افغانستان در چشم جامعۀ جهانی

- ۱۵ قوس ۱۳۹۳

کنفرانس افغانستان در لندن با تجدید تعهد کشورهای شرکت‌کننده پایان یافت.
در این کنفرانس بیش از هفتاد کشور و نهاد بین‌المللی با هدف تجدید تعهدات مالی و سیاسی از این کشور شرکت کردند.
محمد اشرف غنی و عبدالله عبدلله، رهبران دولت وحدت ملی افغانستان و تنی چند از مقامات ارشد دیگر در این نشست طرح‌های‌شان را برای mnandegar-3اصلاحات ارائه دادند.
این کنفرانس با سخنرانی داکتر عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان آغاز شد.
داکتر عبدالله در این نشست گفت: «ما برای گرفتن تعهد مجدد جامعه جهانی برای یک دهه دیگر، به لندن آمده‌ایم.»
او اظهار داشت که تأمین حقوق بشر به ویژه در بخش زنان و کودکان در اولویت کارهای حکومت افغانستان قرار دارد.
آقای عبدالله گفت که در برگزاری لویه جرگه برای تغییر در قوانین افغانستان تلاش می‌کند هم‌چنان او تعهد کرد که در کابینه آینده دولت از افراد توان‌مند، مسلکی و دور از فساد استفاده خواهد شد.
عبدالله حکومت‌داری خوب، مبارزه با فساد و آوردن امنیت را از اولویت‌های دولت وحدت ملی عنوان کرد و افزود که از حقوق زنان و کودکان حمایت می‌کند و در امر مبارزه با خشونت در برابر زنان و کودکان برنامه‌های کلان را روی دست دارد.
رییس اجرایی در بخشی از سخنانش به رشد اقتصادی افغانستان اشاره کرد و افزود که خودکفایی اقتصادی بخش مهمی از برنامه‌های دولت وحدت ملی است.
رییس جمهوری افغانستان از جامعه بین‌الملل خواست تا با پایان ماموریت این کشورها در افغانستان، کابل را رها نکنند.
تا کمتر از یک ماه دیگر ماموریت ۱۳ ساله ایساف در افغانستان رسماً به پایان می‌رسد و کابل مصمم است تا در رویارویی با مشکلات عدیده‌یی که ثبات کشور را تهدید می‌کند، تنها نماند.
جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، نواز شریف، نخست وزیر کشور پاکستان، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان و بسیاری دیگر از مقامات ارشد کشورهای جهان در این گردهمایی شرکت کردند.
کشورها و سازمان‌های شرکت کننده کنفرانس لندن برای بازتعریف رابطه افغانستان و جامعه جهانی، تعهدات خود نسبت به این کشور را تجدید کردند.
برخی از کشورها، مانند امریکا اعلام کردند که سعی می‌کنند سطح کمک و همکاری‌شان با دولت جدید افغانستان، از سال ۲۰۱۵ به بعد هم، به سطح فعلی خود ادامه یابد، و بعضی دیگر از کشورها مانند چین و قزاقستان، تعهدهای جدیدی برای کمک ارایه کردند.
رییس جمهوری افغانستان به حاضران در کنفرانس گفت: اینجا آمده‎ایم که بگوییم حالا ما متحدیم و به ما کمک کنید. ما توافقنامه‌های امنیتی را امضا کردیم، پرونده کابل‌بانک را گشودیم و دادگاه عالی در یک ماه آینده این پرونده را نهایی خواهد کرد. در مواجهه با مشکلات درنگ نکردیم، مشکلات را می‌دانیم و می‌خواهیم آن را حل کنیم.
غنی همجنین افزود: فقر شدید کماکان دامن‌گیر افغانستان است، فقر از عوامل بی‌ثباتی است، عامل تولید مواد مخدر است، باید به فقر زدایی به عنوان معضل اصلی تمرکز کنیم، اصلاحات دولت ما طوری پیش خواهد رفت که هرکسی بتواند کاری داشته باشد عرضه خدمات برای ما بسیار مهم است.
وی از شرکای بین‌المللی این کشور خواست با آنها همکاری کنند، تا بتوانند یک سیستم پاسخگو و کارا ایجاد کنند. او گفت که افغانستان توانایی‌های بالقوه زیادی دارد.
رییس جمهور افغانستان در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر انگلیس در لندن تاکید کرد صلح اولویت مهم دولت افغانستان است.
او گفت مردم افغانستان امیدوارند که دیگر هرگز به حمایت مستقیم رزمی کشورهای دیگر نیاز نداشته باشند زیرا مردم افغانستان نمی‌خواهند دیگر خونی ریخته شود و جنگ ادامه پیدا کند. صلح اولویت مهم دولت افغانستان است و ما مصمم هستیم که مشکلات‌مان را از طریق سیاسی حل کنیم و این مشکلات اساساً فقط از طریق سیاسی قابل حل است.
دکتر غنی افزود: ما پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌یی در نحوه رویکردمان به منطقه داشته ایم. آینده ما به تلاش‌ها و مسوولیت پذیریمان بستگی دارد. دکتر عبدالله و من بسیار خوشنودیم که دولت وحدت ملی حمایت اکثریت مردم را از دولت تضمین کرده است. افغانستان فقط سرزمین تهدید و خطر نیست بلکه سرزمین فرصتها نیز هست. افغانستان برای انسجام و وحدت اقتصادی آسیا و صلح و ثبات منطقه بسیار حیاتی است.
