نگـاهـی بـه عـوامـلِ چُملکیِ پوست

گزارشگر:1 قوس 1393 - ۳۰ عقرب ۱۳۹۳

بخش دوم

mnandegar-3استرس و بندآمدن جریان خون:
حتماً دیده‌اید وقتی فردی عصبانی یا مضطرب می‌شود، رنگ چهره‌اش تغییر می‌کند و عمدتاً زرد می‌شود. زرد شدن پوست در این شرایط به این علت است که تمام عروقِ پوست جمع شده‌اند و جریان خونی وارد پوست نمی‌شود. در نتیجه پوستی که اجزای آن در هر لحظه نیاز مبرم به تغذیه دارند، از آن محروم و دچار گرسنه‌گی موقت می‌‎شوند. این حالت هرچند کوتاه‌مدت روی پوست تأثیر می‌گذارد. حال تصور کنید استرس و اضطراب طولانی‌مدت با پوست چه می‌کند. به همین دلیل افراد همیشه مضطرب، دچار چین و چملکی‌های بیشتری می‌شوند و پیری زودرس می‌گیرند.
بی‌خوابی و پیرپوستی:
افرادی که خواب خوبی ندارند، بیشتر دچار تنش و اضطراب می‌شوند که روی پوست‌شان تأثیر می‌گذارد و در طولانی‌مدت آن را دچار پیرپوستی می‌کند.
عدم مراقبت و خشکی پوست:
مصرف نابه‌جا از کریم‌های مختلف و مواد آرایشی زیاد، صابون‌ها و شامپوهای نامناسب برای پوست و… می‌توانند به پوست آسیب رسانند و باعث پیرپوستی شوند. به همین دلیل فردی که پوست چربی دارد، باید از صابون و شامپوهای مخصوص پوست و موی چرب استفاده کند، یا افرادی که پوست خشکی دارند، باید از شوینده‌های مناسب پوست‌شان استفاده کنند تا آن را خشک‌تر از پیش نکند؛ بنابراین توصیه بر این است که از محصولاتی استفاده کنید که با پوست شما منطبق است.
مصرف مشروبات الکولی و استعمال دخانیات و نرسیدن موادغذایی به پوست:
این مواد به‌راحتی از راه خون جذب پوست می‌شوند و میزان گردش خونِ پوست را بسیار کاهش می‌دهند. نرسیدن مواد غذایی کافی به سلول‌های پوستی، باعث تخریب آن‌ها و در نتیجه، پیرپوستی می‌شود.

نورهای متفرقه و از بین رفتن کلاژن‌ها:
نشستن طولانی‌مدت جلوی مانیتور یا تلویزیون که نور زیادی از خودشان متصاعد می‌کنند و همچنین وجود نورهای فلورسنت در منازل مانند نور خورشید عمل می‌کند و تأثیرات مخربی در پوست ایجاد خواهد کرد. گفته می‌شود وجود ۴ تا ۵ نور مهتابی مانند نور خورشید عمل می‌کند و به‌راحتی می‌تواند کلاژن پوست را از بین ببرد. به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام استفادۀ طولانی‌مدت از مانیتور، تلویزیون یا نورهای مهتابی حتماً ضدآفتاب به پوست‌تان بزنید.

داروها و کاهش آب پوست:
داروهایی که آب پوست را از کاهش می‌دهند یا در پوست لک ایجاد می‌کنند، یا داروهایی که در ترکیب با نور خورشید می‌توانند عوارض اگزمایی مانند خارش و سوزش در پوست به وجود آورند نیز باعث پیرپوستی می‌شوند. این داروها می‌تواند شامل مکمل‌های غذایی یا داروهای درمانی باشد مانند داروی ضدمالاریا که باعث لکه می‌شود یا داروی فنوتیازین که در مواجهه با نور خورشید راش‌های پوستی ایجاد می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.