۵ علامتی که آقایان باید برای سلامتیِ خود جدی بگیرند

گزارشگر:6 عقرب 1393 - ۰۵ عقرب ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3نگویید خودش خوب می شود، قربان!
یکی از موضوعات مورد علاقۀ خانم‌ها، صحبت از بیماری‌ها و مشکلات خودشان و یا دیگران است. در مهمانی‌ها گه‌گاه خانم‌هایی را می‌بینیم که علایم بیماری‌شان را برای همه توضیح می‌دهند، آدرس معاینه‌خانۀ پزشک رد و بدل می‌کنند و حتا برای هم، نسخه تجویز می‌کنند. این مسأله از نظر روان‌شناسان توجیه شده است. به عقیدۀ آن‌ها، خانم‌ها بیشتر به علایم بدن‌شان گوش می‌کنند و به پزشک مراجعه می‌کنند و اگر چه گاهی اوقات مشکل خاصی وجود ندارد، اما به طور کلی این روحیۀ خانم‌ها موجب می‌شود زودتر بیماری‌ها در آنها تشخیص داده شود و از سلامتِ بیشتری برخوردار باشند.
دربارۀ آقایان، این مسأله برعکس است. بسیاری از آقایان دوست ندارند به پزشک مراجعه کنند و بعضی دوست ندارند حتا به بیماری فکر کنند. به همین دلیل، به عقیده برخی روان‌شناسان، این دسته از آقایان از مکانیسمِ انکار استفاده می‌کنند. به گفتۀ آنان، برخی آقایان مانند کبک سرشان را زیر برف می‌کنند و امیدوارند با بیرون آوردن سرشان مشکل‌شان هم برطرف شده باشد!
«خودش خوب می شود»، این همان جملۀ معروفی است که آقایان راجع به علایم بیماری‌شان می‌گویند و اغلب این افراد زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری در مراحل پیشرفتۀ خود است. تازه در این مرحله هم همسرشان مجبورشان کرده که به پزشک مراجعه کنند. بررسی از مراکز درمانیِ مختلف و شفاخانه‌ها هم این مسأله را که آقایان بسیاری از علایم غیرطبیعی بدنِ خود را نادیده می‌گیرند تأیید می‌کند.
طبق مطالعات انجام‌شده، پنج علامتِ زیر شایع‌ترین علایمی هستند که آقایان از آن‌ها غفلت می‌کنند:

۱ـ درد قفسۀ سینه
شاید فکر کنید این آخرین علامتی باشد که فردی ممکن است فراموش کند و یا چه‌طور ممکن است کسی به درد قلبی توجه نکند؟ اما متخصصان می‌گویند این اتفاقی است که همیشه می‌افتد. اغلب آقایان فکر می‌کنند این فقط مشکل کوچکی است؛ یا کمی از فُرم خارج شده‌اند و یا سوءهاضمه دارند و درد قلبی خود را به درد معده نسبت می‌دهند و یا به علت استرس و فشار کار، کمی به قلب شان فشار آمده که با استراحت خوب می‌شوند؛ در حالی که در تمام این مدت ممکن است یک مشکل قلبی در حال شکل گرفتن باشد. به گفتۀ یک متخصص قلب، شایع‌ترین علامت پیش از یک سکتۀ قلبی در آقایان، ابتدا درد قفسۀ سینه و سپس انکار آن از سوی بیمار است!
با هر نوع احساس ناراحتی و درد در قفسۀ سینه و فشار قلبی و یا تنگی نفس و درد تیر کشنده، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد.

۲ـ شکم بزرگ
متخصصان تغذیه معتقدند که چربی شکم بدترین نوع چربی است که به‌راحتی نمی‌توان از شر آن خلاص شد. در حالی که خانم‌ها هر نوع رژیم لاغری‌یی را امتحان می‌کنند تا در یک فُرم سالم و مناسب قرار بگیرند، بسیاری از آقایان تنها کاری که می‌کنند این است که به سایز شلوارها و کمربندهای‌شان اضافه می‌کنند.
شکم بزرگ و چاقی مردان، می‌تواند علامت خاموشِ چند بیماری باشد. بزرگ شدن شکم، نشانۀ کاهش تستوسترون است و از طرفی می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت و بیماری عروق کرونر قلبی را افزایش دهد و یا نشانۀ بالا بودن کلسترول خون باشد، در حالی که بعضی آقایان آن را به عنوان ژستی مردانه دوست دارند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.