس‌شده از منابع بیرونی (مانند مجلات، تلویزیون، رادیو و غیره) بیش از حد یک‌سان شوند، معاملات اجتماعی سوددهیِ خود را رفته‌رفته از دست می‌دهند. در چنین شرایطی، نه تنها تفکر گروهی به کار نمی‌آید، بلکه نقض آن خود می‌تواند بهترین راهبرد تجاری باشد.
به طور مشابه، وقتی که تعامل در یک گروه بالا و به‌شدت متمرکز است، اغلب یک دسته از ایده‌های تکراری در بین آن‌ها می‌چرخد و آن‌ها تکرار محضِ این ایده‌ها را نمی‌بینند؛ چرا که ایده‌ها معمولاً از فردی به فرد دیگر اندکی تغییر می‌کند و این توهم را در آن‌ها به‌وجود می‌آورد که هر کس به طور مستقل به استراتژی یک‌سان رسیده است و بیشتر از آن‌چه باید، به ایده‌ها مطمین می‌شوند. این اثر «اتاق پژواک» نام دارد که اغلب باعث به وجود آمدنِ حباب‌های اقتصادی می‌شود. اما اگر شما از وجود اتاق پژواک آگاه باشید، می‌توانید از گرفتار آمدن در آن جلوگیری کنید.
برای این منظور شما باید به دقت مشاهده کنید که افراد در اطراف‌تان چه‌قدر بر یک‌دیگر نفوذ دارند و به دنبال نشانه‌هایی از وابسته‌گی بین آن‌ها بگردید. مثلاً آیا اعضای تیم الف همیشه نظری مشابه تیم ب دارند؟ افرادی که به طور منظم عقاید مشابهی دارند به احتمال قوی از منابع یک‌سانی از اطلاعات استفاده می‌کنند. گروه‌های اجتماعی فشرده، اغلب پدیدۀ اتاق پژواک را تجربه می‌کنند، چرا که اعضای آن‌ها مدام تمایل در به اشتراک گذاشتن اطلاعاتِ خود دارند و حتا ممکن است فشار اجتماعی‌یی مبنی بر داشتن نظرات یک‌سان وجود داشته باشد. با تمرکز کردن بر جریان ایده‌ها در شبکۀتان می‌توانید ایده‌های تکراری را حذف و نظرات مستقل را حفظ کنید.

تنظیم و تعدیل یک شبکه
ساختار شبکۀ اجتماعی، میزان تأثیر مردم بر یک‌دیگر و نیز حساسیت افراد به ایده‌های جدید، همه‌گی جریان ایده‌ها و در نتیجه عملکرد افراد در یک شبکه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در نتیجه، شما می‌توانید با تنظیم هر یک از این متغیرها، شبکه‌های اجتماعی را به گونه‌یی تعدیل کنید تا آن را به تصمیم‌گیری بهتر و نتایج پُرحاصل‌تر سوق دهید.
به عنوان مثال، چه باید کرد اگر جریان ایده‌ها بیش از حد کم و آهسته یا بیش از حد زیاد و سریع شود؟ ما دریافتیم که می‌توانیم در میان اعضایeToro، جریان ایده‌ها را با ارایۀ مشوق‌های کوچک و محرک‌هایی تغییر دهیم، به طوری که معامله‌گران منزوی‌تر را تشویق کنیم تا تعاملات بیشتری با دیگران داشته باشند و معامله‌گرانی را که تماس‌های بیش از حد دارند، به تعامل کمتر در داخل گروه و روابط بیشتر در خارج از آن دعوت کنیم.
این مفهوم تنظیم، در انواع شبکه‌ها قابل انطباق است. برای نمونه جریان ایده‌ها در روزنامه‌نگاری امری مهم است (تا خبرنگاران با منابع کافی، حول یک خبر صحبت کنند و بتوانند تمام جنبه‌های آن را پوشش دهند)، در کنترل‌های مالی حایز اهمیت است (تا اطمینان حاصل شود که تمام منابع تقلب در نظر گرفته شده است) و در کمپین های تبلیغاتی کاربردی است (تا شرکت‌ها به اندازۀ کافی با مجموعه‌یی متنوع از نظرات مشتریان برخورد داشته باشند.) پژوهش ما روی eToro، نحوۀ عملکرد یادگیری اجتماعی را در یک زمینۀ خاص که همان معاملات سهام باشد، نشان می‌دهد؛ اما حقیقت این است که یادگیری اجتماعی در طیف گسترده‌یی از تصمیم‌گیری‌های مدیریتی، نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.