تکنیک‌های ذهنیِ تفکر مثبت (نگاهی به نکات مهمِ کتاب «دیدن موترهای قرمز»)

گزارشگر:چهارشنبه 7 دلو 1394 - ۰۶ دلو ۱۳۹۴

بخش نخست/

mandegar-3چند سال پیش، کتابی به نام «دیدن موترهای قرمز» در امریکا منتشر شد و به یکی از کتاب‌های پُرفروشِ آمازون تبدیل گشت. «دیدن موترهای قرمز» در مورد اهمیت دیدگاه‌مان و تأثیرِ آن در موفقیت صحبت می‌کند. در این فرصت، می‌خواهیم به این کتاب و مطالب گفته شده در آن بپردازیم. امیدواریم با مطالعۀ این نوشتۀ کوتاه، مثبت‌تر فکر کنیم و آینده‌یی سرشار از موفقیت را برای خود رقم زنیم.

آیا به موضوعاتِ خوب فکر می‌کنید یا موضوعاتِ بد؟
مردم به طور طبیعی، به نتایج منفی فکر می‌کنند نه مثبت. اغلب نتایج منفی، نصیب افراد بدبین می‌شود. از طرف دیگر، برای مردم مثبت‌اندیش، اتفاقات خوب پی در پی رخ می‌دهد. این درست مانند زمانی است که یک موتر قرمز می‌خرید و پس از آن، همۀ موترهای قرمز اطرافِ خود را می‌بینید. دیدن موترهای قرمز برای شما معنی‌دار می‌شود. شما به موتر زیبا و جدید خود افتخار می‌کنید و بسیار هیجان‌زده هستید، در نتیجه زیاد به آن فکر می‌کنید. وقتی موتر قرمز نقطۀ اصلی تمرکز شما باشد، موتر‌های قرمز همه‌جا در اطراف‌تان ظاهر می‌شوند.
پیام این است که «بر هر چیزی تمرکز کنید، مقدار بیشتری از آن را به‌دست می‌آورید.» اگر موضوعات خوشایند را تجسم کنید، اتفاق خواهند افتاد. البته همین موضوع در مورد موارد ناخوشایند نیز صدق می‌کند. بازیکن گلفی که مدام نگران پرتاب توپ به درون دریاچه است، همیشه آن را به درون آب می‌اندازد. اگر نگرشِ شما مسیرتان را مشخص کند، پس خوب است که افکار خود را به مسیر مثبتی هدایت کنید. این سه گام را انجام دهید:
۱. به آن فکر کنید
به خودتان قول دهید که فعالانه به مطالبِ مثبت و فقط به نتایج مثبت فکر کنید. در اجرای این برنامه، کاملاً جدی باشید و آن را مانند قراردادی با خودتان در نظر بگیرید. هدف شما: کنترل فعالانۀ فرایند تفکرتان است.
۲. آن را ببینید
خروجی‌های مطلوبِ خود را مجسم کنید. آن‌ها را به طور شفاف و با جزییاتِ کامل ببینید.
۳. آن را انجام دهید
برای دست‌یابی به خروجی‌های مطلوب، اقدامات مثبت انجام دهید. پافشاری کنید. برای اثرگذاری بر مواردی که در توان شماست، به‌سختی کار کنید. وقتی کارها به خوبی پیش می‌روند، جشن بگیرید. اقدامات خود را به صورت روزانه، هفته‌گی و ماهانه برنامه‌ریزی کنید.

از دست عادات ذهنی خلاص شوید
پیوسته، از فرایند فکری و عادات ذهنیِ خود آگاه باشید. به عادت مضرِ تفکر منفی باز نگردید. مردم در روز به ۱۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ موردِ مجزا فکر می‌کنند. ۷۰ درصد این تفکرات، نگرانی از نتایج نامطلوب در آینده است. دلیل آن چیست؟ داکتر «اِلن وبر» توضیح می‌دهد که «شرایط اجتماعی و تجربیات زنده‌گی» باعث تفکرِ منفی می‌شود. تذکرات رایج در والدین، مانند «مواظب باش صدمه نبینی!»، کودکان را به اندیشیدن به نتایج منفی و نه مثبت عادت می‌دهد.
به علاوه، اغلب مردم فکر می‌کنند که شایستۀ موفقیت نیستند یا تواناییِ دست‌رسی به آن را ندارند. برای شروع تفکر مثبت، باید بر این مانع غلبه کنید.

منبع: برترین‌ها

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.