دست‌آوردهای نخستین دولت وحدت ملی: رهـبر گروه جندالله کشته شـد – پسر حقانی بازداشت گردید

گزارشگر:26 میزان 1393 - ۲۵ میزان ۱۳۹۳

در حملۀ هوایی علیه مواضع طالبان در ولایت بغلان قاری زبیر یکی از فرماندهان ارشد این گروه کشته شد.
احمد جواد بشارت، سخنگوی پولیس بغلان روز جمعه اعلام کرد در حمله هوایی پنجشنبه شب به مخفیگاه طالبان در ولسوالی برکۀ ولایت بغلان دو تن از جمله قاری زبیر یکی از فرماندهان طالبان کشته شدند.mnandegar-3
وی در گفتگو با خبرگزاری شین‌هوا اعلام کرد :«بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی، نیروی هوایی این کشور شامگاه پنجشنبه مخفیگاه طالبان را در منطقه‌یی در ولسوالی برکه در ولایت بغلان بمباران کرد که در این حمله قاری زبیر یکی از فرماندهان کلیدی طالبان و همراه وی قاری محمد حسن در دم کشته شدند.»
او همچنین خاطرنشان کرد کشته شدن قاری زبیر ضربه سختی به طالبان در ولایت بغلان و مناطق اطراف وارد خواهد کرد.
ریاست عمومی امنیت ملی نیز تایید می‌کند که ملا شمس‌الدین مشهور به قاری زبیر رهبر گروه جُندالله همراه با یکی از فرماندهان این گروه در یک حملۀ هوایی کشته شدند.
حسیب صدیقی سخنگوی ریاست عمومی امنیت ملی گفته است: «روز پنجشنبه ساعت پنج و سی عصر در نتیجه یک حمله هوایی، ملا شمس‌الدین ولد عبدالحکیم مشهور به قاری زبیر رهبر گروه جُندالله با یکتن از قوناندانان اش به نام قاری اسد ولد علی جان به هلاکت رسیدند. «
آقای صدیقی ملا شمس الدین را یکی از طراحان اصلی ترور عبدالرحمن سید خیلی فرماندۀ پیشین امنیه ولایت کندز خواند.
به گفتۀ وی، نهضت اسلامی ازبکستان زیر نام جُندالله در افغانستان فعالیت می‌کند.
انس حقانی پسر جلال‌الدین حقانی دستگیر شد
امنیت ملی افغانستان همچنان دو عضو ارشد شبکۀ حقانی را بازداشت کرده است.
ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان پس از بازداشت دو عضو ارشد شبکه حقانی می‌گوید این کار می‌تواند تاثیرات زیادی بر فعالیت‌های این شبکه داشته باشد.
نیروهای امنیت ملی افغانستان هفتۀ گذشته انس مشهور به عبدالله پسر جلال الدین حقانی را همراه با حافظ رشید فرماندۀ نظامی این شبکه بازداشت کرده اند.
حسیب صدیقی سخنگوی این ریاست به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گرفتاری این افراد را یک دستاورد بزرگ خوانده و گفت این کار تاثیر خوبی بالای امنیت در افغانستان خواهد داشت.
او افزود: «نه تنها در سوق اداره و سطح رهبری این‌ها اخلال بزرگ وارد می‌شود بلکه همین اخلال سرایت می‌کند به سطوح متوسط و سطوح پایان و دستگیری رهبران اینها و وارد کردن همچو ضربه ها امیدواری ما را بیشتر می‌سازد که تاثیر گذاری آن زیادتر می شود بالای فعالیت های گروه حقانی در افغانستان. «
مسوولان امنیتی ‌ویند، انس حقانی در تصمیم‌گیری‌های استراتیژیک و عملیاتی شبکه حقانی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم دخیل بوده و مسوولیت جمع‌آوری اعانه برای این شبکه را در کشورهای خلیج به عهده داشت.
حافظ رشید نیز یکی از فرماندهان ارشد نظامی شبکه حقانی در شرق افغانستان و ولایت خوست بوده است.
پیش از این نصیرالدین حقانی برادر انس حقانی در سال ۲۰۱۳ میلادی در اسلام آباد و بدرالدین حقانی یک عضو مهم دیگر شبکه حقانی در سال ۲۰۱۲ میلادی در وزیرستان شمالی کشته شدند.
در این حال، کارشناسان مسایل سیاسی بازداشت دو عضو ارشد شبکۀ حقانی را از دست‌آورد نخستین روزهای کار حکومت وحدت ملی خوانده و می‌گویند این کار می‌تواند سبب تضیف فعالیت‌های این شبکه در سطح منطقه گردد.
این شبکه از سوی مسوولان افغانی و امریکایی به عنوان یکی از شبکه‌های خطرناک خوانده شده و گزارش‌ها می‌رسانند که اعضای این شبکه در انجام حملات تخریبی به شمول حملات انتحاری، انفجارها و ماین گذاری‌ها در افغانستان نقش مهمی داشته اند.
در این حال، ملا عبدالرحمان مالدار، فرماندۀ سرشناس طالبان در ولایت هرات، همراه با ۱۵ تن دیگر از همراهانش، کشته شد.
مقامات محلی می‌گویند که این فرد، شب پنجشنبه بر اثر حملات هوایی نیروهای خارجی از بین رفته است.
اصیل الدین جامی، معاون والی هرات در صحبت با خبرگزاری جمهور گفت: این فرد شب گذشته در منطقه‌یی میان ولسوالی چشت و اوبه از بین رفته است.
به گفته ی وی، این فرد در گذشته یک بار به روند صلح دولت افغانستان پیوسته و پس از آن مجدداً به طالبان روی آورده است.
آقای جامی تاکید کرد که کشته شدن وی در امنیت بند سلما، واقع در ولسوالی چشت و مناطق اطراف آن تاثیر خواهد گذاشت.
در همین حال، یک مقام معتبر امنیتی در هرات گفت که همراه با وی، ۱۵ تن دیگر از نیروهایش هم کشته شده اند.
این منبع افزوده که این رویداد بر اثر بمباران هواپیماهای بدون سرنشین آیساف شکل گرفته است.
طالبان تا کنون از بین رفتن این عضو ارشد خود را تایید نکرده اند.
ملا عبدالرحمان مالدار، پیش از این به عنوان ولسوال خودخوانده طالبان در چشت فعالیت داشته است.
حملات هوایی نیروهای خارجی در اواخر حکومت حامد کرزی قطع شده بود.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور ظاهراً به بهانۀ تلفات غیرنظامیان، حملات هوایی نیروهای خارجی را در نبرد با تروریسم قطع کرده بود.
اما در حکومت وحدت ملی این حملات از سر گرفته شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.