علمای دینی کندهار به طالبان: به اشارۀ بیگانه‎ها بیش از این کشورتان را ویران نکنید

- ۲۱ سرطان ۱۳۹۴

دو شنبه ۲۲ سرطان ۱۳۹۴

 

mnandegar-3عالمان دینی ولایت کندهار با اعلام حمایت از نیروهای امنیتی کشور می‌گویند که «افغانستان دارالحرب نیست و مبارزۀ نظامی علیه نظام فعلی جواز شرعی ندارد».
صدها عالم دینی کندهار روز یک‌شنبه با برگزاری نشستی در شهر کندهار برای حمایت از نیروهای امنیتی، با یک‌صدا از مردم خواستند که از نیروهای امنیتی حمایت کنند.
آنان از طالبان نیز می‌خواهند که به «اشارۀ بیگانه‌ها» نظامی را که مردم افغانستان طرف‌دار آن اند، تخریب نکنند.
مولوی عبیدالله فیضانی، مسوول شورای علمای کندهار در آغاز این نشست گفت که عالمان دینی کندهار با جدیت از نیروهای امنیتی پشتیبانی و حمایت می‌کنند.
به گفتۀ فیضانی، همین نیروهای امنیتی اند که شب‌وروز برای تأمین امنیت مردم افغانستان تلاش می‌کنند و با وجود آن‌ها، مردم به آرامی زنده‌گی می‌کنند. او افزود که عالمان دینی کندهار به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهند که بر محافظان این خاک به نام این‌وآن اتهام ببندند.
مولوی خواجه‌محمد، یکی از اعضای شورای علمای کندهار ضمن حمایت از نیروهای امنیتی، از طالبان خواست که به جای ویران کردن کشور، کمر به آبادی آن ببندند.
او از طالبان می‌پرسد که از رییس جمهور تا پایین‌رتبه‌ترین فرد کشور مسلمان و از افغانستان هستند، مسجدها پر از ملاها و مردم اند، پس علیه چه کسی جهاد می‌کنید؟
در همین حال، مولوی فتح‌محمد، یکی دیگر از اعضای شورای علمای کندهار از عالمان دینی خواست که دیگر ساکت ننشینند و از دو طرف درگیر در جنگ افغانستان بخواهند که صلح خیر است و هر جا که خونی ریخته می‌شود، فردی از این کشور کشته می‌شود.
به گفتۀ او، عالمان دینی اکنون مسوولیت دارند که مردم را از واقعیت آگاه سازند. فتح‌محمد می‌گوید، بیش از این خاموش نشستن گناه بزرگی است.
او می‌گوید که اگر سرباز پولیس کشته می‌شود، یا سرباز اردو می‌میرد، یا طالب زخمی می‌شود، تمام‌شان مردم افغانستان اند و عالمان دینی می‌توانند در زمینۀ صلح میان آن‌ها نقش خوبی بازی کنند.
هم‌چنان او افزود که به طالبان باید فهمانده شود که به اشارۀ دیگران کشورشان را ویران نکنند و خون برادران‌شان را نریزند.
شماری از ملاهای هرات نیز هفتۀ گذشته در همایشی برای حمایت از نیروهای امنیتی کشور گفتند که برخی از کشورهای همسایۀ افغانستان «گرک در لباس گوسفند» هستند و با استفاده از دوستی، هم‌زبانی و فرهنگ مشترک، بیشترین ضربه را به نیروهای امنیتی و حکومت افغانستان وارد کرده اند.
آن‌ها هرچند از کشور مشخصی نام نمی‌برند، اما می‌گویند که استخبارات کشور همسایه با استفاده از دین، دست به اعمالی غیرانسانی در افغانستان می‌زند.
عالمان دینی کندهار در حالی از نیروهای امنیتی حمایت می‌کنند و از طالبان خواستار صلح می‌شوند که خبرهای مبنی بر گفت‌وگوهای صلح میان حکومت و طالبان گرم شده و مردم نسبت به روند صلح امیدوار شده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.