ناتو پرچمش را در افغانستان پایین کرد

- ۱۸ قوس ۱۳۹۳

نیروهای ناتو روز دوشنبه مأموریت رزمی خود در افغانستان را رسماً پایان دادند. ناتو از این به بعد مأموریت جدید خود به نام “حمایت قاطع” را آغاز می‌کند که شامل آموزش و مشوره دهی به نیروهای افغان است.

مأموریت رزمی ناتو در افغانستان پس از حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحدۀ امریکا، آغاز گردید. در آن زمان نیروهای امریکایی با حمله بر افغانستان، حاکمیت طالبان در این کشmnandegar-3ور را سقوط دادند و حکومت جدیدی را تحت ریاست جمهوری حامد کرزی ایجاد و حمایت کردند.

نیروهای ناتو در ۱۳ سال گذشته در نواحی مختلفی جنگ علیه طالبان را ادامه دادند. آنها همزمان آموزش نیروهای امنیتی افغانستان را نیز به عهده داشتند. اما به اساس توافقات جدید، اکنون مأموریت رزمی ناتو در افغانستان به پایان رسید و نیروهای خارجی در این کشور از این به بعد، زیر نام “حمایت قاطع”، نیروهای امنیتی افغان را آموزش و مشوره خواهند داد.

فرماندهی ناتو به روز دوشنبه (۸ دسامبر/۱۷ قوس) پرچم خود در افغانستان را پایین کرده و به این ترتیب پایان مأموریت رزمی خود را در کشور اعلام کرد. جان اف کمپ بیل، جنرال امریکایی و فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان گفت که هدف مأموریت جدید آموزش قوای افغان است.

جنرال کمپ بیل واضح ساخت که از ماه جنوری سال آیندۀ میلادی حدود ۱۳ هزار عسکر خارجی در افغانستان مأموریت انجام خواهند داد. این در حالی است که شمار سربازان بین المللی در این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۱۴۰ هزار تن می‌رسید.

مأموریت رزمی ناتو در حالی در افغانستان به پایان می‌رسد که طالبان حملات خود را به شدت افزایش داده اند. هرچند مأموریت آیندۀ نیروهای ناتو تنها آموزش و مشوره دهی به نیروهای افغان گفته شده است، اما بارک اوباما رییس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا قبلاً فرمانی را به امضا رسانده است که به اساس آن نیروهای امریکایی در صورت لزوم از سال ۲۰۱۵ به بعد هم می توانند در مأموریت‌های جنگی سهم بگیرند.

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.