حافظۀ کودک‌تان را با این شیوه افزایش دهید!

گزارشگر:26 عقرب 1393 - ۲۵ عقرب ۱۳۹۳

mnandegar-3کـودک و ضـعـفِ حافـظـه
چه کسی گفته است ضعف حافظه، فقط در افراد مُسن پیش می‌آید؟! ضعف حافظه برای هرکسی صرف‌نظر از سن می‌تواند پیش بیاید. متأسفانه برخلاف آنفلوآنزا و سرماخورده‌گی، ضعف حافظه هیچ داروی مشخصی ندارد تا شما بتوانید با مصرف آن، به‌سرعت نتیجۀ دارو را ببینید و بتوانید ظرفیت حافظۀ‌تان را بالا ببرید. مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای تقویت حافظه در همۀ داروخانه‌ها پیدا می‌شوند، ولی واقعاً در مورد هیچ‌کدام از آن‌ها اثبات نشده که می‌توانند روی بازگشت حافظه تأثیر داشته باشند.
آیا کودک‌تان در به یادآوریِ اطلاعات مشکل دارد؟ شاید اکنون زمان آن است که کودک‌تان را مورد بررسی قرار بدهید و ببینید که چه‌گونه می‌توانید به او کمک کنید تا بتواند حافظه‌اش را تقویت کند.
خیلی تأسف‌بار است وقتی ضعف حافظۀ کوتاه‌مدت، در کودکی اتفاق می‌افتد؛ ولی خبرِ خوب این است: راه‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید حافظۀ کودک‌تان را پرورش دهید!
بازی فکری
واضح است که اطفال بازی کردن را دوست دارند. هر نوع از بازی‌ آن‌ها را جذب می‌کند. بنابراین از این خصوصیتِ آن‌ها استفاده کنید و بازی‌های فکری بدون محدودیت با آن‌ها انجام دهید.
بازی‌های فکری و پازل‌ها، بازی‌هایی هستند که این فرصت را به اطفال می‌دهند تا آن‌ها فکر کنند و استراتژی‌هایی را طراحی کنند. به این ترتیب،‌ مغز آن‌ها اجازه پیدا می‌کند تا فعالیت داشته باشد و از این‌رو کودک این توانایی را پیدا می‌کند که در آینده به ظرفیت بالاتری از حافظه دست یابد. ولی تنها بازی‌های فکری و پازل‌ها کافی نیستند.
نشاط روحی‌روانی
این فرصت را به کودکان‌تان بدهید تا از نظر روحی و روانی نیز فعالیت داشته باشند. روحی مُرده و غیرفعال جلوی پیشرفت پروسۀ بازیابی و ذخیره‌یابی اطلاعات را می‌گیرد.
بازی در زمین
بردن اطفال به زمین‌های بازی به صورت متناوب و مستمر به آن‌ها کمک می‌کند تا فعالیت فیزیکی و جسمی داشته باشند.
کودکی که دچار نوعی کمبود ارتباط با دنیای اطراف و بیرون باشد، سست و بی‌حال خواهد شد. وقتی طفل بیرون برده می‌شود، تمایل پیدا خواهد کرد تا چیزهای جدیدی کشف کند و این کار باعث می‌شود روح و روانِ او به فعالیت واداشته شود.
کودک در محیط بیرون و زمین‌های بازی، تصورش و تخیلاتش را به کار می‌اندازد. او یاد می‌گیرد چه‌گونه گاز بخورد، یاد می‌گیرد چه‌گونه باید از زینه‌ پایین بیاید و… . شاید کارهایی که او می‌کند، به نظرتان خالی از نکته بیاید؛ ولی وقتی از نزدیک به کارهای او دقت کنید، متوجه خواهید شد این فعالیت‌های ساده به او اجازه می‌دهند تا او قدرت فکری و روانی خودش را با دنبال کردن کشفیات جدید ناشناخته‌ها تقویت کند.
نمایش و گسترش توانایی عقلی
مردم اغلب به تلویزیون به چشم یک اختراع بد نگاه می‌کنند، ولی نمایش‌هایی که در استودیوها ضبط شده، می‌توانند باعث گسترش توانایی عقلانی کودکان شوند که شامل قدرت به یادآوری نیز می‌شود. نوع خاصی از نمایش‌ها می‌تواند به بالا بردن سطح حافظۀ اطفال کمک کند. البته کارتون‌ها در این زمینه تأثیر زیادی نخواهند داشت.
همۀ این نظریه‌ها می‌توانند به فرزند شما کمک کنند تا حافظه‌اش در مسیر درستی تقویت شود. اگر این مشکل را نادیده بگیرید و اجازه دهید کودک‌تان با همین مشکل ادامه دهد، در آینده فرزندی خواهید داشت که باید درد ضعفِ حافظه را تحمل کند درحالی‌که فقط ۵ سال دارد.

منبع: www.seemorgh.com

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.