نخست وزیر انگلیس بر ادامه حمایت انگلیس از افغانستان تاکید کرد.
دیوید کامرون گفت ما تلاش می‌کنیم به طور همه جانبه از افغانستان حمایت کنیم. ما همچنان در آموزش نیروهای امنیتی و ارتش افغانستان به این کشور کمک می‌کنیم. ما در عرصه سیاسی نیز از افغانستان پشتیبانی می‌کنیم. ما به روند سیاسی در افغانستان کمک می‌کنیم تا نهادهای قوی و مسوولیت پذیر در این کشور شکل بگیرد و با فساد اداری و مالی در مبارزه شود. همانطور که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد هم گفته است یک موشک می‌تواند یک تروریست را بکشد اما حکومت داری درست است که می‌تواند تروریسم را از بین ببرد و این مسأله همانند دیگر مناطق جهان در افغانستان نیز صدق می‌کند. اگر در افغانستان تصمیمات درستی اتخاذ شود می‌تواند آینده اقتصادی روشنی داشته باشد. این کشور منابع عظیم معدنی و زیرزمینی و نیروی کار بسیار توانمند و سخت کوشی دارد. ما با دانش فنی و همچنین مبادلات تجاری به افغانستان کمک می‌کنیم تا این کشور به شکوفایی برسد.
جان کری: کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان تا سال ۲۰۱۷ ادامه می‌یابد
جان کری وزیر امور خارجه امریکا با سخنرانی در کنفرانس لندن، با تأکید بر تعهدات امریکا نسبت به افغانستان گفت: اجازه نخواهیم داد بار دیگر افغانستان به بهشت تروریست‌ها تبدیل شود.
وی با تقدیر از توافق اشرف غنی و عبدالله به خاطر ایجاد حکومت وحدت ملی، گفت: این دو، رهبری فوق‌العاده‌یی از خود در این زمینه نشان داده‌اند و به جای علاقه‌مندی‌های سیاسی و کسب رضایت تعداد زیادی از حامیانشان، به خاطر یکپارچگی ملی و کشور خود کار کرده‌اند و این کار به صورت فوق‌العاده‌ای برای آینده خوب است.
به گفته کری، افغانستان پس از کنفرانس ۲ سال قبل توکیو، پیشرفت‌های زیادی داشته و برنامه انتقال مسئولیت‌ها صورت گرفته است.
وزیر امور خارجه امریکا افزود: برای نخستین بار در تاریخ افغانستان یک انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از یک رییس‌جمهور منتخب به رییس‌جمهور منتخب دیگر صورت گرفت و اکنون هر دو رهبر (غنی و عبدالله) به پیشرفت و بهبود بخشیدن وضعیت کشور خود و حفظ دستاوردهای یک دهه اخیر متعهد هستند.
کری تعهد حکومت جدید افغانستان در رابطه مبارزه با فساد و بهبود حکومتداری و توسعه روابط با کشورهای منطقه به ویژه پاکستان از جمله در زمینه‌های اقتصادی را یاد آوری کرد و آن را برای تقویت و ثبات منطقه‌یی مهم و مؤثر خواند.
جان کری افزود: بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ بیش از هشت میلیارد دالر کمک‌های غیرنظامی به افغانستان اختصاص داده‌ایم و از حاضرین در این نشست خواهیم خواست تا حمایت بیشتری تا سال ۲۰۱۷ از افغانستان داشته باشیم.
وی تأکید کرد: روابط افغانستان و امریکا بر اساس موافقتنامه همکاری‌های استراتژیک ادامه می‌یابد و امریکا پس از آن تاریخ نیز همچنان به کمک خود برای پیشرفت و توسعه افغانستان ادامه خواهد داد.
وزیر امور خارجه امریکا تصریح کرد: پس از ارایه طرح رییس‌جمهور برای آینده افغانستان، به این اطمینان رسیده‌ایم که افغانستان به سوی ثبات و شکوفایی بیشتر حرکت خواهد کرد.
در همین حال، وزیر امور خارجه قزاقستان تعهد کرد که کشورش ۵۰ میلیون دالر را برای برنامه‌های آموزشی و نیروی انسانی به افغانستان کمک می‌کند.
نماینده چین نیز در این کنفرانس گفت که پکن دو میلیارد یوان را تا سال ۲۰۱۶ برای افغانستان کمک می‌کند و او هم‌چنان به اعطای ۵۰۰ بورسیه تحصیلی اشاره کرد که با هزینه دولت چین در اختیار دولت افغانستان قرار خواهد گرفت.
نمایندۀ خاص رییس جمهوری روسیه نیز در کفرانس لندن گفت که کمک به نیروهای امنیتی افغانستان در اولویت برنامه‌های مسکو است و به گفته او، سطح کمک‌های روسیه در بخش امنیتی با افغانستان افزایش خواهد یافت.
هم‌چنان، نمایندۀ کانادا در این کنفرانس گفت که کشورش ۳۵۰ میلیون دالر برای تقویت نیروهای امنیتی افغانستان کمک می‌کند.
در همین حال، نماینده عربستان سعودی به برنامه صلح افغانستان اشاره کرد و افزود که از برنامه صلح دولت با مخالفان مسلح دولت حمایت می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.