طالب روسی در امریکا محاکمه می شود

گزارشگر:4 عقرب 1393 - ۰۳ عقرب ۱۳۹۳

mnandegar-3مقامات امریکایی در نظر دارند تا یک شهروند روسی را که در افغانستان بازداشت شده و زندانی است، برای محاکمه به امریکا منتقل کند. اما روسیه تا کنون در این خصوص ابراز نظری نکرده است. این مساله با توجه به جنگ سردی که همین اکنون میان امریکا و روسیه آغاز شده است می تواند مرتبط باشد و نیز می تواند سرانجام پای روسیه را در مناسبات دیپلوماتیک وارد این میدان کند. اما این یک احتمال بسیار اندک است. زیرا این سرباز سالهاست که بدون رابطه با مسکو در افغانستان زنده گی می کرده است اما این که چگونه این سرباز در میان طالبان و در حال نبرد به چنگ امریکایی‌ها افتاده بود، یک ابهام است.
این زندانی اریک حمیدلالن نام دارد. او سرباز پیشین ارتش سرخ بوده که با اشغال افغانستان توسط نیروهای شوروی سابق به افغانستان آمد اما در افغانستان ماند و به شوروی سابق بازنگشت.عده‌یی از سربازان سابق شوروی هم اکنون در افغانستان حضور دارند و زنده گی می‌کنند و صاحب خانه و کاشانه‌یی اند.
این سرباز سابق ارتش روسیه، در سال ۲۰۰۹ وقتی که با شماری از جنگجویان گروه طالبان به یک پاسگاه مشترک نیروهای افغان و آمریکا در ولایت شرقی خوست حمله کرده بود، بازداشت شد.
در اعلامیه که توسط شورای امنیت آمریکا روز گذشته منشر شده، آمده است که این شهروند روسیه در حال حاضر در زندان بگرام در شمال کابل زندانی است و قرار است که برای محاکمه به آمریکا منتقل شود.
مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که این کار براساس موافقنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا انجام می‌شود.
بر اساس این موافقتنامه آمریکا پس از سال ۲۰۱۵ نمی تواند هیج بازداشگاهی در خاک افغانستان داشته باشد و بنا بر این زندانیان غیر افغان را به آمریکا منتقل خواهند کرد.
غلام فاروق بارکزی، رییس بازداشتگاه بگرام به رسانه ها گفته است که دولت افغانستان تنها مسوولیت زندانیان افغان را در این بازداشتگاه دارند و زندانیان خارجی در کنترل امریکایی‌ها است.
او گفت:»ما از این زندانی آگاهی نداریم. کار خود امریکایی‌ها است که با او چی می‌کنند.»
اما عبدالشکور دادرس، عضو کمیته بررسی پرونده‌های زندانیان بگرام می‌گوید آمریکا حق ندارد کسانی را که در افغانستان مرتکب جرم شده اند، برای محاکمه به بیرون از این کشور منتقل کند.
او گفت:» هرکسی که در افغانستان مرتکب جرمی می‌شود تنها ادارات عدلی و قضایی افغانستان مسئولیت و صلاحیت رسیدگی به پرونده او را دارد.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.