پایان کار آخرین سربازان امریکایی و انگلیسی در افغانستان انگلیس تجهیزاتش را نابود کرد

گزارشگر:5 عقرب 1393 - ۰۴ عقرب ۱۳۹۳

آخرین واحد تفنگداران امریکایی و نیروهای انگلیسی روز یکشنبه رسماً به کار خود در افغانستان پایان داده و پایگاه نظامی خود را به ارتش افغانستان تحویل دادند.
به نوشته روزنامه دیلی میل، پرچم‌های امریکا و انگلیس در پایگاه‌های منطقه‌یی نیروهای بین‌المللی پس از ۱۳ سال پایین آورده شد. زمان خروج کامل نیروها از پایگاه ولایت هلمند به دلایل امنیتی اعلام نشد.mnandegar-3
کمپ لیدرنک ( Leatherneck ) بزرگترین پایگاه امریکا به نیروهای افغانی تحویل داده شد. کمپ بسشن که زمانی پایگاه نظامی انگلیس در افغانستان در جنگ علیه طالبان بود نیز روز یکشنبه پس از هشت سال از زمانی که نخستین نیروهای انگلیس در ولایت هلمند مستقر شدند، به افغان‌ها تحویل داده شد.
با کشته شدن ۴۵۳ نیروی انگلیسی و یک هزینه ۲۰ میلیارد دالری، کمپ بسشن، بزرگترین پایگاه عملیاتی انگلیس که از جنگ جهانی دوم تاکنون ساخته شده، به نیروهای افغانی واگذار خواهد شد.
این مساله همزمان با آن صورت می‌گیرد که انگلیس برای خروج کامل از افغانستان تا پایان سال‌جاری میلادی آماده می‌شود. ماه آتی میلادی بیشتر نیروهای انگلیس برای مقابله با ویروس ابولا مستقر خواهند بود تا مبارزه با طالبان در افغانستان.
از سال ۲۰۰۶ میلادی که نیروهای انگلیس به ولایت هلمند اعزام شدند، کمپ بسشن مرکز عملیات‌های انگلیس در افغانستان بوده است. اکثر ده‌ها هزار نیروی انگلیسی که از سال ۲۰۰۶ میلادی به عنوان «نیروی ضربت هلمند» خدمت کرده‌اند در این کمپ مستقر بوده‌اند.
این پایگاه در ابتدا به عنوان یک فرودگاه نظامی ساخته شد اما سپس به یک پایگاه چند منظوره توسعه یافت. در بخشی از این پایگاه پیتزا «هات»، یک باشگاه کاملاً مجهز و یک رستوران به اسم «قهرمانان» وجود داشت.
انتظار می‌رود که از باند پرواز این پایگاه برای پروازهای تجاری استفاده شود.
درسال ۲۰۰۶ میلادی دولت انگلیس گفت: نیروهای انگلیس به افغانستان اعزام می‌شوند تا تنها از بازسازی‌ها محافظت کنند اما این نیروها فوراً درگیر مبارزه با طالبان شدند.
مراسمی به منظور خروج آخرین نیروهای انگلیس از کمپ بسشن قرار است امروز(دیروز) برگزار شود. این ۱۵۰۰ سرباز سپس طبق برنامه‌ریزی‌های امنیتی به یکی از پایگاه‌های هوایی امریکا منتقل خواهند شد.
در سال گذشته میلادی ۳۴۰۰ قطعه سخت‌افزار نظامی از طریق دریایی یا هوایی به انگلیس بازگردانده شد.
وسایلی که به انگلیس بازگردانده نشده، نابود شده‌اند تا طالبان نتواند از آنها استفاده کند.
انتظار می‌رود که تا پیش از جشن سال نو میلادی، تمامی نیروهای ضربت انگلیس از جنوب افغانستان به خانه‌های خود بازگردند.
به دنبال پارلمان ماموریت نظامی انگلیس در دسمبر سال‌جاری میلادی، حدود ۴۰۰ نیروی انگلیسی با نقش‌های غیرنظامی در افغانستان خواهند ماند تا در برنامه‌های آموزی همکاری کنند.
والی هلمند در این باره گفت: واگذاری این پایگاه به نیروهای افغانی در حال حاضر ممکن است چراکه آنها قادرند تا بدون کمک نیروهای خارجی کنترل این ولایت را به عهده گیرند.
گمان می‌رود که تنها یگانی از نیروهای امریکایی پس از پایان سال‌جاری میلادی در افغانستان بمانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.