تراژیدی پشاور جهان را شوکه کرد- طالبان ۱۳۵ کودک را کشتند

گزارشگر:چهار شنبه 26 قوس 1393 - ۲۵ قوس ۱۳۹۳

مقام‌های دولتی پاکستان می‌گویند حداقل ۱۳۵ نفر در یورش نفرات طالبان پاکستان به یک مکتب در پیشاور کشته‌ شده‌اند.
این مقام‌ها گفته‌اند که بیشتر کشته‌شده‌گان را دانش‌آموزان این مکتب تشکیل می‌دهند. گزارش شده که ۱۱۴ نفر هم در این حمله زخمی شده‌اند.
مقام‌های پاکستان گفته‌اند پنج یا شش پیکارجو که اونیفورم نیروهای امنیتی پاکستان را بر تن داشتند، وارد مکتب شدند و سپس صدای تیراندازی و انفجار در محل شنیده شد.
این مهاجمان توسmnandegar-3ط نیروهای امنیتی کشته شده‌ یا خود را منفجر کرده‌اند.
دانش‌آموزانی که موفق به خروج از محل شده‌اند، گفته‌اند که مهاجمان وارد صنف‌ها می‌شدند و شروع به تیراندازی می‌کردند.
نیروهای امنیتی که محل را به محاصره در آورده‌ بودند، گفته‌اند که کنترل مکتب را از دست مهاجمان در آورده‌اند. آنها در حال پاکسازی مکتب از مواد منفجره کار گذاشته شده توسط مهاجمان هستند.
این مکتب توسط ارتش پاکستان اداره می‌شود.
ممنون حسین، رییس‌جمهوری و نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان این حمله را محکوم کرده‌اند.
نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز این حمله را محکوم کرده است.
بیشتر کشته‌شده‌گان را دانش‌آموزان زیر ۱۵ سال تشکیل می‌دهند. او می‌گوید این حمله و کشته‌شدن دانش‌آموزان، مردم پاکستان را در شوک فرو برده است.
گفته شده که بیشتر تلفات ناشی از یک انفجار انتحاری بوده است.
گفته شده که در هنگام حمله افراد مسلح طالبان، نزدیک به ۵۰۰ دانش‌آموز در این مکتب حضور داشتند.
سخنگوی طالبان در بیانیه‌یی اعلام کرد که این حمله در پاسخ به عملیات ارتش پاکستان در مناطق قبیله‌یی علیه طالبان انجام شده است. وی تصریح کرده که هدف از این حمله آن بوده که «ارتش رنج ما را درک کند.»
گفته شده که در عملیات اخیر ارتش پاکستان علیه پیکارجویان در وزیرستان شمالی و منطقه خیبرپختونخوا، صدها نفر از اعضای طالبان کشته شده‌اند.
پیشتر یک کارگر مکتب و یک دانش‌آموز در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی جئو پاکستان گفته‌ بودند که مهاجمان به سالن اجتماعات مکتب حمله کردند. در زمان حمله، گروهی از مربیان نظامی مشغول آموزش کمک‌های امدادی به دانش‌آموزان بودند.
کشته شدن بیش از یکصد و بیست نفر که بیشتر آنها دانش‌آموز بودند شاید در قیاس با حملات چند سال اخیر ستیزه‌جویان در پاکستان بی‌سابقه باشد و می‌تواند تبعات مختلفی به همراه داشته باشد.
هدف حمله به دقت انتخاب شده است. مکتبی متعلق به ارتش و نزدیک به محله‌یی که بسیاری از ساکنان آن را وابستگان به نیروهای ارتش تشکیل می‌دهند.
واکنش‌های جهانی
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس کشتار دانش‌آموزان پاکستانی را شوکه کننده خواند.
رییس‌جمهور فرانسه لحظاتی قبل با صدور بیانیه‌یی حمله طالبان پاکستان به مکتب در پیشاور را محکوم کرد.
فرانسوا اولاند در این بیانیه با وحشیانه خواندن اقدام طالبان، حمله به یک مکتب در پیشاور را که تا کنون ۱۳۰ کشته بر جا گذاشته محکوم کرد.
ملاله یوسف‌زی که در سال ۲۰۱۲ از اقدامات تروریستی طالبان جان سالم بدر برد در سخنانی گفت در غم از دست دادن برادران و خواهرانمان همگی عزاداریم؛ اما این حملات هیچ موقع ما را شکست نخواهد داد.
خبر دیگر آنکه «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان، در واکنش به این حمله، سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.
نارندرا مودی نخست وزیر هند ساعتی پیش ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی مکتب پیشاور، این اقدام را وحشیانه، غیرانسانی و نابخشودنی توصیف کرد.
پیش از نخست وزیر هند، راجنات سینگ وزیر داخله و من موهان سینگ نخست وزیر سابق هند هم اقدام تروریستی در پیشاور را محکوم کردند.
اشرف‌غنی رییس جمهوری افغانستان نیز حمله با دانش آموزان در پشاور را محکوم کرده است.
او گفته که این حمله وحشیانه، غیر انسانی و غیر اسلامی است.
رییس‌جمهور غنی با نخست وزیر پاکستان نیز تلیفونی صحبت کرده و مراتب تسلیت خود و مردم افغانستان را به نواز شریف ابراز داشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.