اشرف‌غنی در بلخ: بلـخ را به چـهارراه تجـارتی آسیـا مبـدل می‌سـازم

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 6 حمل 1396 - ۰۵ حمل ۱۳۹۶

محمد اشرف غنی رییس‌جمهور کشور دیروز شنبه (۵ حمل) در رأس یک هیات دولتی به شهر مزار شریف رفت و در سخنرانی خویش به مناسبت شروع سال تعلیمی در کشور گفت: بلخ را به چهارراه بازرگانی کشورهای آسیایی مبدل خواهد کرد.
آقای غنی با ابراز امتنان از مسوولان امنیتی و والی بلخ گفت: والی بلخ همیشه خواستی‌ که داشته برای تمام مردم بلخ بوده است و در اولویت mandegar-3طرح‌های اصلاحی او، تمام افغانستان به‌خصوص ولایات شمال کشور قرار داشته است.
او گفت که خطراتی متوجه بر گزاری جشن نوروز بود؛ اما نیروهای امنیتی با انگیزۀ بالا توانسته‌اندکه در تأمین امنیت شهروندان با موفقیت عمل کنند.
رییس جمهور در ادامه سخنانش بیان کرد که “اگر دشمنان افغانستان فکر می‌کنند که با بستن یک دو گذرگاه راه‌های ما را بسته می‌کنند، باید بدانند که ما راه‌های متعدد داریم، راه‌های تجارتی افغانستان – قزاقستان در گسترش تجارت افغانستان نقش مهمی دارد.
این درحالی است که نزدیک به یک ماه گذرگاه‌ تورخم و اسپین بولدک از طرف کشور پاکستان به روی عابران مسدود شده بود.
رییس جمهور با بیان این‌که امروز راه‌های مواصلاتی ما با چین، ایران، ازبکستان و ترکمستان باز است، گفت: بلخ باستان دوباره به چهارراه تجارتی مرکزی آسیا تبدیل خواهد شد وکندوز، مزار و هرات از طریق خط آهن به چین و ایران وصل خواهند شد.
رییس جمهور محمد اشرف غنی از عطامحمد نور والی بلخ خواست که کارش را به عنوان والی بلخ ادامه دهد.
این درحالی است که عطامحمد نور والی بلخ در مراسم گرامی داشت از نوروز گفته بود که در صورت عملی‌شدن توافق‌نامه از مقام خویش استعفا می‌کند.
رییس جمهور در سخنرانی خویش از سهم بیشترآموزگاران زن در این ولایت ستایش کرد و گفت که باید از این الگو در سراسر کشور پیروی شود.
آقای گفت: آموزگاران زن نقش برجسته را در تقویت وحدت ملی دارند و باید دانش آموزان را با روحیه ملی بار آورند.
او گفت که نصاب تعلیمی کنونی پاسخ‌گوی آموزگاران و دانش آموزان نیست و از تغییرات در این نصاب یاد آوری کرد. او افزود که نصاب آموزشی کنونی خلاصه شده و اصلاح می‌گردد.
رییس جمهور با بیان اینکه اگر یک دختر با سواد شود پنج نسل را تغییر می‌دهد، به با سواد شدن زنان تاکید کرده گفت:بلخ در گذشته مرکز علوم تجربی بوده و باید این ظرفیت دوباره احیا شود و دختران رابعه بلخی و پسران مولانای بلخ آینده افغانستان را مدیریت کنند.
رییس جمهور هم‌چنان، در سخنرانی خویش یاد آوری کرد که تا دو هفته آینده ۶٫۹میلیارد کتاب آموزشی در اختیار دانش آموزان کشور قرار می‌گیرد. او در پایان سخنرانی خویش زنگ شروع سال تعلیمی را به صدا در آورد.
هم‌چنان، عطا محمد نور، والی بلخ دراین نشست گفت که دشمنان افغانستان در تلاش ناامن ساختن ولایت‌های شمالی کشور اند و مسوولان برای شکست این برنامۀ شوم دشمنان باید اقدامات جدی و عملی را روی دست گیرند.
آقای نور در بخشی از سخنانش از وضعیت امنیتی در شمال کشور ابراز نگرانی کرد و گفت که دشمنان افغانستان در تلاش ناامن سازی ولایت‌های شمالی کشور در سال جاری اند.
وی اظهار داشت که ولایت بلخ از ناامنی‌های ولایات همجوارش آسیب‌پذیر است و اگر ناامنی‌ها در ولایات شمالی کشور گسترش یابد، ولایت بلخ نیز در وضعیت فعلی نخواهد ماند.
والی بلخ تاکید می‌کند که جنگ فعلی افغانستان جنگ با چند تروریست داعشی و طالب نیست بلکه جنگ جاری افغانستان ریشه‌ییدر جنگ منطقه‌ و فرا منطقه‌یی دارد.
آقای نور می‌گوید که برخی گزارش‌هایی از وضعیت جاری و امنیتی افغانستان به رییس‌جمهور ارایه می‌شود کاذبانه است.
والی بلخ تاکید کرد که کوچک‌ترین اشتباه در گزارش رسانی از اوضاع امنیتی، پیامد بسیار بزرگ در پی دارد و نباید در مورد امنیت کشور گزارش نادرست داده شود و از آن‌چه که خلاها وجود دارد باید گزارش داده و برای حل آن اقدام شود.
والی بلخ گفت که از نیروهای امنیتی در آن ولایت راضی است و سرباز خیالی و افراد فاسد در درون سکتور امنیت آن ولایت وجود ندارد.
آقای نور هم‌چنان، از کارکردش در ولایت بلخ دراین نشست گزارش داد و وضعیت را در آن ولایت نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته توصیف کرد.
والی بلخ افزود: ولایت بلخ در عرصه‌های مختلف دست آورد چشم گیر دارد که به همکاری مردم این ولایت بدست آمده است.
او تصریح کرد که تعداد مراکز صحی از ۱۱ باب به ۱۳۶ باب افزایش یافته است که گنجایش ۱۷۰۰ بستر را در یک زمان دارا می باشد.
آقای نور می‌گوید که۵۵ درصد از آموزگاران را در این ولایت بانوان تشکیل می‌دهند و نیز ۵۰ درصد از دانشجویان در این ولایت نیز دختران هستند.
گفتنی است که محمد اشرف غنی رییس جمهور صبح دیروز در راس یک هیات بلندپایه دولتی وارد ولایت بلخ شد.هدف از این سفر آقای غنی به بلخ، اشتراک در مراسم نواختن زنگ مکتب به مناسبت سال جدید تعلیمی، افتتاح ساختمان جدید مقام ولایت بلخ ، بهره برداری از مسجد بزرگ روضه شریف و دیدار با مسوولان قول اردوی ۲۰۹ شاهین خوانده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.