چـرا توافـق‌نامۀ تشکیل دولت وحـدت ملـی تا اکـنون عملی نشـده است؟

گزارشگر:ناجیه نوری/ 21 میزان 1393 - ۲۰ میزان ۱۳۹۳

دولت تا اکنون به گونه یک‌جانبه از سوی رییس‌جمهوری اداره شده و از اجرای توافق‌های سیاسی خبری نیست.
شماری از تحلیل‌گران سیاسی با اظهار این مطلب می‌گویند، مبنای دولت وحدت ملی توافق‌نامه‌یی بود که هر دو طرف در پای آن امضا کردند؛ اما چرا تا اکنون این توافق نامه عملی نشده است؟mnandegar-3
یک عضو ایتلاف ملی می‌گوید، چون دامنۀ دولت وسیع و بزرگ است؛ بنابراین ممکن نیست که بدون بحث و مذاکره و تعیین معیارها و اولولیت‌ها در یک یا چند روز، ساختار دولت مشخص شود.
به باور او، توافق برسر پست‌های سیاسی و یا پست‌‎هایی که نیاز به توافق سیاسی دارد، به مدت زمانی نیاز دارد تا اساس و بنیاد بهتری گذاشته شود.
بر بنیاد توافق سیاسی‌یی که صورت گرفت، باید در همه بخش‌های حکومت‌داری هر دو بدنۀ حکومت (رییس جمهور/رییس اجرایی) در کنار هم کارها را پیش ببرند.
و اما سوالات و انتقاداتی وجود دارد مبنی بر این‌که یک بدنۀ حکومت شب و روز کار می‌کند و با صلاح‌دیدهای خود کارهایی را انجام می‌دهد، اما از بدنۀ دیگر حکومت هنوز هیچ خبری نیست.
سیف‌الدین سیحون استاد دانشگاه کابل می‌گوید، مبنای دولت وحدت ملی توافق‌نامه‌یی بود که هر دو طرف در پای آن امضا کردند؛ اما حالا سوال مردم این است که چرا این توافق‌نامه تا اکنون عملی نشده است؟
وی افزود، پس از گذشت بیش از ۱۲ روز از مراسم تحلیف رییس‌جمهور جدید، هیچ قدمی مبنی بر اجرایی توافق‌نامۀ سیاسی‌یی که میان هردو طرف صورت گرفته است، دیده نمی‌شود.
استاد سیحون تأکید کرد، تنها چند اقدام از سوی رییس‌جمهور مبنی تصفیۀ کابل بانک و اصلاحات در نهادهای عدلی و قضایی صورت گرفته است؛ اما هیچ اقدامی از سوی شخص رییس ‌اجرایی که بیان‌گر اجرایی توافق سیاسی باشد، صورت نگرفته است.
این استاد دانشگاه همچنان گفت، براساس توافق‌نامۀ مذکور باید هردو طرف در قدت به صورت مساویانه شریک باشند؛ اما امروز پس از گذشت بیش از ۱۲ روز مشخص نیست که هردو طرف به چه نتیجۀ رسیده‌اند و چه می‌خواهند انجام دهند.
اما فرهاد عظیمی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، در ۱۰ روز گذشته بر سر ریاست ‌اجرایی که یک پست جدید است میان هر دوطرف بحث و تبادله نظر صورت گرفته است.
این عضو مجلس افزود، توافق بر سر پست‌های سیاسی و یا پست‌‎هایی که نیاز به توافق سیاسی دارد، به مدت زمان نیاز دارد تا اساس و بنیاد بهتری گذاشته شود.
به باور عظیمی مبنای دولت جدید توافق سیاسی و تقسیم قدرت میان هردو طرف است؛ اما چون دولت وسیع و بزرگ است؛ بنابراین ممکن نیست که بدون بحث ومذاکره و تعیین معیارها و اولولیت‌ها در یک یا چند روز ساختار دولت مشخص شود.
او تاکید کرد، برای گزینش افراد نیاز به زمان و بحث و مذاکرات بیشترمیان هردو طرف است تا مبنای و اساس کار به صورت بسیار دقیق و سنجیده شده گذاشته شود تا بعدها مشکل پیش نیاید.
وی از مذاکرات و بحث‌هایی که میان هردو طرف برسرپست‌های سیاسی تا کنون صورت گرفته ابراز رضایت کرده گفت، من جزء کسانی هستم که در این مذاکرات حضور دارم و از روند مذاکرات راضی استم.
دولت وحدت ملی با اشتراک دو نامزد پیشتاز و توافق سیاسی میان این دو نامزد و پس از شش ماه جنجال‌های انتخاباتی که به دلیل تقلبات گسترده و سازمان یافته طول کشیده بود، تشکیل شد.
براساس توافق‌نامه‌یی که بین هردو تیم به امضا رسید و براساس آن دولت وحدت ملی تشکیل یافت، قدرت میان هردو تیم به صورت مساویانه و ۵۰؛ ۵۰ تقسیم خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.