بازداشت یک فعال رسانه‌یی، بر اثر شکایت سید مخدوم رهین دو خـبرنگار نیـز در زنـدان انـد

گزارشگر:دو شنبه 17 قوس 1393 - ۱۶ قوس ۱۳۹۳

فضل من الله ممتاز، فعال رسانه‌یی، صبح دیروز از سوی پولیس بازداشت شد.
بازداشت آقای ممتاز بر اثر شکایت سید مخدوم رهین، وزیر اسبق اطلاعات و فرهنگ صورت گرفته است.
چندی قبل آقای ممتاز در یک برنامۀ تلویزیونی، اسنادی را فاش کرد که ظاهراً نشان‌دهندۀ سوء استفاده‌های سید مخدوم رهین، وزیر اسبق اطلاعات و فرهنگ، از صلاحیت‌های وظیفه‌یی‌اش بود.mnandegar-3
در این میان اسناد یک نمره زمین که به طور تحفه به وزیر اسبق اطلاعات و فرهنگ داده شده بود نیز فاش شد.
پس از نشر این برنامه، آقای رهین از آقای ممتاز به دادستانی شکایت کرد و صبح امروز پولیس آقای ممتاز را بازداشت و به دادستانی منتقل نمود.
بر مبنای گزارشاتی که به اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان رسیده، آقای ممتاز در دادستانی کل، زیر بازجویی قرار دارد.
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، با تاکید بر این که افشای اسناد ذکر شده، قبل از بررسی کامل قضیه، نمی‌تواند باعث توقیف آقای ممتاز شود، از دادستانی خواسته است که به رهایی بدون قید و شرط آقای ممتاز بپردازد.
فهیم دشتی، رییس اجرایی این اتحادیه می‌گوید: «اگر قرار است تحقیق و بررسی صورت گیرد، باید سید مخدوم رهین زیر تحقیق قرار داده شود، نه آقای ممتاز.»
این درحالی است که یک خبرنگار دیگر به چهار سال زندان محکوم شده است.
در همین حالف یاسین آژند خبرنگار تلویزیون ملی در ولایت غور، از سوی یک محکمۀ شهری این ولایت به چهار سال زندان و چهل و پنج هزار افغانی، جریمۀ نقدی، محکوم شده است. آقای آژند در پیوند با یک قضیۀ مالی در تلویزیون ملی غور، محاکمه شده است.
خانوادۀ وی می گویند که حکم محکمه در مورد آقای آژند، عادلانه نبوده و
آنان خواستار انتقال دوسیۀ وی به محاکم کابل استند.
آژند در اعتراض به حکم محکمه، دست به اعتصاب غذا زده و خانواده اش می گویند که اگر دولت در پیوند با اعتراض وی، توجه نکند، عواقب این اعتصاب غذایی، بر دوش دولت خواهد بود. اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان در تماس با دادگاه عالی کشور، تلاش دارد، تا خواست خانوادۀ آقای آژند مبنی بر انتقال دوسیه نسبتی اش به کابل، و برگزاری محاکمۀ عادلانه در مورد قضیه وی بر آورده شود.
در همین حال یک خبرنگار دیگر در ولایت پنجشیر به دلیل نشر یک شعرواره‌یی که خلاف قانون خوانده شده است، در زندان به سر می برد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.