دیدار رهبران دولت وحدت ملی با دبیرکل ناتو و رییس‎جمهور آذربایجان/ می‌خواهیم افغانستان را به مرکز انرژی مبدل سازیم

گزارشگر:چهار شنبه 12 قوس 1393 - ۱۱ قوس ۱۳۹۳

رییس‌جمهور افغانستان می‌گوید که روابط کشورش با پیمان ناتو با تراژیدی آغاز شد، با قربانی‌ها استحکام یافت و اکنون وارد یک مرحلۀ جدیدی می‌گردد.
محمد اشرف غنی که همراه با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان جهت اشتراک در نشست وزرای خارجۀ کشورهای عضو ناتو در بروکسل، بلجیم به سر می‌برد؛ از کمک‌های پیمان اتلانتیک شمالی سپاسگذاری کرد mnandegar-3و به هزاران سرباز آن پیمان که در درگیری‌های افغانستان کشته و یا مجروح شده‌اند، ادای احترام کرد.
دکتر غنی گفت: «افغانستان در خط مقدم مبارزه قرار دارد. اما آن مبارزه و تعهدات ناتو در آن مبارزه، به مفهوم تامین مصونیت اروپا و امریکایی شمالی بوده است.»
آقای غنی و عبدالله روز دوشنبه به بروکسل مقر ناتو در بلجیم رسیدند و روز سه شنبه با وزرای خارجۀ ۲۸ کشور عضو پیمان اتلانتیک شمالی، مقامات ارشد و ده‌ها کشور عضو که سربازان خود را طی بیش از یک دهه پسین به افغانستان فرستادند، ملاقات کردند.
آقای عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان که در این سفر رییس جمهور غنی را همرایی می‌کند نیز اظهارات و پیشبینی‌ها خوش بینانه‌یی را بیان داشت.
آقای عبدالله گفت: «با روحیۀ جدید همکاری که شما در حکومت جدید وحدت ملی مشاهده می‌کنید، زمینۀ ایجاد شده برای تغیر فضا نه تنها برای افغانستان بلکه برای منطقه و صلح جهانی، بسا بزرگتر از آنچه است که ما تصور کرده می‌توانیم.»
وزرای خارجۀ ناتو قرار است رسماً ماموریت جدید آن پیمان را در افغانستان تصویب کنند.
سر از اول ماه جنوری سال ۲۰۱۵، نیرو های امنیتی افغانی مسوولیت کامل امنیتی و جنگی را در سرتاسر کشور به عهده می‌گیرند و سربازان ناتو تنها در عرصۀ مشوره دهی و آموزش کار خواهند کرد.
برنامۀ حضور نیروهای ناتو پس از ۲۰۱۴، با توشیح توافقنامه امنیتی میان افغانستان – ایالات متحده و ناتو توسط رییس‌جمهور افغانستان نهایی شد.
جینز ستولتنبرگ دبیرکل ناتو از تصویب آن پیمان توسط هر دو مجلس و توشیح آن توسط رییس‌جمهور افغانستان استقبال کرد.
او گفت: «آنچه را که برای انجام ماموریت‌مان ضرورت داشتیم اکنون در دست داریم، روند آموزش، مشوره دهی و همکاری نیروهای امنیتی افغان از حمایت قاطع ما برخوردار است.»
آقای ستولتنبرگ، اوایل روز دوشنبه گفت که خشونت در افغانستان ادامه خواهد داشت اما ابراز اطمینان کرد که نیرو های امنیتی افغان در همکاری و پشتیبانی ناتو، توان رویارویی با اوضاع را دارند.
قرار است رییس جمهور و رییس اجرایی افغانستان، تاریخ چهارم دسمبر غرض اشتراک در کنفرانس کشور های تمویل کنندۀ افغانستان به لندن بروند و از آن‌ها بخواهد تا به کمک‌های‌شان با افغانستان ادامه دهند.
دیدار با رییس‎جمهوری آذربایجان
همچنان، محمد اشرف غنی رییس جمهوری و داکتر عبدالله رییس اجرایی صبح روز گذشته با الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان در شهر باکو پایتخت آن کشور دیدار کرد.
در این دیدار هر دو جانب در مورد گسترش روابط افغانستان و آذربایجان در عرصه‌های مختلف، تاکید کردند و خاطر نمودند که هر دو کشور باید همکاری های اقتصادی خویش را از طریق همکاری های منطقوی بیشتر از تقویت نمایند.
رییس جمهور علی‌اف برای حکومت جدید افغانستان تحت رهبری رییس جمهور غنی، آرزوی موفقیت کرد و از همکاری‌های دوامدار کشورش با افغانستان، اطمینان داد. وی با اشاره به همکاری اقتصادی میان دو کشور گفت که ما باید اقداماتی را انجام دهیم که منفعت هر دو کشور در آن نهفته باشد.
در مقابل رییس جمهور غنی، از استقبال گرم رییس جمهور آذربایجان تشکری کرد و پیشرفت های انجام شده در سالهای اخیر در آن کشور را برای وی تبریک گفت و این موفقیت ها و دستآوردها را ثمره رهبری خوب رئیس جمهور علی اف دانست.
رییس‌جمهور کشور با اشاره به پیشرفت‌های اخیر آذربایجان گفت که ما نه تنها خواهان تداوم همکاری‌های دوجانبه با آذربایجان هستیم بلکه می‌خواهم از تجارت این کشور در زمینه اصلاحات نیز استفاده نمائیم.
دکتر غنی کشور گفت که ما می‌خواهیم افغانستان را از طریق راه لاجورد با اروپا وصل نمائیم و این امر بدون همکاری آذربایجان امکان پذیر نیست. وی افزود که دیدگاه ما این است که افغانستان را به مرکز انرژی مبدل سازیم و برای این کار گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری در کشور مهم است.
در این دیدار روسای جمهور افغانستان و آذربایجان در مورد انتقال گاز آذربایجان از طریق افغانستان به شماری از کشور ای منطقه و همکاری‌ها و برنامه‌های درازمدت، میان مدت و کوتاه مدت میان دو کشور در عرصه های مختلف نیز بحث و تبادل نظر صورت کردند و خاطر نشان نمودند که برای آغاز و عملی کردن جنبه های تخنیکی موضوعات مطرح شده، باید هیات های از هر دو کشور تعیین گردد تا اهداف متذکره را در یک چوکات ستراتیژیک تنظیم و عملی سازند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.