رییس جمهور غنی: حاضرم در راه صلح قربانی شوم

گزارشگر:چهار شنبه 26 قوس 1393 - ۲۵ قوس ۱۳۹۳

mnandegar-3رییس جمهور اشرف غنی صبح روز گذشته به منظور غمشریکی و ابراز تسلیت به مردم ولایت پکتیکا، در حالیکه شماری از مسوولین بلند رتبه دولتی و نماینده‌گان ولایت پکتیکا در شورای ملی نیز وی راهمراهی می‌کردند، عازم شهر شرنه مرکز آن ولایت گردید.
به گزارش ارگ، رییس جمهور کشور در جمع بزرگان و مردم آن ولایت، ضمن تسلیت و غمشریکی به آنان، گفت: امروز تمام ملت افغانستان درد پکتیکا را احساس می‌کنند، بنابرین مردم هر نقطه افغانستان، خود را پکتیکایی می دانند و بر این شک نداشته باشید که درد مردم یحیی خیل درد تمام مردم افغانستان است.
رییس جمهور با اشاره به سخنان بزرگان ولایت پکتیکا در این محفل، گفت: کسیکه با وجود غم این چنین عزم و اراده داشته باشد، به این معناست که افغانستان برای همیش افغانستان خواهد بود.
رییس جمهور غنی گفت: خاطرۀ به آغوش کشیدن کودک پکتیکایی را هرگز فراموش نخواهم کرد اما در عین حال پیام مردم غیور یحیی خیل و تمام مردم افغانستان را به جهانیان ابراز کردم که کشور ما میدان جنگ کسی نیست و جنگ نیابتی را در این خاک اجازه نمی‌دهیم.
رییس جمهور افزود: از غیرت و فداکاری مردم پکتیکا تشکر می‌کنم، پکتیکا دروازه این کشور است. هدایت اول من به قوای امنیتی این است که خود را در کابل محصور نه ساخته، پکتیکا را مصون می‌سازیم.
رییس جمهور کشور با اشاره بر اینکه بزرگان ولایت پکتیکا در حکومتداری تغییر می‌خواهند، گفت: هر چه زودتر در حکومتداری تغییرات میاورم.
رییس جمهور خطاب به بزرگان ولایت پکتیکا، گفت که ولایت مذکور به یکی از ولایت‌های ترانزیتی مبدل میشود و افزود که در صحبت‌ها با جانب پاکستان در این راستا به نتیجه رسیده است.
رییس جمهور در مورد کابینه جدید گفت: تا دو هفته آینده، کابینه جدید با چهره‌های نو بر مبنای یک قرارداد که با آنها صورت میگیرد، به کار آغاز خواهد کرد، اگر قرارداد را به انجام نرسانیدند با آنها خدا حافظی می‌کنیم.
رییس جمهور کشور در مورد صلح گفت: وجیبه بنیادی، انسانی و ملی ما برقراری صلح پایدار در کشور است، این وطن بدون صلح پایدار بسر برده نمی‌تواند.
وی افزود: کسیکه افغان و مسلمان است، نباید فرزندان ما را بکشند، با کشتن فرزندان ما اراده ما مانند اراده مردم یحیی خیل، کم نمی‌شود.
رییس جمهور خاطر نشان کرد: بدون همکاری علمای کرام، شخصیت‌های جهادی و بزرگان قومی، صلح برقرار نمی‌گردد. شما از من صلح می خواهید، مشترکاً، به ترتیب و تدبیر آنرا برقرار می سازیم تا وطن آرام شود و بعد از آن کارهای بازسازی را به پیش بریم.
رییس جمهور غنی افزود: ما باید صلحی را برقرار کنیم که پایدار باشد و برای آوردن صلح اگر سرم نیز قربان شود، سرم قربان این وطن باد.
رییس جمهور کشور با تاکید بر اینکه هر افغان که اختلاف سیاسی دارد باید از طریق صحبت و مذاکره آنرا حل کند، گفت: مشکلاتی که در مذاکره حل میشود، بواسطه تفنگ حل نمی‌گردد. این وطن جرگه‌ها و شریعت است و در این چوکات ما به صلح میرسیم.
در این محفل شماری از بزرگان و متنفذین ولایت پکتیکا نیز صحبت کردند و از تشریف آوری رییس جمهور و هیات معیتی شان و ابراز همدردی و غمشریکی آنان، تشکری نمودند و خاطر نشان کردند که با تمام نیرو و قوت در راه برقراری صلح، ثبات، ترقی و رفاه کشور، تلاش خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.