فاروق وردک با امرهای فوق‎العاده‎ افراد بی‎سواد را سند می‎دهد

گزارشگر:10 قوس 1393 - ۰۹ قوس ۱۳۹۳

سرپرست وزارت معارف، برخلاف لوایح و طرزالعمل‌ها با امرهای فوق‌العادۀ خویش، شاگردان محروم، مکتب‌گریز و… را شامل امتحان ساخته و این کار دردسر تازه‎یی را به برخی از مکاتب شهر کابل ایجاد کرده است.
شماری از مسوولان مکاتب شهر کابل اسنادی را در اختیار روزنامۀ ماندگار قرار داده‎اند که نشان می‌دهد فاروق وردک وزیر معارف برخلاف طرزالعمل‎های این وزارت، افرادی را شامل امتحان سالانۀ مکاتب کرده است که بیشتر از ۱۱۴ روز غیر حاضر بوده‎اند. mnandegar-3
این درحالی است که بر بنیاد این اسناد و مدارک، برخی از افرادی که کمتر از ۸۲ روز غیرحاضر بوده‏‎اند، «به دلیل این‏‎که پول و واسطه ندارند و در وزارت معارف کسی را نمی‎شناسند»، محروم امتحان شناخته شده‎اند.
مسوولان برخی از مکاتب شهر کابل از مصلحت‎‌گرایی‌های وزیر معارف به ستوه آمده‎اند. آن‌ها همچنان می‎گویند که زیر نام «امتحان سامع» از شماری از افراد بی‎سواد، مکتب‎‏گریز و اخراجی که واسطه دارند و پول دارند، امتحان گرفته شده و سند صنف دوازدهم به آنان داده می‎شود.
براساس اسنادی که در اختیار روزنامۀ ماندگار قرار گرفته، یکی از مکاتب شهر کابل، با استنادِ به لوایح وزارت معارف و ریاست معارف شهر کابل، امر سرپرست وزیر معارف را مبنی بر گرفتن امتحان از یکی از شاگردان محروم رد کرده؛ اما سرپرست وزارت معارف طی امر فوق‎العاده‎یی خواستار شمولیت شاگرد متذکره در امتحان شده است.
این معلمین از رهبری دولت وحدت ملی به ویژه دکتر اشرف‌غنی رییس‌جمهوری کشور و داکتر عبدالله رییس اجراییه خواسته‌اند که جلو مصلحت‌گرایی‎ها و روبازی‎های سرپرست وزارت معارف را بگیرند.
به گفتۀ آن‎ها، مصلحت‎کردن و روبازی کردن دربارۀ معارف، خیانت به علم، دانش و در نهایت افغانستان است.
این شکایت‎ها درحالی صورت می‎گیرد که طی چندسال گذشته در کنار علمان دین و افراد صاحب فهم و دانش، صدها تن از افراد بی‎سواد و کم‎سواد براساس شناخت، واسطه‎‌بازی و… از معینیت‎ تعلیمات اسلامی وزارت معارف طی یک امتحان نمادین و سمبولیک، سند صنف دوازدهم و چهاردهم را به‌دست آورده‎اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.