تحلیلگران در پیوند به پیشنهاد تازۀ پاکستان: فرستادن نظامیان به پاکستان برای آموزش درست نیست

گزارشگر:ناجیه نوری/ 20 عقرب 1393 - ۱۹ عقرب ۱۳۹۳

پیشنهاد پاکستان مبنی برآموزش نیروهای نظامی افغانستان به دلیل روحیۀ ضد پاکستانی که در میان سربازان ارتش افغانستان حاکم است، عملی نیست.
شماری از آگاهان سیاسی نظامی با بیان این مطلب می‌گویند، در گذشته از میان ده‌ها نظامی‌یی‌که برای رفتن به پاکستان جهت آموزش کاندید شده بودند، تنها یکی و دو نفر حاضر برای رفتن می‌شدند.mnandegar-3
به گفتۀ آنان، حتا بحث مانور مشترک که سه سال قبل مطرح شده بود نیز مورد تأیید منسوبین ارتش افغانستان واقع نشد و به همین دلیل مانور مشترک با وجود اینکه پرتوکولی نیز در این زمینه امضا شده بود، اجرا نشد.
جنرال راحیل شریف، فرمانده ارتش پاکستان پنجشنبۀ هفته گذشته ۱۵ عقرب/آبان در جریان سفر یک روزه‌اش به کابل و در دیداری که با رهبران دولت وحدت ملی افغانستان و مقام‌های امنیتی کشور داشت، به مقامات ارشد افغانستان در کابل پیشنهاد آموزش نیروهای نظامی افغانستان را ارایه کرد.
جنرال راحیل شریف گفته که همین اکنون طیف گسترده‌یی از نهادهای آموزشی پاکستان آماده آموزش نیروهای امنیتی افغانستان هستند.
این نخستین‎بار نیست که پاکستان چنین پیشنهادی را ارایه می‌کند. این کشور سال گذشته و سال‌های قبل نیز چنین پیشنهادی را ارایه کرده بود.
شماری از آگاهان نظامی می‌گویند، در گذشته نیز پاکستان چنین پیشنهادی داشته و حکومت افغانستان هم در پاسخ می‌خواست که شماری از نیروهای نظامی را جهت آموزش به پاکستان بفرستد؛ اما نظامیان افغانستان حاضر نشدند تا در پاکستان آموزش ببینند.
به گفتۀ آنان، افغانستان می‎هراسد سربازانی‌که برای آموزش‏‎های نظامی به پاکستان فرستاده می‎شوند، دوباره به عاملان نفوذی استخبارات پاکستان درصفوف ارتش افغانستان تبدیل نشوند و در برابر کشور و مردم‎شان قرار نگیرند، زیر اکنون صدها طالب از سوی مأموران استخبارات پاکستان آموزش می‏بینند و به منظور اجرای عملیات‎های هراس‎افگنانه به افغانستان فرستاده می‎شوند.
جاوید کوهستانی آگاه نظامی سیاسی می‌گوید، چون یک روحیۀ ضدی پاکستانی در میان ارتش افغانستان حاکم است؛ بنابراین چنین پیشنهاداتی عملی نخواهد شد، زیرا هیچ نظامی افغانستان حاضر نیست جهت آموزش به پاکستان برود.
او گفت، درگذشته کسانی‌که برای رفتن به پاکستان جهت آموزش کاندید شده بودند، اما از میان ده‌ها نفر تنها یکی و دو نفر حاضر برای رفتن شدند.
به گفتۀ کوهستانی، حتا بحث مانور مشترک که سه سال قبل مطرح شده بود، مورد تایید منسوبین ارتش افغانستان واقع نشد و به همین دلیل مانور مشترک با وجود اینکه پرتوکولی نیز دراین زمینه امضا شده بود، اجرا نشد.
این آگاه نظامی- سیاسی، توقع در سطح آموزش و اجرایی مانور مشترک با پاکستان را یک امر نا ممکن و حتا اگر ممکن هم باشد، بدون نیتجۀ مطلوب می‌داند.
او تأکید می‌کند، تا زمانی‌‎که پاکستان صداقت خود را در راستای مبارزه با تروریزم به مردم افغانستان نشان ندهد و دشمنان مردم افغانستان را که در پاکستان ساکن هستند و آموزش می‌بینند، اخراج نکند و یا به دولت افغانستان تسلیم ندهد، عملی شدن چنین برنامه‌هایی غیر ممکن است.
جنرال کوهستانی احتمال این‌که پاکستان به بهانه آموزش نیروهای نظامی افغانستان را جاسوس تربیت کند بعید دانسته می‌گوید، هرچند امکان تربیت جاسوس از راه آموزش نظامیان افغانستان امکان پذیر نیست، زیرا چنین روحیه در نظامیان ما وجود ندارد؛ اما غیرممکن هم نیست که نظامان پاکستان به جای آموزش نظامی، برای خود جاسوس تربیت کنند.
در همین حال، عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعه مدنی می‌گوید، از یکطرف پاکستان نگرانی شدید از حضور هند در افغانستان دارد و از طرف دیگر هنوز هم آرزو دارد تا به هر نحوی که شده در مسایل سیاسی و نظامی افغانستان حضور داشته باشد.
به گفتۀ رفیعی، تمامی کشورهایی‌که در افغانستان حضور دارند، به نحوی دنبال منافع خود شان هستند؛ بنابراین پاکستان هم دنبال نفع خود است و بعید هم نیست که به بهانۀ آموزش نظامیان افغانستان در صدد تربیت کردن جاسوس برای خود باشد.
او می‌گوید، زمانیکه در سال‌های گذشته پاکستان چنین پیشنهادی کرد، کسانی در پارلمان بودند که با این طرح موافقت کردند و اکنون هم افرادی هستند که با این پیشنهاد موافق هستند و این طرح را به نفع افغانستان می‌دانند.
رفیعی تاکید کرد، اما این دولت افغانستان است که با توجه به منافع ملی باید تصمیم بگیرد و نباید به دشمنان افغانستان اعتماد کند.
گفته می‌شود که هم‎اکنون صدها سرباز ارتش افغانستان در کشور‌های هند و ترکیه مصروف فراگیری آموزش‎های نظامی هستند و شاید پاکستان به همین دلیل چنین پیشنهادی را پیوسته به کابل ارایه می‎کنید.
دولت افغانستان ظاهراً این پیشنهاد را نادیده گرفته وهیچ واکنشی در بارۀ آن نشان نداده است؛ اما باید منتظر شد و دید که واکنش افغانستان در آینده در مورد این پیشنهاد چه خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.