عضو کمیتۀ دفاعی مجلس نماینده‏‎گان: رییس‌جمهور به‌جای طالبان افغانی با طالبان پاکستانی مذاکره کرده است

گزارشگر:ناجیه نوری/ یک شنبه 16 قوس 1393 - ۱۵ قوس ۱۳۹۳

دولت وحدت ملی باید به‌گونۀ یک‌پارچه و برنامه‎ریزی شده وارد گفت‎وگو با طالبان و گروه‎های مخالف مسلح شود.
برخی از اعضای مجلس و تحلیلگران نظامی با بیان این مطلب می‎گویند که مذاکرات پنهانی با طالبان در سیزده سال گذشته نتیجه نداده و پس از این نیز نتیجه نخواهد داد؛ بل برای موفقیت این گفت‎وگوها باید با مردم افغانستان به‌گونۀ گسترده مشورت صورت گیرد. mnandegar-3
اخیراً گزارش‎هایی منتشر شد که براساس آن اشرف‎غنی رییس‌جمهوری کشور به‌گونۀ پنهانی مذاکره با طالبان را آغاز کرده است.
اما این مذاکرات با انتقادهایی نیز مواجه شد. عمر داوودزی وزیر داخلۀ پیشین، از رییس‌جمهور غنی خواست که نسخۀ آزموده شده را بار دیگر نیازماید. او گفت که کمکِ پاکستان در راستای تأمین صلح در افغانستان، خواب و خیال و جنون است.
شکیبا هاشمی عضو کمیسیون دفاعی مجلس نماینده‌گان می‌گوید، رییس‌جمهور افغانستان به‌جای مذاکره با طالبان افغانی، با طالبانی پاکستانی به صورت پنهانی مذاکره کرده است.
منظور از طالبان پاکستانی، گروه‎هایی است که به‌گونۀ روشن در چنگال استخبارات پاکستان قرار دارند و از سوی این سازمان، مدیریت شده و جهت داده می‎شوند.
وی افزود، طالبانی‌که خود را افغان خطاب می‌کنند، آماده و خواهان مذاکره مستقیم با دولت افغانستان هستند؛ اما حکومت افغانستان تا اکنون اقدامی در راستای گفت‎وگو با آنان نکرده است.
به گفتۀ بانو هاشمی، حتا این طالبان ادعا دارند که در زمان برگزاری انتخابات حامیان دکتر غنی به حمایت ما صندوق‌ها را به نفع خود پرکردند؛ اما حالا حاضر به مذاکره با ما نیستند…. ادامه صفحه ۶
رییس‌جمهور به‌جای طالبان…
وی تاکید کرد، حکومت افغانستان زمانیکه ادعا دارد که طالبان چند گروه اند، پس باید با گروهی که خود را افغان خطاب می‌کنند، مذاکره کنند تا مشخص شود که خواست آنان چیست.
این عضو مجلس می‌گوید، مسالۀ مهم دیگر این‌که مذاکره با طالبان تنها کارخانگی داکترغنی نیست، بل چون دولت وحدت ملی ایجاد شده، بنابراین باید رییس‌جمهور و رییس ‌اجراییه هردو در مذاکره با طالبان حضور داشته باشند.
او اضافه کرد، داکتر عبدالله باید در مورد نظریات مردمان مناطق جنوب و جنوب‌شرق دربارۀ طالبان از طریق برگزاری یک کنفرانس یا جرگه صلح آگاهی پیدا کند.
این عضو مجلس تصریح کرد، برگزاری این جرگه از یک سو سبب شریک ساختن نظریات مردم با رییس‌ اجراییه می‌گردد و از جانب دیگر، بدنۀ دیگر حکومت با دیدارهای آشکار و پنهان با طالبان خود را قهرمان تلقی نخواهد کرد.
وی همچنان گفت، یعنی باید داکتر عبدالله در پروسه صلح و مذاکره با طالبان حضور داشته باشد و دکتر غنی نباید به طور پنهانی با پاکستان مذاکره و یا معامله کند.
اما جنرال امرالله امان آگاه نظامی می‌گوید، در این شکی نیست که ای اس ای نماینده‌گان اصلی طالبان اند؛ بنابراین دیدار با آنان مشکلی ندارد؛ این دیدارها باید بر بنیاد یک برنامۀ قوی و از پیش طراحی شده صورت می‌گرفت و مساله مهم دیگر اینکه مذاکرات توسط دولت وحدت ملی صورت گیرد، نه توسط یک شخص و آن هم به طور پنهانی.
او گفت، هرچند دکتر غنی در زمان مبارزات انتخاباتی تاکید بر مذاکره با طالبان داشت؛ اما نباید فراموش کرد که این مذاکرات باید براساس قانون اساسی افغانستان و توسط دولت وحدت ملی صورت گیرد، نه به طوری پنهانی.
وی تاکید کرد، ولی اگر مذاکرات به طور پنهانی صورت گیرد، اجراآت آن توسط دولت وحدت ملی انجام خواهد شد و شرایط گذاشته شده توسط طالبان باید از سوی دولت مورد تایید قرار گیرد.
به باور جنرال امان، دکتر غنی باید قبل از دیدار با سران طالبان با مردم افغانستان مشوره می‌کرد و نظریات مردم را باید در خصوص مذاکره با طالبان می‌دانست که خواست مردم چیست.
حامد کرزی در ۱۳ سال گذشته بارها گفت‌وگوهایی را در مقاطع خاص با فرماندهان و سران گروه طالبان آغاز کرده بود؛ اما این گفت‌وگوها همیشه با ناامیدی تمام و بدون رسیدن به نتیجه‌ مشخصی به پایان رسیده بود.
تلاش‌های حامد کرزی رییس‌جمهور اسبق برای رسیدن به توافق سیاسی با طالبان، جدی‌ترین بخش از کارنامه زمام‌داری او به حساب می‌آید؛ اما این تلاش‌ها همیشه با ترور و انتحار از جانب طالبان پاسخ داده شده که ترور برهان الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح آن هم توسط «سفیر صلح طالبان»، نمونه‌یی از این رویکرد به صلح بوده است
کرزی بیشتر از ۲۰ بار به اسلام آباد رفت و شاید در حاشیه ده‌ها نشست بزرگ و کوچک جهانی در مورد افغانستان، از جنرال‌ها و دولتمردان پاکستانی طلب حمایت کرد؛ اما متاسفانه هیچ کدام این سفرها نتیجه مثبت در پی نداشت.
حالا باید منتظر شد و دید که آیا دولت وحدت ملی افغانستان خواهد توانست که طالبان را به پای میز مذاکره کشانیده و جنگ با طالبان و ترور و انتحار در افغانستان را نقطه پایان بگذارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.