آگاهان در پیوند به افزایش ناامنی‌ها: طالبان در صددِ امتیازگیری هستند

گزارشگر:ناجیه نوری/ 7 عقرب 1393 - ۰۶ عقرب ۱۳۹۳

طالبان با افزایش حملات انتحاری، انفجاری و راکت‌پراگنی‌های شان در صدد گرفتن امتیاز از حکومت وحدت ملی هستند.
برخی از آگاهان نظامی با بیان این مطلب می‌گویند، مخالفان مسلح دولت با ناامن‌ساختن اکثریت ولایات شمالی و جنوبی می‌خواهند قدرت‌شان را برای حکومت وحدت ملی به نمایش بگذارند تا جای پایی در حکومت جدید پیدا کنند.mnandegar-3
اما شماری از نماینده‌گان مجلس، افزایش ناامنی‌های اخیر را به قاچاق تریاک پیوند داده می‌گویند، جنگی که در حال حاضر در جنوب و شمال جریان دارد، جنگ تریاک است.
به گفتۀ آنان، اگر حکومت قاچاق‌چیان مواد مخدر را که به تمام معنا می‌شناسد، دستگیر کند، درگیری‌ها هم در شمال و هم در جنوب تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
در این اواخر، شمار زیادی از ولایات شمالی و جنوبی به‌شدت ناامن شده و برخی از مناطق ولسوالی‌های ولایت هلمند، کندز، بدخشان، لغمان و برخی از ولایت دیگر، به دست طالبان افتاده است.
روز گذشته چهار مهاجم مسلح موتر سایکل سوار، پاسگاه پولیس هرات را آماج قرار دادند که از اثر شلیک گلوله، دو پولیس کشته، دو پولیس و شش غیر نظامی زخم برداشتند.
در همین حال، جنگ در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان از سرگرفته شده و گفته می‌شود گروه طالبان دوشنبه همین هفته به چندین پاسگاه پولیس مرزی و پولیس نظم عامه حمله کرده که در نتیجه آن چهار پولیس کشته و همچنان ده پولیس و مقدار زیادی از تجهیزات نظامی را طالبان با خود بردند.
این درحالی است که دوشنبه همین هفته شش دادستان و یک پولیس در حملۀ مهاجمان انتحاری به دادستانی ولایت کندز کشته شدند.
گفته می‌شود که گروه طالبان در ولایت کندز حضور گسترده دارند و در ماه‌های گذشته تا دروازه‌های شهر کندز پیشروی کردند و اکنون شماری از ولسوالی‌های این ولایت در تسلط طالبان قرار دارد.
در همین حال، گفتنی است که جنگ در شماری از ولسوالی‌های هلمند، لغمان، قندهار و ننگرهار به شدت جریان دارد و راکت‌پراگنی‌های پاکستان هم به ولایت کنر همچنان ادامه دارد.
با این حال، در چند روز گذشته با وجود این‌که حملات‌ انتحاری و انفجاری در اکثر ولایات افغانستان به شدت افزایش یافته است، حملات راکتی به کابل نیز شدت گرفته و شهروندان کابل از افزایش راکت‌پراگنی‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.
شکیبا هاشمی عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان، افزایش ناامنی‌های اخیر در شمال و جنوب افغانستان را جنگ تریاک عنوان می‌کند.
او می‌گوید، بیش از ۵۰ درصد تریاک دنیا در هلمند که یکی از ولایات به شدت ناامن افغانستان است، کشت و تولید می‌شود و همین طوری شماری از ولایات شمالی که از طریق آن تریاک به کشورهای آسیا مرکزی قاچاق می‌شود نیز به شدت نا امن است.
به باور او، جنگی که در حال حاضر در جنوب و شمال جریان دارد، جنگ تریاک است؛ بنابراین نیروهای امنیتی تنها با طالبان درگیر نیستند، بل با گروه‌های مسلح غیرمسوول نیز می‌جنگند.
به گفتۀ بانو هاشمی، اگر قاچاق‌چیان مواد مخدر که حکومت آنان را به تمامی معنا می‌شناسد، دستگیر کند، درگیر در شمال تا حد زیادی کاهش می‌یابد؛ اما متاسفانه در این خصوص کدام برنامه‌یی وجود ندارد.
او دلیل دیگر افزایش ناامنی‌ها را تلاش گروه‌های ناکام برای براندازی حکومت وحدت عنوان کرده می‌گوید، شماری از گروه‌های ناکام که به هدف‌شان نرسیده‌اند، در تلاش براندازی حکومت وحدت ملی اند و حتا شش ماه را برای انجام این عمل خود ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند.
وی تصریح کرد، این گروه در صدد این هستند تا دکتر غنی و داکتر عبدالله موفق نشوند تا وعده‌هایی که به مردم داده اند را علمی سازند تا بدین وسیله حکومت وحدت ملی را سرنگون کنند.
بانو هاشمی تأکید کرد، ما این مساله را با تیم داکتر عبدالله مطرح کردیم تا حکومت متوجه تفرقه‌افگنی‌ها برای براندازی حکومت وحدت ملی باشد.
اما جنرال‌ امرالله ‌امان آگاه مسایل نظامی به این باور است که مخالفان مسلح دولت با ناامن‌ساختن اکثریت ولایات افغانستان می‌خواهند قدرت‌شان را برای حکومت وحدت ملی به نمایش بگذارند تا جای پایی در حکومت جدید پیدا کند.
او می‌گوید، متأسفانه در این عملکرد خود تا حد زیادی موفق بوده اند، زیرا اکثریت ولایات افغانستان از شمال تا جنوب به شدت ناامن شده است.
این آگاه نظامی دلیل دیگر افزایش ناامنی‌های اخیر را فرا رسیدن آخر فصل جنگ دانسته گفت، چون فصل زمستان نزدیک است، بنابراین طالبان آخرین تلاش‌های خود را برای ناامن ساختن افغانستان به کار می‌برند تا از این طریق از مناطق سرد به مناطق گرم انتقال کنند.
او تصریح کرد، پس ناامنی‌های اخیر دو دلیل دارد: اول این‌که طالبان می‌خواهند از مناطق سرد به مناطق گرم انتقال کنند و در مناطق گرم فعالیت‌های تروریستی‌شان را ادامه دهند.
وی همچنان گفت، دلیل دوم این‌که با افزایش ناامنی می‌خواهند قدرت خود را هم به جامعه جهانی و هم به حکومت وحدت ملی به نمایش بگذارند تا جامعه جهانی و حکومت وحدت ملی برای آنان امیتاز قایل شود.
جنرال امان دلیل دیگر ناامنی را مداخله پاکستان مبنی برکنترل حکومت وحدت ملی توسط این کشور دانسته گفت، پاکستان با افزایش ناامنی می‌خواهد حکومت وحدت ملی را تحت کنترل خود داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.