رییس‌جمهور کرزی: شیرینی را به امریکایی‌ها دادیم

گزارشگر:2 جدی 1392 - ۰۱ جدی ۱۳۹۲

عضویت غیر دایم افغانستان در شورای امنیت از اهمیت زیادی برخوردار نیست؛ امریکایی‌ها از افغانستان رفتنی نیستند؛ هنوز تعریف تجاوز و ترویزم از جانب امریکایی‌ها مشخص نشده است.
رییس‌جمهور کرزی این سخنان را دیروز در نشست چهار ساعته‌یی که با مسوولان رسانه‌‎ها داشت، مطرح کرد.
آقای کرزی گفت که کرسی یک سالۀ شورای امنیت سازمان ملل که قرار بود در سال دوهزار و بیست‌ویک به افغانستان داده شود از اهمیت زیادی برای افغانستان برخوردار نبود و به همین منظور، این امتیاز را به پاس دوستی‌ها و همکاری‌های کشور هند به آن کشور واگذار شدیم.mandegar-1
رییس‌جمهور کرزی در پاسخ به سؤال مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار که خواستار وضاحت او در خصوص واگذاری عضویت افغانستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد به هند شد، گفت که افغانستان از آن توانایی‌ها و ابزار لازم برخور دار نبود که بتواند از کرسی یک سالۀ شورای امنیت به نفع افغانستان و هند استفاده کند؛ از این‎رو، هندی‌ها از ما خواستند تا به دلیل توانایی و ابزارهایی که در دست دارند، این کرسی به آن‌ها واگذار شود و ما خیر افغانستان را در این دیدیم که در بدل همکار ی‌های هند به افغانستان این کرسی را به آن کشور واگذار کنیم. آقای کرزی در مورد این سوال که آیا با این اقدام پاکستان برافروخته نمی‌شود، گفت که دوستی هند برای ما بسیار زیاد مهم است. او تصریح کرد که افغانستان هنوز این فرصت را دارد که خودش را برای دور دیگر این امتیاز آماده کند.
در این نشست آقای کرزی به سوالات و برداشت‌های نمانیده‌گان رسانه‌ها می‌پرداخت و بر زوایای مبهم امضای سند امنیتی با امریکا توضیحات می‌داد. کرزی تلاش کرد تا در این نشست نماینده‌‌‍گان رسانه‌ها را متقاعد کند که شرط‌های او برای امضای سند امنیتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.
نمانیده‌گان رسانه‌ها نیز از زاویه‌های مختلف بر این موضوع وارد شدند و حامد کرزی دیدگاه‌ها وبر داشت‌هایش را به‌گونۀ صریح مطرح کرد. قسمت‌هایی از سخنان رییس‌جمهور به گونه «آف دِ ریکارد» مطرح شد و برخی از صحبت‌ها جنبۀ علنی داشت.
کرزی گفت که هنوز تعریف امریکا از تجاوز به افغانستان روشن نشده و نیز تعریفی از تروریزم ارایه نشده است. حامد کرزی گفت که امریکایی‌ها می‌گویند که تروریست کسی است که به منافع امریکا صدمه می‌زند و از جمله به سفارت‌های امریکا حمله می‌کند. به گفته کرزی، امریکایی‌ها کسانی را که در افغانستان مکتب‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند یا برجایی حمله انتحاری انجام میدهند، تروریست نمی داند.
او گفت که امریکایی‌ها می‌گویند که بعد از دوهزار چهارده با طالبان نمی‌جنگند. به باور کرزی، این وضعیت نگرانی‌هایی را به وجود آورده و سبب شده است که آغاز رسمی پروسه صلح با طالبان و نیز قطع ورود سربازان امریکایی در خانه‌ها از جمله اصلی ترین شرط‌های افغانستان باشد. حامد کرزی گفت که امضای سند امنیتی با امریکا به این هدف صورت نمی‌گیرد که به افغانستان پول بیاید یا ارتش افغانستان تجهیز شود. او گفت که مهم برای افغانستان این است که از شرِ برخی حرکت‌ها در امان باشد.
حامد کرزی گفت که اگر پایگاه نظامی امریکایی‌ها در افغانستان وجود داشته باشد و امریکا در جنک با طالبان هم کاری نداشته باشد، افغانستان وارد یک بحران جدید می‌شود. کرزی نقشه بازشدن دفتر برای طالبان در قطر را نیز مخرب خواند و گفت که افغانستان نمی‌تواند در یک جفرافیا دو حکومت را همزمان داشته باشد. حامدکرزی خاطر نشان ساخت که باید ضمانت‌هایی از امریکایی‌ها گرفته شود که با امضای سند امنیتی پروسۀ صلح در اففانستان آغاز می‌شود. او همچنان تصریح کرد در صورتی که امریکایی‌ها طالبان را تروریست نمی‌دانند به کدام خاطر وارد خانه‌های مردم می‌شوند.
کرزی این را هم گفت که امضای سند امنیتی برای افغانستان از اهمیت به سزایی برخوردار است؛ اما به شرطی که شرط‌های افغانستان به گونۀ جدی مورد قبول طرف امریکایی واقع شود. او گفت که حالا سفیر امریکا گفته است که فشارهایی را بر پاکستان وارد می‌کنیم که در روند صلح در افغانستان تلاش کند. کرزی گفت که اگر امریکایی‌ها بخواهند و پاکستانی‌ها بخواهند صلح در افغانستان حاکم می‌شود.
کرزی گفت نمی‌خواهم کلوخ مانده از آب بگذرم؛ می‌خواهم تهداب را در بخش امضای سند امنیتی با امریکا محکم بگذارم. حامد کرزی گفت که مطبوعات غرب تبلیغات به راه انداخته اند که اگر امریکایی‌ها از افغانستان خارج شوند، این کشور وارد جنگ داخلی می‌شود. حامد کرزی گفت که در تاریخ افغانستان جنگ داخلی وجود نداشته و جنگ‌های تنظیمی و جنگ طالبان به عنوان جنگ داخلی نباید شناخته شود. آقای کرزی گفت که جنگ‌های تنظیمی توسط خارجی‌ها به راه انداخته شده بود و برخی جریان‌ها به عنوان آلۀ دست آنان قرار گرفتند. کرزی در قسمت‌هایی از سخنانش گفت که هیچ اعتمادی بالای امریکایی‌ها وجود ندارد و اگر فردا بگوید که ما می‌رویم و همین معاش شما را هم داده نمی‌توانیم در آن صورت چه کاری می‌کنید. کرزی اضافه کرد که از خدا می‌خواهیم که پول امریکایی‌ها از افغانستان قطع شود تا این ملت خود به تلاش و تکاپو بیافتد. او تجربۀ کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان را به عنوان مسال مطرح کرد که بعد از آزادشدن از چنگال شوروی و پایان یافتن جنگ‌های داخلی توانستند که روی پای خود بایستند. هیچ کشوری نمی‌تواند روی پول کشور دیگری ساخته شود.
آقای کرزی در بخشی از قسمت‌ها این را هم گفت که امریکایی‌ها از افغانستان رفتنی نیستند و بر بنیاد برنامه‌های کلانی که دارند، در این‌جا می مانند و باید دولت افغانستان سنجیده شده عمل کند. رییس‎جمهور به تاکید گفت که امضای سند امنیتی با امریکا و ادامۀ بحران در این کشور، به نفع افغانستان نیست. سخنان آقای کرزی که بسیار خودمانی بود با اشاره‌ها و ایماهای زیادی همراه بود و نیز بخش‌های از سخنان او با خنده‌های بلند مهمانان مواجه می‌شد.
او در بخشی از سخنانش گفت که شیرینی را به امریکا دادیم، اما نکاح را پسان می‌کنیم. اما بعد تر این‌گونه تصریح کرد که شیرینی را از امریکایی‌ها گرفتیم، نکاح را پسان می‌کنیم.
حامد کرزی در بخش غیر رسمی این نشست از نشرات تلویزیون ژوندون به شدت اعتراض کرد و آن را زهرآگین خواند. کرزی گفت که در راه‌اندازی این تلویزیون بسیار کمک کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.